Viikon kysymys
Kuluttajaliitto ja Asianajajaliitto ovat kiinnittäneet huomiota oikeusturvavakuutuksiin. Niiden sisältö voi jäädä epäselväksi ja kuluttaja ei aina tiedä, mitä hänen vakuutuksensa kattaa.
Mikä oikeusturvavakuutuksessa huolestuttaa, johtava lakimies Tuula Sario Kuluttajaliitosta?
– Kuluttajat uskovat, että vakuutus riittää kattamaan monenlaiset oikeudenkäynnit. Todellisuudessa enimmillään korvattava summa jää tyypillisesti 8 500 euroon. Pelkästään kuluttajan maksettavaksi jäävä arvonlisävero syö siitä suuren osan.
– Esimerkiksi hometaloriidoissa vakuutuksesta voidaan maksaa asiantuntijoiden lausunnot oikeudenkäyntien lisäksi. Kulut voivat nousta yli korvausmäärän ennen kuin on edes ehditty käräjille.
– Korvaussumma jää usein riittämättömäksi.
Miksi ryhdyitte tutkimaan oikeusturvavakuutuksia?
– Asiakkaiden yhteydenottojen perusteella.
Eikö oikeusturvavakuutus ole kaikilla yhtiöillä sama?
– Vakuutus ei ole kuin maitopurkki, jossa jokaisessa on sama sisältö. Vakuutusyhtiöillä on erilaiset oikeusturvavakuutukset.
– Lisäksi oikeusturvavakuutusta ei yleensä myydä erillisenä, vaan osana kotivakuutusta.
– Riippuu ostajan tarpeesta, minkälaisen vakuutuksen hän tarvitsee. Siksi niitä on hyvä olla erilaisia. Virkailijan pitäisi kuitenkin kertoa vakuutuksen sisällöstä ja rajoituksista.
Mitä oikeusturvavakuutus normaalisti kattaa?
– Usein korvauskatto riittää vain hyvin yksinkertaisiin riitatapauksiin. Vakuutuksista on rajattu pois suuri osa riita-asioita.
– Vakuutukset eivät myöskään kannusta sopimaan riitoja.
Mitä asialle on tehtävissä?
– Kuluttajan on oltava aktiivinen ja otettava selvää oikeusturvavakuutuksensa sisällöstä.
– Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE on jo verrannut erilaisia tuotteita, joten sitä kannattaa käyttää hyödyksi.
– Vakuutusyhtiöidenkin kannalta olisi järkevää kehittää tuotetta.