Sähköasentajien VR Trackilla perjantaina alkanut ja tiistaina aamuseitsemältä päättyvä lakko saa jatkoa, ellei kiistaan synnyt sopua. Ammattiosasto on ilmoittanut jatkavansa työtaistelua perjantaina 11. heinäkuuta viikon mittaisella lakolla.
Ylityökielto pysyy voimassa.
Työtaistelun takana on Sähköliiton ammattiosasto 177, joka vaatii lomautusten perumista ja VR Trackin noin 150 Sähköliiton jäsenen työehtosopimuksen siirtämistä Sähköliitolle. Nyt sopimuksen tekevät Palvelualojen työnantajat Palta sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.
Levottomuudet alkoivat, kun VR Track kertoi irtisanovansa kevään aikana 14 työntekijää ja lomauttavansa koko kunnossapidon henkilöstönsä kahdeksi viikoksi.
Tunnelmia ei suinkaan kohentanut VR:n ilmoitus jakaa 780 johtajalle yhteensä 7 miljoonan euron kannustinpalkkiot. Työntekijöitä on ammattiosaston mukaan kannustettu työehtojen jatkuvilla heikennyksillä.
Sananvaltaa sopimuksiin
Irtisanomisten ja lomautusten lisäksi työriidan taustalla on kiista sopimusoikeuksista. Niistä on neuvoteltu liittojen kesken tuloksetta jo parisen vuotta.
Sähköliiton neuvottelupäällikön Tero Heiniluoman mukaan ammattiosasto ryhtyi ajamaan asiaa työtaistelulla, kun neuvotteluissa ei syntynyt tulosta.
– Sähköasentajilla ei ole sananvaltaa työehtoihinsa, eikä heillä ei ole omaa luottamusmiestä. Tämä on aiheuttanut tyytymättömyyttä ja kalvanut pitkään.
Heiniluoman mukaan ammattiosaston työtaistelu on laillinen sillä perusteella, etteivät Sähköliitto sen paremmin kuin ammattiosastokaan ole osallisina Paltan ja JHL:n sopimuksessa.
– Sähköliiton jäsenet eivät ole sidottuja siihen työehtosopimukseen, Heiniluoma sanoo.
Työnantajajärjestö Palta pitää ammattiosaston työtaistelutoimia vastuuttomina ja katsoo syiden olevan järjestöpoliittiset.
VR Groupin yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtajan Otto Lehtipuun mukaan työtaistelu ei ole aiheuttanut myöhästymisiä matkustajaliikenteessä maanantai-iltapäivään mennessä. Joitakin kausiluontoisia korjaustöitä on kuitenkin jouduttu lykkäämään.
Kiistan juuret
Sähköliiton ammattiosasto 177 on kiskoliikenteen sähköasentajien valtakunnallinen ammattiosasto. VR Trackin sähköasentajien lisäksi siihen kuuluu sähköasentajia myös muista kiskoliikenteessä toimivista yrityksistä.
Kiistan alku juontaa vuoteen 2011, kun rautateiden sähköasentajat kuuluivat vielä Rautatieläisten liiton ammattiosastoon. Ammattiosasto järjesti juhannuksena 2011 lakon, minkä seurauksena Rautatieläisten liitto erotti ammattiosaston jäsenyydestään.
Ammattiosasto haki Sähköliiton jäsenyyttä, mutta sitä ei jäseneksi tuolloin hyväksytty. Sähköliitossa pelättiin syytöksiä jäsenkalastelusta ja riitaa toisen SAK:laisen ammattiliiton, JHL:n kanssa. Tilanne oli herkkä, sillä Rautatieläisten liitto oli fuusioitumassa JHL:n kanssa.
Sähköasentajat hakeutuivat jäseniksi toimimattomaan Sähköliiton ammattiosastoon 177, joka elvytettiin toimintaan tammikuussa 2012.
Heiniluoman arvion mukaan ammattiosastoon kuuluu nyt enemmistö VR Trackin sähköasentajista, kaikkiaan noin 180 asentajaa.
VR Track on yksi VR Group -konsernin kolmesta pääliiketoiminta-alueesta. Se on erikoistunut ratojen ylläpitoon ja kunnostukseen.