KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Pisaran kaataminen kokoomukselta sangollinen jäävettä”

Valtiovarainministeri Antti Rinteen mukaan Pisararata ei toteudu, mutta kokoomus on toista mieltä.

Valtiovarainministeri Antti Rinteen mukaan Pisararata ei toteudu, mutta kokoomus on toista mieltä. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Valtion uskottavuus sopimuskumppanina on jatkossa nolla, sanoo SAK:n Sauli Hievanen.

Kansan Uutiset
24.2.2015 12.43

Kokoomus ja SDP ovat eri mieltä siitä, toteutuuko Helsingin alle suunniteltu Pisararata. Hanketta ajaneen valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd.) mukaan hanke romahtaa, koska siitä ei saada eduskunnan budjettipäätöstä. Pääministeri Alexander Stubbin (kok.) mielestä se kuitenkin etenee oikeassa järjestyksessä.

Hallitus päätti tiistaina ylimääräisessä istunnossaan hakea hankkeeseen EU:lta TEN-T –tukea. Seuraavaksi se Stubbin mukaan sisällytetään hallituksen tekniseen menokehykseen maaliskuussa. Hankkeelle on varattu 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Neuvottelut kuntien kanssa hankkeen rahoituksesta jatkuvat. Itse radan rakentaminen alkaisi aikaisintaan vuonna 2016, Stubb kertoi.

SDP:n kansanedustajat haukkuivat tiistaina kokoomuksen Helsingin seudun hylkäämisestä. Pisaraa vastustaneessa keskustassa taas oltiin tyytyväisiä ja vaadittiin pääradan laittamista kuntoon.

”Hävyttömintä miesmuistiin”

SAK:n liikenne- ja asuntopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen pitää Pisaran kaatamista kokoomukselta kovana tekona.

Valtio on sopinut pääkaupunkiseudun kuntien kanssa, että infrainvestointien vastapainoksi kunnat kasvattavat asuntotuotantoaan 25 prosentilla eli noin 3 000 asunnolla vuodessa. Investoijien päätökset vaikuttavat siihen, lähtevätkö isot asuntorakentamishankkeet liikkeelle ja kaavoittavatko kunnat riittävästi maata asuntotuotantoon raiteiden ympäristöön, mutta Hievasen mukaan poukkoilu tekee investoijat entistä varovaisemmiksi.

Hän viittaa Pellervon taloustutkimuksen PTT:n arvioon, jonka mukaan miljoonan investointi liikenteeseen tuuppaa asuntorakentamista eteenpäin 34 miljoonalla. Ratainvestoinnit metropolialueella tukevat asuntorakentamista, kaupunkikehitystä ja Suomen talouden kasvua.

”Espoo sai sovitun Länsimetron jatkeen, mutta Helsinki jätetään nuolemaan näppejään. Suomen pääkaupunkia ei ole valtion taholta kohdeltu näin hävyttömästi miesmuistiin”, Hievanen kirjoittaa SAK:n blogissa.

Hän jatkaa valtion uskottavuuden pääkaupunkiseudun kuntien sopimuskumppanina olevan jatkossa nolla eikä EU:kaan suhtaudu Suomen hakemukseen vakavasti, koska siitä ei ole päätöstä lisäbudjetissa.

”Pisara on kasvuhanke”

Hievasen mukaan Pisara on enemmän kuin liikennehanke, se on kasvuhanke, koska työvoiman parempi liikkuvuus lisää talouden mahdollisuutta tuottaa enemmän.

Pisaran rakentamisessa Hievanen pitää olennaisena junien aikatauluvarmuutta. Helsingin ratapihalla junien määrä on lisääntynyt kymmenessä vuodessa 40 prosenttia ja lähiliikenteestä junia on jouduttu vähentämään häiriöherkkyyden vuoksi. Pisararata parantaisi kauko- ja lähiliikenteen täsmällisyyttä, kun rata- ja laiturikapasiteettia vapautuu ja talviset ongelmat vähenevät radan siirtyessä tunneliin.

Pisararadan kustannusarvio on vuoden 2020 kustannustasolla 956 miljoonaa euroa. Valtion osuus rakentamiskustannuksista on 80 prosenttia.

”Junaliikennettä kehitettävä kokonaisuutena”

Hallitus päätti tiistaina toteuttaa Helsingin ratapihan parantamishankkeen eli ns. Helra-projektin. Helsingin ratapihan toiminnalliseen parantamiseen haetaan 3 miljoonaa euroa tukea suunnitteluun ja 10,8 miljoonaa euroa rakentamiseen. Helsingin ratapihan raiteistomallia monipuolistetaan ja lisätään opastinportaita kaupunkiraiteille. Samalla lisätään kapasiteettia ja vähennetään häiriöherkkyyttä.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok.) on erittäin tyytyväinen siihen, että Helsingin ratapihan toiminnallisuutta parannetaan.

– Helsingin ratapihan parantaminen on aivan välttämätöntä koko Suomen junaliikenteen kehittämisen kannalta. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että hallitus katsoo junaliikennettä nyt kokonaisuutena. Olen koko syksyn tuonut esiin sen tosiasian, että Pisararata ei yksistään ratkaise Helsingin seudun junaliikenteen ongelmia, vaan siitä saadaan paras hyöty irti yhdessä muiden ratahankkeiden kanssa, toteaa Risikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

TEN-T-tukea hallitus hakee myös Keski-Pasilan läntisen lisäraiteen suunnitteluun ja rakentamiseen, Pasila–Riihimäki-rataosan ensimmäisen vaiheen ja Riihimäen kolmioraiteen rakentamiseen sekä Vuosaaren meriväylän suunnitteluun.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Uusimmat

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään