Maaliskuussa alkaneet Finnairin yhteistoimintaneuvottelut on saatu suurimmalta osin päätökseen. Neuvotteluissa ei löydetty yhteistä vaihtoehtoa irtisanomisten ja ulkoistusten välttämiseksi, yhtiö tiedottaa. SLSY olisi taipunut pienempään säästöön henkilöstömenoissa kuin Finnair vaati.
Finnair ryhtyy nyt harkitsemaan toimia, joihin se yt-menettelyn perusteella päätyy. Finnair Flight Academyn simulaattorihuoltoa ja Finnairin huoltokonttoria koskevat neuvottelut jatkuvat yhä.
Kaukoliikenteeseen ulkoistuksia
Matkustamohenkilökuntaa koskevat yt-neuvottelut käsittelivät Finnairin suunnitelmia lisätä alihankinnan käyttöä kauko- ja lähiliikenteen matkustamopalveluissa. Finnair on kertonut suunnittelevansa korkeintaan kolmen kaukoliikennereitin matkustamohenkilökunnan ulkoistuksia kuluvan vuoden aikana ja myöhemmin yli kymmenen reitin lisäulkoistuksia.
Finnair tiedottaa kesäkuun aikana toimista, joihin se ryhtyy. Vähennystarpeeksi arvioitiin 540 henkilötyövuotta. Kyseeseen tulisivat irtisanomiset, osa-aikaistamiset, lomautukset tai näiden yhdistelmät. Matkustamohenkilökunnan edustajia Finnairilla on Suomessa yhteensä noin 1500.
Suomeen ehkä uusi tytäryhtiö
Finnair on kertonut tutkivansa myös mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi Finnairille matkustamopalveluita. Yhtiö kertoo myös näiden suunnitelmien etenemisestä kesäkuussa.
– Tällä kulutasolla emme pärjää kilpailijoille. Nyt on aika päättää niistä keinoista, joilla turvaamme laadukkaan, mutta kustannuksiltaan kilpailukykyisen palvelun tulevaisuudessa, toimitusjohtaja Pekka Vauramo sanoo.
Hallinnosta ja tukitoiminnoista yt-menettelyn piirissä työskentelee noin 800 henkilöä. Yhtiö arvioi vähennystarpeeksi arvioitiin alun perin 140 henkilötyövuotta. Neuvottelut jatkuvat yhä muutamissa toiminnoissa.