Vasemmistoliiton telakkatyöryhmä esittää, että telakkayhtiö STX Finland on saatava pikaisesti kotimaiseen omistukseen. Valtion on tehtävä tarjous yhtiöstä, jonka jälkeen se kokoaa kotimaisen konsortion omistajuutensa tueksi, ryhmä vaatii torstaina julkaisemassaan kannanotossa.
Työryhmän mukaan valtion on oltava konsortiossa ankkuriomistajana vähintään 34 prosentin osuudella.
Tuoreimmat uutiset laivatilausten rakennusaikaisen rahoituksen vaikeuksista osoittavat vasemmistoliiton mukaan, että viimeistään nyt on valtion otettava vastuu suomalaisen laivanrakennuksen, arktisen osaamisen ja meriteollisuuden tulevaisuuden turvaamisesta.
Vahingollinen napanuora Koreaan
Vasemmistoliiton telakkatyöryhmä haukkuu kovin sanoin STX:n passiiviseksi omistajaksi, joka vaarantanut tulevat tilaukset rahoitusongelmien vuoksi.
Korealaisen omistajan kyvyttömyys ja haluttomuus uhkaa karkottaa koko laivanrakennuksen pois Suomesta. On aika katkaista vahingollinen napanuora ongelmissa olevaan STX konserniin ja otettava telakkateollisuus suomalaiseen omistukseen. Suomen on päästävä eroon korealaisesta omistajasta, joka ei ole sitoutunut jatkamaan laivanrakennusta Suomessa, työryhmä vaatii.
STX:n kaikki eurooppalaiset telakat ovat myynnissä. Vasemmistoliiton työryhmä vaatii pikaista ostotarjousta, jotta jo aiesopimustasolla olevat matkustajalautat voidaan rakentaa Suomessa. Valtiojohtoisen konsortion avulla voitaisiin myös jatkaa Rauman telakan toimintaa esimerkiksi muotolohkojen valmistuksessa.
Lauttoja ja risteilijöitä rakenteille
Vasemmistoliiton telakkatyöryhmä viittaa kansainvälisiin markkina-arvioihin, joiden mukaan seuraavien seitsemän vuoden aikana maailmassa tullaan rakentamaan 60–70 matkustajalauttaa ja lisäksi vastaava määrä risteilijöitä. Tästä riittää suomalaisille telakoille iso siivu, kunhan väliaikaiset rahoitus- ja omistusongelmat saadaan ratkaistua.
Ryhmä viittaa myös julkisen talouden kestävyysvajeeseen, jonka ratkaiseminen on mahdollista vain riittävien vientitulojen turvaamisen avulla. Ajankohtaisissa rakenneneuvotteluissa on otettava rohkeita askeleita myös vientiteollisuuden turvaamiseksi tulevilla vuosikymmenillä.