KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Uusiin autoihin paikannusjärjestelmä jo ensi vuonna

Jo ensi vuonna kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannusjärjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, kertoo liikenneministeri Merja Kyllönen. Satelliittipaikannus ei siis riipu siitä, tuleeko Suomeen kilometrivero vai ei.

Jo ensi vuonna kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannusjärjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, kertoo liikenneministeri Merja Kyllönen. Satelliittipaikannus ei siis riipu siitä, tuleeko Suomeen kilometrivero vai ei. Kuva: Jarno Mela

Autoilun verouudistus olisi harvaseutujen etu, vastaa liikenneministeri Merja Kyllönen arvosteluun.

Kai Hirvasnoro
16.2.2014 10.00

Kilometrivero ja satelliittipaikannus autoiluun.

Kun Kansan Uutiset avasi suoran linjan liikenneministeri Merja Kyllöseen, ei ollut iso yllätys, että juuri näistä haluttiin tietää. Ja väittää vastaan.

Jorma Ollilan johtaman työryhmän ehdotuksen mukaan kilometriveron suuruus riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä ja siitä millä alueella ajetaan. Työryhmä arvioi keskimääräiseksi hinnaksi vuoden 2025 liikenteellä 3,3 senttiä kilometriltä.

Kansan suussa kyseessä on tiemaksu ja sen seuraamiseen tarvittava paikannus ”urkintajärjestelmä”. Miksi olet silti sen kannalla? Kyllöseltä tiukattiin.

Ministeri kertaa maailman muuttuvan – myös autoilun osalta. Autoilussa avainkysymys on Suomen verotuksessa olennaisen polttoaineveron tulevaisuus tilanteessa jossa bensiinin sijaan autot entistä enemmän käyvät kaasulla, sähköllä, biopolttoaineilla ja muilla uusilla käyttövoimilla.

Lisäksi liikenteeseen tulee uusia vaatimuksia energiatehokkuudelle ja kolmantena uutena elementtinä myös tieliikenteeseen tulee päästökauppa.

– Tarkoittaako tämä harvaan asutussa maassa sitä, että entistä isomman osan liikenteen verotuksesta kantavat harvaseutujen ihmiset? Heillä on enemmän polttoainetta kuluttavat vanhat autot ja välttämättömyys käyttää niitä. Ovatko ihmiset silloin oikeudenmukaisessa asemassa suhteutettuna ihmisiin, joilla on vaihtoehtona joukkoliikenne?

Tämä on Kyllösen vastakysymyksen ydin.

Harvaseudun ihminen maksaa

Hän ei siis ole kirkonkylillä asuvia ihmisiä vastaan, vaan heidän puolellaan. Jos verot kerätään jatkossakin pääosin polttoaineverotuksella, suurin häviäjä on hän, joka joutuu tulevina vuosina käyttämään autoaan kaikkein eniten.

– Jos malli on se, että kaikki lisäkustannukset tulevat polttoaineen hintaan, niin harvaseudun ihminen maksaa siitä suurimman hinnan. Jos maksurasitusta halutaan jakaa tasaisemmin, niin verojärjestelmää täytyy rukata oikeudenmukaisempaan suuntaan.

– Ollilan työryhmän esityksessäkin lähdetään siitä, että poliittisin päätöksin voidaan porrastaa alueet eri hintaluokkiin ja ottaa huomioon, onko siellä käytettävissä ja ylipäätään rakennettavissa toimivaa joukkoliikennettä. Ajatus on se, että siellä missä ei ole, hinta on huomattavan paljon edullisempi, Kyllönen sanoo.

Paikannus tulee jo ensi vuonna

Yhden Kyllöselle esitetyn kysymyksen mukaan kilometriveroon liittyvän ”urkintajärjestelmän”, siis autojen satelliittiseurannan, tavoitteena on vain edistää autoteollisuuden tavoitetta itseohjautuvasta liikenteestä.

Ministeri muistuttaa, että paikannusjärjestelmä tulee joka tapauksessa – ja pian. Eurooppalaisista pelisäännöistä johtuen jo ensi vuonna kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannusjärjestelmä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tavoite on, että jokainen auto pystytään paikantamaan onnettomuuden sattuessa. Näin pelastetaan arviolta 20–30 henkeä per jäsenvaltio vuosittain.

Kyllönen kertoo, että autoteollisuus pystyy jo nyt rakentamaan myös sellaisia kokonaisuuksia, joilla saadaan tietoa myös siitä, miten isoja vaurioita onnettomuudessa on sattunut.

– Tässä ei ole edes kysytty, vastustavatko ihmiset sitä vai ei, koska ihmishenki menee yksilönsuojakysymyksen edelle.

Enemmän ministeri Merja Kyllösen vastauksia perjantaina 14. helmikuuta ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä. Osta näköislehti Lehtiluukusta.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Uusimmat

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään