KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Ihmismielen julmankaunis tutkielma ja överiä puskafarssia

Vladimir Baykovin ehjä ja sointuisa baritoni olisi kaivannut enemmän vavisuttavaa voimaa. Juditia esittävän Niina Keitelin kaunis sopraano soi kauniisti ja voimistuu ovi ovelta.

Vladimir Baykovin ehjä ja sointuisa baritoni olisi kaivannut enemmän vavisuttavaa voimaa. Juditia esittävän Niina Keitelin kaunis sopraano soi kauniisti ja voimistuu ovi ovelta. Kuva: Sakari Viika

Herttua Siniparran linna ja Pajatso esitetään ripirinnan Kansallisoopperassa.

Siskotuulikki Toijonen
16.4.2013 11.30

Yllättäen mystinen ja filosofisesti kiehtova Herttua Siniparta on saanut Kansallisoopperan uutuusesityksessä parikseen Leoncavallon Pajatson, sinänsä mainion pienoisoopperan, jota ei ole syvällisyydellä kuormitettu.

Siirtymä visuaalisesti ja kaikin tavoin esityksenä vaikuttavasta Siniparran linnasta tökerösti lavastetun Pajatson puskafarssin kohotukseen saippuaoopperaylilyönteineen viirtää oopperaillan lähes kiusallisuuden partaalle. Mitä ohjaaja Vilppu Kiljunen haluaa karrikoidulla rinnastuksellaan korostaa? Mene ja tiedä.

Vahinko, että Pajatso jää niin ulkokohtaiseksi. Kummankaan oopperan roolisuorituksissa sinänsä ei ole mitään vikaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Lavasteiden pinnat muuntuvat ja ”elävät” kolmiulotteisesti.

Kulttuurit ovat orgaaneja, joilla on oma synty- ja kasvuhistoriansa kuten ihmisyksilöllä: syntymä, lapsuus, aikuisuus, vanhuus ja kuolema. Tai kuten vuoden kiertokululla: kevät, kesä, syksy ja talvi. Herttua Siniparran tarinassa tätä kuvataan Juditin tarinan kautta.

Yksilö jolle mikään ei riitä

Goethe kuvasi länsimaisen faustisen ihmisen levottomuutta yksilössä, jolle mikään ei riitä. Kaikkia on saatava koko ajan lisää, enemmän on ainoa päämäärä. Oopperassa jokaisen suljetun oven takana on salaisuus.

Béla Balázsin kryptisessä, vahvan symbolistisessa libretossa herttua Siniparta tuo linnaansa häneen tulisesti rakastuneen, häistään karanneen tytönhupakon Juditin. Morsian haluaa tuoda synkkään salaisuuksia täynnä olevaan linnaan valoa ja elämää. Määrätietoisesti hän uskaltautuu avaamaan linnan suljettuja ovia, samalla avaten ovia herttuan sisimpään. Ovien takaa paljastuu kidutuskammioita, aarteita, herttuan suuri valtakunta, verta ja kyynelten lampi.

Viimeisessä huoneessa ovat Siniparran edelliset vaimot: yksi kuvasi aamua, toinen päivää, kolmas iltaa. Neljännestä vaimosta, Juditista tulee yö. Ovatko he eläviä vai kuolleita, ja mikä Juditin kohtalo herttuan neljäntenä vaimona on, jää oopperassa avoimeksi. Ja hyvä niin, sillä tämä syvyyspsykologinen herttuan sielun ja mielen kuvajainen on kiehtova metafora ihmismieleen.

Pelon ilmapiiri lavastuksella

Lavastaja Sampo Pyhälä ja valaistussuunnittelija Kimmo Karjunen käyttävät näyttävää projisointitekniikkaa, jolla lavasteiden pinnat muuntuvat ja ”elävät” kolmiulotteisesti. Siniparran lavastus luo pelon ilmapiiriä ja tarjoaa myös tavattoman kauniita näyttämökuvia. Kuudennen oven takaa avautuva kyynelten lampi savutehosteineen on henkeäsalpaavan kaunis.

Tapahtumien vähyys antaa tilaa symboliikalle ja erityisesti musiikille, joka kuljettaa hienovireisesti ja vaikuttavasti tarinaa aina arvoitukselliseen loppuun saakka. Siniparta-oopperan pääosaan nouseekin monilta osin sen musiikki.

