KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Tilaajapalvelu
  • Yhteystiedot
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Suomen talouspolitiikka: ”Varjohallitus päättää, poliitikot perustelevat”

. Kuva: Pekka Pajuvirta

Virkamiesvalta vähentää Suomen poliittista liikkumavaraa. Taustalla on EU:n talouspoliittinen kehitys, jonka hyväksyminen tuottaa jatkuvaa leikkauspainetta.

Pontus Purokuru
22.6.2015 9.01

Talouspolitiikan rajaamisen lyhyt historia

1991 Suomessa otetaan käyttöön kehysbudjetointi. Valtion budjetti lokeroidaan lukittuihin osiin, joiden rajoja ei saa ylittää. Valtiovarainministeriön valta alkaa kasvaa.

1995 Paavo Lipposen hallitus sitoutuu muokkaamaan Suomen talouspolitiikan Euroopan talous- ja rahaliitto emuun sopivaksi. Hallitus jatkaa leikkauksia, vaikka lama on ohi.

1997 Vakaus- ja kasvusopimus allekirjoitetaan ja merkittävä osa talouspoliittisesta suvereniteetista luovutetaan pois. Euroalue saa yhteiset finanssipoliittiset raamit: valtiolla saa olla enintään 3 prosentin alijäämä ja 60 prosentin julkinen velka. Maat sitoutuvat raamin mukaiseen talouspolitiikkaan.

Mitä järkeä Euroopan yhdentymisessä on, jos se tarkoittaa massatyöttömyyttä?

1998 Suomi päättää emuun liittymisestä. Rahapoliittinen suvereniteetti annetaan lopullisesti EKP:lle. Euro otetaan käyttöön tilivaluuttana vuonna 1999 ja laitetaan kiertoon 2002.

2010 Eurokriisi alkaa Kreikan I tukipaketin myötä. Taloudellista hallintaa aletaan keskittää EU:ssa lukuisilla sopimuksilla. Twopack- ja sixpack-sopimusten, euro plus -sopimuksen ja finanssipoliittisen sopimuksen tarkoituksena on lisätä Euroopan komission ohjaus- ja määräysvaltaa kansallisista budjeteista. Finanssipoliittisen hallinnan lisäksi päätetään Euroopan vakausmekanismin ja pankkiunionin perustamisesta.

2012 Jyrki Kataisen hallitus hyväksyy finanssipoliittisen sopimuksen, joka tulee voimaan 2013. Suomi sitoutuu 0,5 prosentin rakenteelliseen alijäämään ja velan leikkaamiseen viidellä prosentilla vuodessa. Sopimukseen kuuluvat automaattiset sopeutusmekanismit ja sanktiot sopimuksen rikkomisesta. EU-komission valta kasvaa, koska rakenteellisen alijäämän korjaaminen perustuu komission laskelmiin toteutuneesta alijäämästä ja arvioista potentiaalisesta BKT:sta.

2013 Hallitus hyväksyy rakennepoliittisen ohjelman, jossa on mukana päätös kuntatalouden ohjausjärjestelmästä. Tämä tarkoittaa, että vuonna 1991 kehitetty kehysbudjetointi ulotetaan myös kuntatalouteen.

2015 Juha Sipilän hallitusohjelmassa päätetään kuntatalouden lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen kehysmenettelystä.

2015 kesäkuu Saksan ja Ranskan talousministerit esittävät, että EU:n on otettava suurin askel historiassaan ja aloitettava euroalueen vetämä kehitys kohti liittovaltiota. Tämä tarkoittaisi muun muassa yhteistä budjettia ja verotuksen yhtenäistämistä.

Lähteet: Antti Ronkainen, valtioneuvosto, VATT, The Guardian.

Mitä jokaisen pitäisi tietää talouspolitiikasta juuri nyt? Taloustutkija Antti Ronkainen Helsingin yliopistosta listaa seuraavat asiat.

Euroopan komissio, valtiovarainministeriö (VM) ja Suomen pankki ovat auktoriteetteja, jotka määrittävät Suomen talouden ”faktat”. Nämä faktat rajaavat poliittisen liikkumatilan.

– Poliitikkojen tehtäväksi jää lähinnä laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja myydä uudistukset kansalle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tilanne on seurausta EU:n talouspoliittisen ohjauksen hyväksymisestä. Vuonna 1991 aloitettu valtiontalouden kehysbudjetointi ollaan nyt ulottamassa kuntatalouteen sekä sosiaali- ja terveysrahoitukseen.

