KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Uusiin autoihin paikannusjärjestelmä jo ensi vuonna

Jo ensi vuonna kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannusjärjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, kertoo liikenneministeri Merja Kyllönen. Satelliittipaikannus ei siis riipu siitä, tuleeko Suomeen kilometrivero vai ei.

Jo ensi vuonna kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannusjärjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, kertoo liikenneministeri Merja Kyllönen. Satelliittipaikannus ei siis riipu siitä, tuleeko Suomeen kilometrivero vai ei. Kuva: Jarno Mela

Autoilun verouudistus olisi harvaseutujen etu, vastaa liikenneministeri Merja Kyllönen arvosteluun.

Kai Hirvasnoro
16.2.2014 10.00

Kilometrivero ja satelliittipaikannus autoiluun.

Kun Kansan Uutiset avasi suoran linjan liikenneministeri Merja Kyllöseen, ei ollut iso yllätys, että juuri näistä haluttiin tietää. Ja väittää vastaan.

Jorma Ollilan johtaman työryhmän ehdotuksen mukaan kilometriveron suuruus riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä ja siitä millä alueella ajetaan. Työryhmä arvioi keskimääräiseksi hinnaksi vuoden 2025 liikenteellä 3,3 senttiä kilometriltä.

Kansan suussa kyseessä on tiemaksu ja sen seuraamiseen tarvittava paikannus ”urkintajärjestelmä”. Miksi olet silti sen kannalla? Kyllöseltä tiukattiin.

Ministeri kertaa maailman muuttuvan – myös autoilun osalta. Autoilussa avainkysymys on Suomen verotuksessa olennaisen polttoaineveron tulevaisuus tilanteessa jossa bensiinin sijaan autot entistä enemmän käyvät kaasulla, sähköllä, biopolttoaineilla ja muilla uusilla käyttövoimilla.

Lisäksi liikenteeseen tulee uusia vaatimuksia energiatehokkuudelle ja kolmantena uutena elementtinä myös tieliikenteeseen tulee päästökauppa.

– Tarkoittaako tämä harvaan asutussa maassa sitä, että entistä isomman osan liikenteen verotuksesta kantavat harvaseutujen ihmiset? Heillä on enemmän polttoainetta kuluttavat vanhat autot ja välttämättömyys käyttää niitä. Ovatko ihmiset silloin oikeudenmukaisessa asemassa suhteutettuna ihmisiin, joilla on vaihtoehtona joukkoliikenne?

Tämä on Kyllösen vastakysymyksen ydin.

Harvaseudun ihminen maksaa

Hän ei siis ole kirkonkylillä asuvia ihmisiä vastaan, vaan heidän puolellaan. Jos verot kerätään jatkossakin pääosin polttoaineverotuksella, suurin häviäjä on hän, joka joutuu tulevina vuosina käyttämään autoaan kaikkein eniten.

– Jos malli on se, että kaikki lisäkustannukset tulevat polttoaineen hintaan, niin harvaseudun ihminen maksaa siitä suurimman hinnan. Jos maksurasitusta halutaan jakaa tasaisemmin, niin verojärjestelmää täytyy rukata oikeudenmukaisempaan suuntaan.

– Ollilan työryhmän esityksessäkin lähdetään siitä, että poliittisin päätöksin voidaan porrastaa alueet eri hintaluokkiin ja ottaa huomioon, onko siellä käytettävissä ja ylipäätään rakennettavissa toimivaa joukkoliikennettä. Ajatus on se, että siellä missä ei ole, hinta on huomattavan paljon edullisempi, Kyllönen sanoo.

Paikannus tulee jo ensi vuonna

Yhden Kyllöselle esitetyn kysymyksen mukaan kilometriveroon liittyvän ”urkintajärjestelmän”, siis autojen satelliittiseurannan, tavoitteena on vain edistää autoteollisuuden tavoitetta itseohjautuvasta liikenteestä.