Siniparran molemmat solistit lauloivat hyvin, mutta psykologisen draaman tulkitseminen olisi kaivannut enemmän intensiteettiä. Vladimir Baykovin ehjä ja sointuisa baritoni olisi kaivannut enemmän vavisuttavaa voimaa. Juditia esittävän Niina Keitelin kaunis sopraano soi kauniisti ja voimistuu ovi ovelta, alun naiivin, rakastuneen tytönhupakon livertelystä linnan kauhut ja karmeat epäilykset kohtaavan naisen kohtalonlauluksi.

Heppoista kolmiodraamaa

Intohimoistaan ihminen elää ja kuolee. Leoncavallon Pajatsossa varaton, kiertelevä commedia dell’ arte -seurue esittää yleisölle heppoista kolmiodraamaa. Samanaikaisesti esittäjät selvittelevät verissä päin välejään kulisseissa.

Ohjaaja Vilppu Kiljunen on ratkaissut Siniparran ja Pajatson yhtyeenliittämisen tuomalla Pajatson teatteriseurueeksi Kansallisoopperan todellisen tilanteen esitysiltana. Pajatson alussa Siniparran esitys on päättynyt, ja solistit ovat lavalla kukitettavina aplodien raikuessa.

Estradilla tepastelee pontevan Mikko Franckin oloinen kapellimestari partituuriaan lehteillen, ja kuoro on oopperan henkilökuntaa. Komedian petollisen aviopuolison Neddan rakastaja on näyttämömies Silvio. Nerokasta sinänsä, mutta muutoin Pajatso esityksenä on sekava ja yliampuvuudessaan jotensakin hölmö olkoonkin, että kuvaa commedia dell’ arte -esitystä.

Teatteriseurueen näytelmän hahmot ovat melkoisia karrikatyyreja. Nedda/Colombina on muodokas suttura, joka vilauttelee sulojaan estottomasti edestä ja takaa. Peppe/Harlekiini on testosteronia tihkuva lihaskimppu. No jaa, yleisön kosiskelua vai mitähän lie.

Pajatson solistikaarti on tasalaatuisen hyvä. Mika Pohjonen tekee hienon roolin Pajatsona, äänessä on hienoista jäykkyyttä, mutta näyttämöllisesti hän on erinomainen.

Helena Juntunen on tehnyt laulajana jo aikoja sitten läpimurtonsa, ja tekee sen jälleen. Hän on soluttautunut uskottavasti huippusopraanojemme kärkikaartiin.

Juntusesta on kehkeytynyt hienovireinen, todella kaunisääninen, sensuelli laulaja. Näyttämöllisesti lahjakas Juntunen keikisteli viehkosti Neddana ja Colombinana roolinsa uskottavasti sisäistäen. Aki Alamikkotervo laulaa myös hyvin, ja mieluisaa kuultavaa on myös Jorge Lagunesin ja Luthando Qaven laulaminen.

Franckin jäähyväiset

Mikko Franck jättää oopperaorkesterinsa kanssa komeat jäähyväiset kautensa viimeisessä oopperarypäyksessä. Herttua Siniparran linnan ja Pajatson yhdistäminen oli hänen ideansa.

Näiden pienoisoopperoiden kautta Franck päästää orkesterinsa kaikessa upeudessaan valloilleen. Orkesteri soittaa valtavalla intensiteetillä, loisteliaasti ja herkkävireisesti molemmat oopperat. Bartókin musiikki elää ja säihkyy monisävyisenä ja Leoncavallon varsin viihdyttävä, suosittu musiikki soi upeasti. Kansallisoopperan kuoron sointi on takuuvarman kaunis pienine rytmisine kömmähdyksineenkin.

Oopperan lopussa Pajatso puukottaa Colombinan ja tiputtaa hänet lavasteista, hässäkkä on melkoinen. Loppuratkaisu on hauska ja yllätyksellinen.

Belá Bartókin Herttua Siniparran linna ja Ruggero Leoncavallon Pajatso. Ohjaus Vilppu Kiljunen. Lavastus Sampo Pyhälä. Puvut Mirkka Nyrhinen. Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro joht. Mikko Franck. Pääosissa mm. Vladimir Baykov, Niina Keitel, Helena Juntunen ja Mika Pohjonen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään