Finnair ja Suomen liikennelentäjäliitto (SLL) ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen Finnairin kustannussäästöohjelmaan liittyvissä säästöneuvotteluissa. Säästösopimuksen kokonaisarvo on 17 miljoonaa euroa pysyviä, vuosittaisia säästöjä. Säästöistä noin 11 miljoonaa toteutuu porrastetusti kaksivuotisen sopimuskauden aikana. Noin 3 miljoonaa euroa toteutuu lähivuosina kasvun myötä ja noin 3 miljoonaa tulevaisuudessa uusien lentäjien työehtoihin ja eläkkeisiin liittyvien muutosten kautta.
Vastineeksi säästöistä Finnair tarjoaa lentäjille kahden vuoden irtisanomissuojan.
Osana neuvottelutulosta on lisäksi sovittu, että Finnair ryhtyy selvittämään kannustinohjelmaa lentäjille. Sopimuksen lopullinen toteutuminen on ehdollinen syksyn aikana laadittavan kannustinohjelman toteutumiselle.
SLL:n kanssa sovitut säästöt muodostuvat pääasiassa lentäjien palkkaan ja työaikaan liittyvistä muutoksista. Kesäkuussa SLL:n kanssa sovittiin uuteen palkkamalliin siirtymisestä, mutta säästöratkaisu syntyi lopulta nykyisen palkkamallin pohjalta.
”Poikkeuksellinen irtisanomissuoja”
– On erittäin hienoa, että vaikeassa tilanteessa pääsimme lentäjien kanssa neuvotteluratkaisuun. Sopimukseen sisältyvä kannustinohjelma vaatii vielä jatkoselvitystä, jonka saamme päätökseen syksyn aikana. Säästöistä merkittävä osa toteutuisi nopealla aikataululla, mikä on olennaisen tärkeää Finnairin tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa. Haluan kiittää SLL:n jäseniä siitä, että he ovat vastuullisesti myötävaikuttaneet neuvotteluratkaisun syntymiseen. Tiedän, etteivät sovitut työehtosopimusmuutokset ole kenellekään helppoja. Neuvottelutulos on hieno osoitus lentäjien sitoutumisesta Finnairiin ja sen tulevaisuuteen, korostaa yhtiön toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
– Olemme halunneet tarjota lentäjille irtisanomissuojan seuraaville kahdelle vuodelle säästöjen vastineeksi. Pitkä irtisanomissuoja tässä maailmantalouden ja alamme markkinatilanteessa on poikkeuksellista, Vauramo sanoo.
Haussa 200 miljoonan säästöt
Lokakuussa 2012 Finnair aloitti 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmansa elokuussa 2011 aloitetun 140 miljoonan säästöohjelman lisäksi. Ohjelman avulla se tavoittelee merkittäviä säästöjä pääasiassa henkilöstö- ja henkilöstösidonnaisissa kuluissa.
Matkustamohenkilökunnan kanssa käydyt säästöneuvottelut 18 miljoonan euron säästöistä päättyivät tuloksettomina. Finnair sanoo siksi joutuvansa etenemään matkustamopalvelun alihankinnan lisäämisessä, mikä on nostanut kuljetusliitot takajaloilleen. Ne pohtivat vastatoimia myöhemmin tällä viikolla.
IAU:iin kuuluvien henkilöstöryhmien sekä ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa Finnair on päässyt säästösopimuksiin. Finnair on leikannut myös hallintoa ja tukitoimintoja, ja lisäksi Finnair on vähentänyt johtajistoa sekä leikannut johdon kokonaisansioita sekä etuuksia, yhtiö tiedotti maanantaina.