KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rekkakuskien palkkoja poljetaan surutta

– Sitä voi jokainen kokeilla istumalla 45 tuntia vaatekomerossa, joku käy tuomassa sulle makkaraperunalautasen 12 eurolla, että millaista se on, Jani kuvailee.

– Sitä voi jokainen kokeilla istumalla 45 tuntia vaatekomerossa, joku käy tuomassa sulle makkaraperunalautasen 12 eurolla, että millaista se on, Jani kuvailee. Kuva: All Over Press

Kuljetusalalla ovat sekä kuljettajat että pienet yritykset ahtaalla. Alhaiset taksat pitävät huolen siitä, ettei työehtosopimuksia useinkaan noudateta.

Emilia Kukkala
1.3.2014 10.00

– Kilpailun tiivistyminen sisämarkkinoilla, kulujen kasvaminen ja se, että elintasonsa pitääkseen pitäisi tienata koko ajan enemmän. Suomen järjettömällä veropolitiikalla yritetään murentaa vahvaa keskiluokkaa, johon jengi on kuulunut, tiivistää Jani alansa ongelmat.

Hän on hieman alle 30-vuotias pirkanmaalainen ajoneuvoyhdistelmänkuljettaja, muttei halua esiintyä omalla nimellään.

– Jos alat tällaisista huutelemaan, niin kohta on toinen tilalla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Janin mukaan käytännössä kukaan ei irtoperä- ja konttipuolella saa työehtosopimuksen mukaisia palkkoja. Hänen laskujensa mukaan pk-yritysten ei ole sellaisia yksinkertaisesti mahdollista maksaa.

Rahaa liikkuu, mutta minne

– Tässä liikkuu helvetisti rahaa, mutten oikein tiedä mihin se jää. Huolintayhtiöt ja kuljetusyrittäjät valittavat molemmat, ettei jää mitään, mutta sen tiedän faktaksi, ettei ainakaan kuljettajalle jää hirveästi mitään.

Janin mukaan kaikki liittoa myöten tietävät tilanteen. Koska kuitenkin taksat ovat varsinkin merikonttipuolella kehnot, kaikki tietävät myös, ettei työehtosopimuksen mukaisia palkkoja ole mahdollista maksaa edes yrittäjän itselleen.

Taksat pitäisi neuvotella kuntoon

Janin mielestä kuljetusyrittäjien pitäisi kohdistaa painetta teollisuuteen päin. Tilanne, jossa työntekijät odottavat työsulkua, kuulostaa ay-historian valossa omituiselta.

– On puhuttu, että pitäisi laittaa yleislakko pystyyn, mutta yhteistyössä kuljetusyrittäjien kanssa. Että kukaan ei aja, ennen kuin taksat ovat kohdallaan.

Jani uskoo, että jos taksat olisivat kohdallaan, pystyisivät pk-yrittäjät maksamaan kuljettajille asianmukaista palkkaa.

– Huolintaliikkeiden pitäisi pienentää omia katteitaan, voittojaan osakkeenomistajille. Kuljetusyrittäjät ovat siinä asemassa, että voivat tehdä jotain. Kalustoa ei saataisi hankittua niin nopeasti.

Janin mielestä kuljetusyritysten yhdistyksen SKAL:n pitäisi neuvotella huolitsijaliikkeiden kanssa hinnat kuntoon.

– Mutta ilman joukkovoimaa siitä ei tule mitään.

Huolintaliikkeet ovat usein isoja ja vanhoja kansainvälisiä firmoja, kuten DHL, DSV ja Schenker.

Puolalaisten palkkataso tulossa

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton sihteeri Harri Pasanen jakaa Janin käsityksen alan ongelmista.

– Ei varmasti pidä paikkaansa, ettei kukaan noudattaisi työehtoja, mutta varmasti on iso joukko, joka tavalla tai toisella menee alle työehtosopimusten. Kovasti tämä meillä työtä teetättää.

Kuorma-autoala on AKT:n suurin yksittäinen sopimusala noin 15 000 jäsenellä.

Suomen sisäisiä kuljetuksia eivät esimerkiksi venäläiset saa tehdä, mutta virolaiset saavat. Heidänkin kuuluisi ajaa suomalaisilla palkoilla ja ehdoilla, mutta sen valvominen on lähestulkoon mahdotonta.

