Ilomantsissa kokoontunut Vasemmistopiirin piirihallitus muistuttaa, että kasvava rajaliikenne lisää lähivuosina tuntuvasti painetta Itä-Suomen rataverkolla. Venäläiset ovat rakentaneet Karjalankannakselle uuden ratayhteyden Kiviniemestä Antreaan, ja Suomeen suuntautuva tavaraliikenne siirtyy kokonaan tälle reitille. Antreasta suorin reitti Suomeen kulkee Imatran kautta.
Luumäki-Imatra-väli on nyt yksiraiteinen ja sen kapasiteetti on lähes loppuun käytetty. Kaksoisraiteen rakentaminen onkin vasemmistopiirin mielestä saatava mahdollisimman pian käyntiin, jotta sujuva henkilö- ja tavaraliikenne Karjalan radalla voidaan turvata.
Niiralan raja-aseman ja Uimaharjun välinen rataosuus toimii merkittävänä kuljetusreittinä Pohjois-Karjalan metsäteollisuudelle. Liikenne joutuu toimimaan kuitenkin dieselvedolla, koska Niirala-Säkäniemi ja Joensuu–Uimaharju -välit ovat sähköistämättömiä.
Joensuun ja Ilomantsin välinen rata peruskorjattiin 2010 vain Heinävaaraan asti. Heinävaara-Ilomantsi välin kunto on huono ja ilman perusparannusta radan liikennöinti joudutaan lopettamaan lähivuosina kokonaan. Radan raakapuukuljetusten siirtyminen maanteille heikentäisi liikenneturvallisuutta merkittävästi.
– Itä-Suomessa on kattava rataverkko, mutta sen kunto ei vastaa nykypäivän vaatimuksia, toteaa Pohjois-Karjalan piirin varapuheenjohtaja Joni Orava.
Rataverkkoa kehittämällä voidaan Oravan mukaan turvata alueen teollisuuden toimintaedellytyksiä, kohentaa liikenneturvallisuutta ja vähentää liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja.