Hakaniemen torin reunalla sijaitsevan SAK:n päämajan kuljetusliittopäädyssä on kesäisen hiljaista. Töissä on kuitenkin Juha Kuurne, vasta valittu SLSY:n puheenjohtaja.
Kuurne sai pikahälytyksen tehtävään, kun Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen valtuusto valitsi 9. heinäkuuta uuden puheenjohtajan Thelma Åkersin tilalle.
– Tätä voi sanoa lentäväksi lähdöksi, Kuurne kuvailee.
Kuurne ei ryhdy setvimään äkkivaihdoksen syitä, sillä hän ei kuulu päätöksen tehneeseen valtuustoon.
Vaikka kutsu puheenjohtajaksi tuli yllättäen, Juha Kuurneella, 41, riittää kokemusta. Finnairille hän on tehnyt töitä kohta 20 vuotta ja SLSY:n toiminnassa hän on ollut mukana kymmenisen vuotta, mm. jäsenenä yhdistyksen valtuustossa ja hallituksessa. Kuurne on toiminut myös Finnairin matkustamohenkilökunnan pääluottamusmiehenä.
Edunvalvonnassa kesä on hiljaista aikaa, mikä antaa uudelle puheenjohtajalle tilaisuuden perehtyä tehtäviin. Kesäistä rauhaa rikkoo vain lentoyhtiö Norran äskettäinen ilmoitus yt-neuvotteluista tuotannollisista syistä. Matkustamohenkilöstön vähennystarpeeksi on ilmoitettu enintään 54 henkeä.
Norra Finnairin tytäryhtiöksi
Lentoyhtiö Norra (Nordic Regional Airlines) syntyi keväällä, kun Flyben brittiläinen emoyhtiö ilmoitti luopuvansa Flybe Finlandista ja myyvänsä 60 prosentin omistusosuutensa yhtiöstä.
Yhtiö siirtyi ainakin väliaikaisesti kokonaan Finnairin omistukseen.
Omistusjärjestelyt merkitsevät Kuurneen mukaan myös Finnairin ja Flybeen työehtojen yhteensovittamista. Finnair on sitoutunut siihen, että yhtiön työehdot koskevat myös tytäryhtiöitä.
– Työehtojen yhtenäistäminen varmaankin helpottaa toimintaa myös Finnairin kannalta, Kuurne arvioi.
Lähes samaan aikaan, kun Finnairin omistama Norra ilmoitti tarpeesta vähentää henkilöstä, itse emoyhtiö kertoi kesäkuussa palkkaavansa 100 henkeä lisää matkustamohenkilöstöönsä.
Työehtorintamalla ainakin välirauha
Yhdistyksen järjestöllistä tilaa Kuurne kuvaa varsin hyväksi.
– Meillä on motivoitunut valtuusto ja hyvin sitoutunut jäsenistö, joten sen puolesta asiat ovat hyvin.
Yhdistyksellä on runsas 1 600 jäsentä ja suurin työnantaja on kansallinen lentoyhtiö Finnair.
Lentoyhtiöt käyvät keskenään veristä markkinakilpailua, jonka laineet ovat lyöneet rajuina myös Suomeen. Ilmailualalla on nähty viime vuosina lukuisia työtaisteluja, kun yhtiöiden säästötarpeet ovat menneet ristiin henkilöstön työehtojen kanssa.
Finnairin kanssa on saavutettu vuoden 2016 loppuun asti ulottuva rauha sopimuksella, jonka ansiosta yhtiö on saanut huomattavia säästöjä. Henkilöstölle se on merkinnyt muutoksia työehtoihin, mutta myös suojaa ulkoistamisia ja irtisanomisia vastaan.
Airpron matkustamohenkilöstöä ja maapalveluja koskevia riitoja ratkottiin pitkälle kevääseen valtakunnansovittelija Minna Helteen toimistossa.
Kiistojen ratkomista vaikeutti sekin, että osapuolia oli monia. Myös sopimuksia oli sekä yleissitovia että talokohtaisia.
Palvelutyönantajien Paltalla ja Airprolla oli vastassaan työntekijäpuolen edustajina eri vaiheissa SLSY:n ja Ilmailualan unionin IAU:n ohella Pardia, JHL ja Ammattiliitto Pro.
Aika näyttää, ovatko asiat reilassa viime kevään jäljiltä vai jäikö vielä jotain kytemään roihahtaakseen jossakin vaiheessa ilmiriidaksi.
AKT ja SLSY selvittävät yhteistyötä
Kuurneen mukaan yhteistyö kuljetusalan liittojen kesken jatkuu tiiviinä.
Kuljetusliittojen fuusio kuivui kasaan, kun liitto toisensa jälkeen vetäytyi hankkeesta. Sen jäljiltä kuitenkin Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja SLSY käyvät neuvotteluja uudenlaisesta yhteistyöjärjestelystä.
Kuurneen mukaan yhteisöjäsenliitoksi kutsutussa järjestelyssä liitot säilyttäisivät juridisen ja taloudellisen itsenäisyytensä, mutta edunvalvontaa SLSY harjoittaisi nykyistä tiiviimmässä yhteistyössä AKT:n kanssa.