– Sepä se ongelma onkin. Koko autoala työntekijöistä yrittäjiin on kabotaasin laajentamista vastaan. Sehän oltiin jo vapauttamassa kokonaan.

Pasasen mukaan on odotettavissa, että seuraava parlamentti tekee sen jo kuluvana vuonna.

– Sitten meille tulee puolalaisten palkkataso, joka on noin kolmasosan suomikuskin palkkatasosta.

Pasasen mukaan vain murto-osassa laillisestakaan kabotaasista noudatetaan Suomen työehtoja, mutta EU kieltäytyy tätä näkemästä.

Aiheesta enemmän perjantaina 28.2. ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä, Osta näköislehti Lehtiluukusta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Euroopan komission mukaan Suomen velkasuhde ei ole räjähtävällä uralla – ”Kokonaisarvio on melko myönteinen”

Veikka Lahtinen.

Sunnuntaivieras: Taantumus, liberaalien liittolainen

Bushin puudeliksi heittäytynyt pääministeri Tony Blair menetti maineensa Irakin sodan jälkiselvittelyssä.

20 vuotta sitten: USA ja Britannia valehtelivat Irakin joukkotuhoaseista

Iltalehden mukaan Säätytalolla on kirjattu hallitusohjelman luonnokseen, että ”polttoaineiden kuluttajahinnat eivät saisi nousta”.

Perussuomalaiset ammentaa samoista lähteistä kuin muut läntisen maailman äärioikeistopuolueet

Uusimmat

Euroopan komission mukaan Suomen velkasuhde ei ole räjähtävällä uralla – ”Kokonaisarvio on melko myönteinen”

Mielipide: Kiire oli lapsuudessani täysin tuntematon käsite

Ruandassa on investoitu tulvien torjuntaan, mutta se ei estänyt ihmishenkien menetyksiä kevään tuhotulvissa. Yksi syy on puutteellinen tieto, jonka varassa esimerkiksi Länsi-Ruandan vuorilta virtaavaa Sebeyajokea luultiin vaarattomaksi.

Jokivallien eroosio nakertaa elintilaa Ruandan tulva-alueilla

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kommentti: Jättäkää Inarijärvi rauhaan, miljonäärit

 
02

Valtiovarainministeriön kanta ay-maksujen verovähennyksen poistoon hämmästyttää – ”Ministeriöltä voisi edellyttää kelvollisia perusteluja”

 
03

Tehdäänkö osa-aikatyötä, vaikka kokoaikatyötäkin olisi tarjolla? – PAM vastaa professori Hiilamolle

 
04

SAK:n Katja Syvärinen arvostelee hallitusneuvottelijoiden tavoitteita: ”Suorastaan pelottava skenaario!”

 
05

Alkuvuodesta pankkeja kaatuili tiuhaan tahtiin – Ollaanko nyt matkalla kohti uutta finanssikriisiä?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Eurooppa ostaa vaatteet Aasiasta ja Afrikasta ja myy ne käytettyinä takaisin

04.06.2023

Sunnuntaivieras: Taantumus, liberaalien liittolainen

04.06.2023

Alkuvuodesta pankkeja kaatuili tiuhaan tahtiin – Ollaanko nyt matkalla kohti uutta finanssikriisiä?

04.06.2023

Viidakkoliha maistuu Afrikassa, vaikka eläimistä ihmisiin tarttuvat taudit uhkaavat

03.06.2023

Mielipide: Uusi kynnysraha luo lisää ongelmia

03.06.2023

Saksan vasemmistopuolue on kriisissä – ”Tällä tavalla jatkaminen ei ole enää järkevää”, sanoo asiantuntija ja pitää puolueen hajoamista todennäköisenä

03.06.2023

20 vuotta sitten: USA ja Britannia valehtelivat Irakin joukkotuhoaseista

02.06.2023

Ikääntyvä Kuuba potee kroonista lääkepulaa – Musta pörssi kukoistaa mutta solidaarisuuttakin ilmenee

02.06.2023

Perussuomalaiset ammentaa samoista lähteistä kuin muut läntisen maailman äärioikeistopuolueet

02.06.2023
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään