Jäänmurtajalakko laajenee lasti- ja rahtialuksiin kiirastorstaista klo 14.00 lähtien.
Suomen Merimies-Unionin ja Suomen Konepäällystöliiton jäsenet eivät jatka lasti- ja rahtialusten mukana merelle, mikäli alusten autokansilla kuljetetaan rahtia. Toteutuessaan lakko vaikeuttaa Suomen vientiä.
Suomen Erikoisalusten työnantajaliitto ja palkansaajapuoli eivät päässeet yhteisymmärrykseen kolmen kuukauden neuvottelujen jälkeenkään. Neuvotteluja jäänmurtajia koskevan työehtosopimuksen uudistamisesta on käyty valtakunnansovittelijan luona kuuden viikon ajan.
– Työnantajapuoli vastustaa ideologisista syistä jäänmurtoa koskevan työehtosopimuksen vahvistamista yleissitovaksi, toteaa Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting.
– Ei tämä mitään hauskaa ole!
”Ei pelaa avoimin kortein”
Palkansaajien vaatimuksiin kuului työllisyys- ja kasvusopimuksessa luvattu 0,4 prosentin palkankorotus sekä työehtosopimuksen yleissitovuus, joka ei Suomen Merimies-Unionin ja Suomen Konepäällystöliiton mukaan maksaisi työnantajalle mitään. Työnantaja tyrmäsi yleissitovan sopimuksen täysin.
Työntekijät pelkäävät, että työnantaja saattaa teettää työtä sopimuksen ulkopuolisilla työntekijöillä työvoimakustannusten leikkaamiseksi.
– Tuli tunne, että työnantaja ei pelaa avoimin kortein, Suomen Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Leif Wikström toteaa.
Neuvottelujen alla oleva yleissitova sopimus koskisi noin kahtasataa työntekijää.
Palkansaajapuoli on yrittänyt saada 10 vuoden ajan parannuksia vuonna 2005 allekirjoitettuun työehtosopimukseen.
– Esimerkiksi voimalaitosten työntekijät saavat työvuorolistat vuosiksi eteenpäin. Meillä työnantaja saattaa antaa työvuorolistat vain muutaman päivän päähän, Wikström kertoo