Varjohallitus ja tuomari

Ronkaisen mukaan valtiovarainministeriö on eräänlainen varjohallitus Suomessa.

Juha Sipilä otti valtiovarainministeriön arvion kymmenen miljardin kestävyysvajeesta suoraan hallitusneuvottelujen pohjaksi.

Hallitus hyväksyi myös valtiovarainministeriön keskeiset ehdotukset menoista sekä verotuksesta sellaisenaan: hallituskaudella kokonaisveroaste, kuntien tehtävät tai valtion menot eivät kasva. Samoin vaatimus äärimaltillisesta palkkaratkaisusta tulee VM:stä.

– Kokoomuksen Martti Hetemäen johtama valtionvarainministeriö käytännössä yksin määritti hallituksen talouspolitiikan suuren linjan, Ronkainen arvioi.

Väitöskirjaa keskuspankkien rahapolitiikasta finanssikriisin jälkeen tekevä Ronkainen sanoo, että valtiovarainministeriö näyttäytyy objektiivisena sihteerinä ja neutraalina taloustuomarina. Se päättää mielensä mukaan, kuka asiantuntijoista on oikeassa ja mikä talouslaskelma on väärässä.

Köydenvetoa vallasta

Valtiovarainministeriön valta alkoi kasvaa merkittävästi 1990-luvun alussa. Kun poliitikot eivät uskaltaneet ottaa kaikkea vastuuta leikkauksista, leikkaustarpeen luominen siirrettiin virkamiehille kehysbudjetoinnin muodossa. Budjetoinnissa päätetään rahankäytön kehykset neljän vuoden jaksoissa, johon ministeriöt joutuvat sopeuttamaan menonsa. Alhaiset kehykset luovat automaattisen leikkaustarpeen.

Seuraava askel virkamiesvallassa oli Suomen talouspolitiikan muokkaaminen sopivaksi Euroopan talous- ja rahaliittoon Emuun liittymistä varten.

Europolitiikan osana taloudellista valtaa on siirretty Brysseliin Euroopan komissiolle ja keskuspankille, joista tuli valtionvarainministeriön ohella Suomen taloutta ohjaavia toimijoita. Eurokriisin jälkeen komission määräysvaltaa on lisätty entisestään, kun kehysbudjetointi on haluttu ulottaa valtiontalouden lisäksi myös kunta- ja soterahoitukseen.

Koska Suomessa ei ole enää EU-kriittisiä puolueita, Ronkainen ennustaa, että taistelu Euroopan integraatiosta ja talouspolitiikan liikkumavarasta käydään komission ja valtiovarainministeriön välillä.

– Valtiovarainministeriö ei halua antaa komissiolle sitä valtaa, joka sillä nyt on. Komissio taas haluaa kaikki euroa käyttävät maat tiukemmin omaan liekaansa.

Esimakua kiistasta on jo saatu, kun VM:n Hetemäki arvosteli komission kasvuarvioita ”harhaisiksi”. Tämäkin on tosin tulkittavassa valtakamppailuksi, ei ideologiseksi erimielisyydeksi. Pohjimmiltaan komissio ja VM ovat talouspolitiikan keinoista samaa mieltä.

Ronkainen huomauttaa, että SDP ja vasemmistoliitto ovat olleet hyväksymässä Emu-kriteerit 1995, vakaus- ja kasvusopimuksen 1997, euroon liittymisen 1998 ja viimeisimpänä finanssipoliittisen sopimuksen 2012 sekä kuntien kehysbudjetoinnin 2013. Vasemmisto on siis itse kaventanut oman politiikkansa liikkumatilaa.

– Politiikan liikkumavaraa on rajattu yksittäisillä sopimuksilla, jotka on hyväksytty teknisinä muutoksina. Sopimusten kokonaisuus muodostaa kuitenkin rautahäkin, jossa vasemmistolla ei ole paljoakaan tilaa manöövereille.

Kestävyysvajeella sumutetaan

Ronkaisen mukaan Suomen talouspolitiikkaa ohjaa VM:n lanseeraama kestävyysvajeen käsite. Se on asetettu ongelmaksi, jota koko poliittinen kartta pyrkii ratkaisemaan.

– Kestävyysvaje tarkoittaa milloin mitäkin, välillä velkakestävyyttä ja välillä huoltosuhdetta. Arviot kestävyysvajeesta heittelevät valtavasti, mutta valtiovarainministeriö on lopulta se, joka sen määrittää.