Ministeri muistuttaa, että paikannusjärjestelmä tulee joka tapauksessa – ja pian. Eurooppalaisista pelisäännöistä johtuen jo ensi vuonna kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannusjärjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tavoite on, että jokainen auto pystytään paikantamaan onnettomuuden sattuessa. Näin pelastetaan arviolta 20–30 henkeä per jäsenvaltio vuosittain.

Kyllönen kertoo, että autoteollisuus pystyy jo nyt rakentamaan myös sellaisia kokonaisuuksia, joilla saadaan tietoa myös siitä, miten isoja vaurioita onnettomuudessa on sattunut.

– Tässä ei ole edes kysytty, vastustavatko ihmiset sitä vai ei, koska ihmishenki menee yksilönsuojakysymyksen edelle.

Enemmän ministeri Merja Kyllösen vastauksia perjantaina 14. helmikuuta ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä. Osta näköislehti Lehtiluukusta.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto (vas.) ja Turja Lehtonen kertoivat tiedotustilaisuudessa hyväksytyistä esityksistä,

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

Kaakkois-Suomen vaalipiirissä on reilut 400 000 asukasta, 7,78 prosenttia Suomen väestöstä. Vaalipiiri muodostettiin vuonna 2013 yhdistämällä Kymen ja Etelä-Savon vaalipiirit. Vaalipiirin kansanedustajien määrä laskee huhtikuun eduskuntavaaleissa kahdella, viiteentoista. Vasemmistoliitto sai yhden kansanedustajan Kymen vaalipiirissä neljällä kaudella, vuosien 1999–2007 vaaleissa. (Kuva: Cai Melakoski, kartta-aineisto oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolta.)

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

Sonja Finér

Veropohjassa ammottaa aukkoja, mutta verokeskustelu on ala-arvoista, sanoo Finnwatchin Sonja Finér – ”Tilanne on tietysti edunvalvonnan tulosta”

Uusimmat

Jennifer Sundin ja Coblin-koira ovat erottamattomat vain osittain toimivassa esikoisdekkarissa.

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto (vas.) ja Turja Lehtonen kertoivat tiedotustilaisuudessa hyväksytyistä esityksistä,

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

Kaasuliekki valtio-omisteisen öljy-yhtiö Pemexin kaasulähteellä Reforma Escolínin kaupungissa. Alueella pumpataan kaasua yli sadasta lähteestä, ja useista niistä purkautuu kaasua, joka vaarantaa paikalliset asukkaat ja heidän omaisuutensa.

Meksikon kaasuvuodoille ei näy loppua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Teollisuusliiton Lehtonen sovintoesityksen hylkäyksestä: ”Luvut eivät maistuneet keskinäisissä neuvotteluissa, miksi ne olisivat maistuneet nyt”

 
02

Hallitus lupasi kääntävänsä politiikan suunnan – Pysyviä parannuksia on tehty, mutta vasemmiston pitää silti vaatia enemmän

 
03

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

 
04

Kokoomuksen indeksijarru kasvattaisi eläkeläisköyhyyttä ja tuloeroja, varoittaa Eläkeläiset ry

 
05

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

05.02.2023

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

05.02.2023

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

05.02.2023

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

04.02.2023

Liian vähän liian myöhään – millainen maailma on vuonna 2050?

04.02.2023

Kogilgerin kylässä Etelä-Intiassa viljelijät sopeutuvat muuttuvaan ilmastoon

04.02.2023

Veropohjassa ammottaa aukkoja, mutta verokeskustelu on ala-arvoista, sanoo Finnwatchin Sonja Finér – ”Tilanne on tietysti edunvalvonnan tulosta”

04.02.2023

Anu Kaaja kulkee ihmisyyden ja esineiden rajapinnoilla

04.02.2023

Kalleimmaksi meille tulee luonnolta otettu velka

04.02.2023

Uusimmat podcastit

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa kahden jakson viikko!

03.02.2023

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa keskusteltiin vasemmiston tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vasemmistosta

30.01.2023

Kaikki Uusiksi-podcastissa fiilistellään viikonlopun Vasemmistoristeilyä ja puntaroidaan eduskuntavaalien asetelmia

13.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään