Jemima Repo on sukupuoleen ja poliittiseen teoriaan erikoistunut tutkijatohtori Helsingin yliopistossa ja Birkbeck Collegessa Lontoossa. Hänen väitöskirjatutkimukseensa perustava kirja The Biopolitics of Gender ilmestyy Oxford University Pressin kustantamana ensi vuonna.
Seksuaalisuudesta ja avioliitosta hän kirjoittaa Politiikasta.fi -verkkolehdessä torstaina .
Repo viittaa tasa-arvoisen avioliittolain vastustajien argumenttien homoseksuaalisuuden luonnottomuudesta nojaavan biologisille oletuksille ja uskonnollisille arvoille. Ne eivät kuitenkaan ole aikojen saatossa olleet yksiselitteisiä totuuksia.
Hyvin tiedetään, että vuoteen 1971 asti ”homoseksuaaliset teot” olivat Suomessa rikos ja vuoteen 1981 sairaus.
Seksi sairautta vain nautinnon vuoksi
Vähemmän tunnettua taas on, että heteroseksuaalisuuskin on keksitty käsite, Repo Lainaa yhdysvaltalaista historioitsijaa Jonathan Ned Katzia.
”Tämä psykiatrien keksimä käsite viittasi sellaiseen naisten ja miesten väliseen seksiin, joka oli ei-reproduktiivista. Sillä tarkoitettiin kaikkia sellaisia seksin muotoja, joita harrastettiin puhtaasti nautinnon takia ja jotka eivät tuottaneet lapsia, mukaan lukien avioliiton ulkopuolinen seksi”, Repo kirjoittaa.
Hänen mukaansa merkittävässä englanninkielisessä Websterin sanakirjassa heteroseksuaalisuus määriteltiin vielä 1920-luvulla ”sairaalloisena seksuaalisena intohimona toista sukupuolta kohtaan”.
”Homo” keksittiin sata vuotta sitten
Homo-käsite taas on noin sata vuotta vanha, on ranskalainen ajattelija Michel Foucault todennut. Sitä ennen samaa sukupuolta olevien henkilöiden välisen eroottisen kanssakäymisen ei ajateltu tekevän heistä ”homoja”.
Avioliiton nykyaikainen yhteiskunnallinen merkitys puolestaan juontuu Jemima Revon mukaan liberaaliyhteiskunnan syntyyn 1600- ja 1700-luvuilla. Kysymys oli keinosta siirtää omaisuutta sukupolvelta toiselle ainoastaan laillisten miespuolisten perinnöllisten kautta.
”Legitiimien jälkeläisten takaaminen mahdollistettiin avioliittolaeilla, jotka tekivät miehistä naisten holhoojia ja naisista miehistä riippuvaisia. Naisten omaisuus siirtyi miessukulaisille tai aviomiehelleen. Jos nainen tienasi palkkaa, sekin kuului automaattisesti puolisolle.”
Avioliittoa on vain noin sata vuotta puolusteltu ihmisrodun selviytymisen perusteella. Revon mukaan väite ei ole koskaan ottanut huomioon sitä, miten ihmiset todellisuudessa elävät, lisääntyvät ja hoivaavat.
”Väite on ollut osa yritystä ylläpitää kahden sukupuolen mallia ja siihen liittyvää työnjakoa, ja tämä on tapahtunut sekä naisten että muiden sukupuolten ja seksuaalisuuden muotojen kustannuksella.”