Kestävyysvaje ei ole tieteellinen mittari, vaan yksinkertaisesti termi, jolla sanotaan, että rahat tulevat joskus tulevaisuudessa loppumaan tietyistä syistä. Esimerkiksi Sipilän esittämä yhteiskuntasopimus tuo esiin kestävyysvajeen poliittisuuden.

– Jos äärimaltillisesta palkkaratkaisusta ja sadan tunnin palkattomasta lisätyöstä ei sovita, hallitus leikkaa miljardin. Hallitus leikkaisi esimerkiksi opintotukea, eläkkeitä, lapsilisiä ja työttömyysturvaa sekä luopuisi vuorotteluvapaasta. Missä on laskettu, että nämä toimet vähentävät kestävyysvajetta saman verran?

Ronkaisen mielestä kyseessä on tyyppiesimerkki teknokraattisesta vallasta, jossa näennäisesti tieteellisillä laskelmilla oikeutetaan milloin palkkojen polkemiset, milloin sosiaalietuuksien leikkaamiset.

Mistä pitäisi puhua kestävyysvajeen sijaan?

– Politiikan fokus pitäisi siirtää julkisen talouden tasapainosta perusasioihin, kuten työllisyyteen ja eliitin lehmänkauppojen paljastamiseen.

– Mitä järkeä Euroopan yhdentymisessä on, jos se tarkoittaa massatyöttömyyttä, jatkuvia leikkauksia ja demokratian vähenemistä?

Talouspolitiikan rajaamisen lyhyt historia

1991 Suomessa otetaan käyttöön kehysbudjetointi. Valtion budjetti lokeroidaan lukittuihin osiin, joiden rajoja ei saa ylittää. Valtiovarainministeriön valta alkaa kasvaa.

1995 Paavo Lipposen hallitus sitoutuu muokkaamaan Suomen talouspolitiikan Euroopan talous- ja rahaliitto emuun sopivaksi. Hallitus jatkaa leikkauksia, vaikka lama on ohi.

1997 Vakaus- ja kasvusopimus allekirjoitetaan ja merkittävä osa talouspoliittisesta suvereniteetista luovutetaan pois. Euroalue saa yhteiset finanssipoliittiset raamit: valtiolla saa olla enintään 3 prosentin alijäämä ja 60 prosentin julkinen velka. Maat sitoutuvat raamin mukaiseen talouspolitiikkaan.

Mitä järkeä Euroopan yhdentymisessä on, jos se tarkoittaa massatyöttömyyttä?

1998 Suomi päättää emuun liittymisestä. Rahapoliittinen suvereniteetti annetaan lopullisesti EKP:lle. Euro otetaan käyttöön tilivaluuttana vuonna 1999 ja laitetaan kiertoon 2002.

2010 Eurokriisi alkaa Kreikan I tukipaketin myötä. Taloudellista hallintaa aletaan keskittää EU:ssa lukuisilla sopimuksilla. Twopack- ja sixpack-sopimusten, euro plus -sopimuksen ja finanssipoliittisen sopimuksen tarkoituksena on lisätä Euroopan komission ohjaus- ja määräysvaltaa kansallisista budjeteista. Finanssipoliittisen hallinnan lisäksi päätetään Euroopan vakausmekanismin ja pankkiunionin perustamisesta.

2012 Jyrki Kataisen hallitus hyväksyy finanssipoliittisen sopimuksen, joka tulee voimaan 2013. Suomi sitoutuu 0,5 prosentin rakenteelliseen alijäämään ja velan leikkaamiseen viidellä prosentilla vuodessa. Sopimukseen kuuluvat automaattiset sopeutusmekanismit ja sanktiot sopimuksen rikkomisesta. EU-komission valta kasvaa, koska rakenteellisen alijäämän korjaaminen perustuu komission laskelmiin toteutuneesta alijäämästä ja arvioista potentiaalisesta BKT:sta.

2013 Hallitus hyväksyy rakennepoliittisen ohjelman, jossa on mukana päätös kuntatalouden ohjausjärjestelmästä. Tämä tarkoittaa, että vuonna 1991 kehitetty kehysbudjetointi ulotetaan myös kuntatalouteen.

2015 Juha Sipilän hallitusohjelmassa päätetään kuntatalouden lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen kehysmenettelystä.

2015 kesäkuu Saksan ja Ranskan talousministerit esittävät, että EU:n on otettava suurin askel historiassaan ja aloitettava euroalueen vetämä kehitys kohti liittovaltiota. Tämä tarkoittaisi muun muassa yhteistä budjettia ja verotuksen yhtenäistämistä.

