Parlamentin tarkistamassa ehdotuksessa vaaditaan, että jokaisella lentoyhtiöillä on lentoasemalla yhteyshenkilö, jonka tehtävänä on opastaa matkustajia ja antaa heille tietoa matkustajien oikeuksista, korvauksista ja uudelleenreitityksestä.
Matkustajat voisivat jättää yhteyshenkilöille korvausvaatimuksia esimerkiksi kadonneista tai vahingoittuneista matkatavaroista.
– Lentomatkustajien oikeudet koskevat käytännössä kaikkia eurooppalaisia. Tämä on kuin Daavidin ja Goljatin kaksintaistelu, sillä vain 2 prosenttia korvausvaatimuksen jättäneistä matkustajista saa hyvityksen, totesi mietinnön esittelijä Georges Bach.
– Tänään hyväksymämme teksti on tasapainoinen kompromissi lentoyhtiöiden ja lentomatkustajien intressien välillä. Toisaalta pyrimme parantamaan kuluttajien oikeuksia, mutta samalla ymmärrämme, että alalla vaaditaan joustavuutta.
Aikataulumuutokset
Mikäli lennon lähtö viivästyy, lentoyhtiön tulisi ilmoittaa matkustajille uusi arvioitu lähtöaika viimeistään 30 minuuttia aikataulun mukaisesta lähtöajasta.
Menopaluulippujen osalta matkustaja olisi oikeutettu matkustamaan paluulennolla, vaikka hän olisi jättänyt menomatkan käyttämättä.
Uusien sääntöjen myötä lentoyhtiöiden tulisi ilmoittaa matkustajille sallituista matkatavaroista jo matkan varausvaiheessa. Lennolle saisi ottaa jatkossa mukaan veloituksetta sallitun käsimatkatavaralaukun lisäksi takin ja käsilaukun sekä yhden ostoskassillisen lentokentältä tehtyjä ostoksia.
Korvausvaatimukset
Mikäli lentoyhtiö ei vastaa matkustajan tekemään valitukseen kahden kuukauden kuluessa, lentoyhtiön katsotaan hyväksyneen korvausvaatimuksen. Mikäli lentoyhtiö vetoaa vastauksessaan poikkeuksellisiin olosuhteisiin, sen täytyy antaa matkustajille kattava selvitys tilanteesta.
Ehdotetut säännöt sisältävät tyhjentävän luettelon poikkeuksellisina pidettävistä olosuhteista, joita ovat muun muassa lintujen törmäysten aiheuttamat vahingot, poliittiset levottomuudet ja ennakoimattomat työmarkkinakiistat.
Poikkeuksellisten olosuhteiden jatkuessa pitkään, kuten vuonna 2010 tuhkapilven keskeytettyä lentoliikenteen, lentoyhtiö olisi velvoitettu korvaamaan matkustajan majoitus enintään viideltä yöltä.
Lentoyhtiöiden konkurssit
Parlamentin jäsenet halusivat myös varmistaa, että lentoyhtiön jouduttua konkurssiin lentomatkustajista huolehditaan. Mepit vaativat, että lentoyhtiöillä on oltava tähän riittävät keinot, kuten esimerkiksi vakuutus tai takuurahasto.
Kansallisilla viranomaisilla tulisi olla riittävät valtuudet rangaista lentoyhtiöitä, jotka eivät kunnioita matkustajien oikeuksia. Lisäksi viranomaisten tulisi arvioida lentoyhtiöiden raportteja, joista selviää miten lentoyhtiöt ovat auttaneet matkustajia lentojen viivästyessä ja peruuntuessa.
Parlamentti hyväksyi äänestyksessään lainsäädäntömenettelyn ensimmäisen käsittelyn kantansa. Yhteispäätösmenettelyn mukaan ministerineuvoston on nyt hyväksyttävä ehdotus. Mikäli neuvoston kanta poikkeaa parlamentin ehdotuksesta, jatkuu asian käsittely toisessa käsittelyssä.