Lähteet: Antti Ronkainen, valtioneuvosto, VATT, The Guardian.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Toimittajat ovat tällä vaalikaudella kysyneet pääministeriltä, mitä olutta on hän on juhlissa juonut. Torstaina toimittajat kysyivät Sanna Marinilta, onko tämä käyttänyt huumeita.

Kommentti: Some vei, toimittajat vikisivät uusimmassa Sanna Marin -kohussa – päävastuu tolkuttomasta kohusta on pääministerillä

Eurooppa on tänä kesänä kärsinyt pahimmasta kuivuudesta 500 vuoteen.

SDP:n päästöavaus saa kovaa kritiikkiä – ”Persuilta tämä esitys ja ilmastokriisin sivuuttaminen ei yllätä, mutta skarpatkaa demarit”

Vasemmistoliiton helsinkiläisten ehdokkaiden mainoksia viime kuntavaalien alla.

Kommentti: Vasemmistoliiton kannatus on valtakunnallisissa mittauksissa vakaa, mutta luvun taakse kätkeytyy vuosien saatossa tapahtunut merkittävä muutos

Jari Myllykoski

Kansanedustaja vaatii: Varmuusvarastointi turvaamaan kotimaista viljanviljelyä

Uusimmat

Toimittajat ovat tällä vaalikaudella kysyneet pääministeriltä, mitä olutta on hän on juhlissa juonut. Torstaina toimittajat kysyivät Sanna Marinilta, onko tämä käyttänyt huumeita.

Kommentti: Some vei, toimittajat vikisivät uusimmassa Sanna Marin -kohussa – päävastuu tolkuttomasta kohusta on pääministerillä

Eurooppa on tänä kesänä kärsinyt pahimmasta kuivuudesta 500 vuoteen.

SDP:n päästöavaus saa kovaa kritiikkiä – ”Persuilta tämä esitys ja ilmastokriisin sivuuttaminen ei yllätä, mutta skarpatkaa demarit”

Kirjoittajat kysyvät valtion omaisuudesta huolehtimisesta.

Mielipide: Missä on ministerien vastuu valtion omaisuuksien hukkaamisessa?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Andersson kommentoi kokoomuksen verolinjaa: ”Gallupjohdossa on puolue, jonka talouspoliittinen ohjelma ensi vaalikaudella on leikata sosiaaliturvasta”

 
02

Presidentti Zelenskyi jäi kiinni veroparatiisiyhtiöistä – Ukrainan haaveet sortuvat korruptioon

 
03

Kommentti: Some vei, toimittajat vikisivät uusimmassa Sanna Marin -kohussa – päävastuu tolkuttomasta kohusta on pääministerillä

 
04

Li Andersson ihmettelee kokoomuksen kyvyttömyyttä asettua nykytilanteeseen: ”Surullista”

 
05

Kommentti: ”Nuorten suojeleminen ei kiinnosta moniakaan, kunhan ahdistelija ei ole ulkomaalainen”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kommentti: Vasemmistoliiton kannatus on valtakunnallisissa mittauksissa vakaa, mutta luvun taakse kätkeytyy vuosien saatossa tapahtunut merkittävä muutos

18.08.2022

Kansanedustaja vaatii: Varmuusvarastointi turvaamaan kotimaista viljanviljelyä

17.08.2022

Palomiehistä on jatkuva vaje – Korjattavissa yhdeksällä miljoonalla

17.08.2022

Lääkärit Ilman Rajoja kouluttaa Ukrainassa hoitohenkilökuntaa hoitamaan seksuaalista väkivaltaa kokeneita

17.08.2022

Vasemmiston Lohikoski vaatii työmatkavähennyksiin kohtuullisuutta: ”Julkisilla kuluu jopa pari tuntia työmatkaan, joka omalla autolla taittuu reilusti alle tunnissa”

17.08.2022

Työntekijöiden sosiaaliturvamaksuja esitetään palautettavaksi työnantajille, pääministeri tyrmäsi kesäkuussa – Li Andersson: Olisin aika yllättynyt, jos tämä olisi SDP:n linja

16.08.2022

Saramo tarjoaa vasemmistoliittoa seuraavaan hallitukseen: ”Maailmaa ei saada yhdessä hallituskaudessa valmiiksi”

16.08.2022

Olisiko jo aika sitoa lapsilisä indeksiin? Ministeri Sarkkinen ehdottaa tätä

16.08.2022

Li Andersson ihmettelee kokoomuksen kyvyttömyyttä asettua nykytilanteeseen: ”Surullista”

16.08.2022
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään