Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR kertoivat tiistaina suunnitelmistaan hallitusohjelman säästötavoitteiden toteuttamiseksi. Säästöt osuvat kipeästi Itä-Suomen junavuoroihin. Maaliskuusta 2016 lähtien ministeriö ei enää osta liikennettä reitiltä Joensuu–Nurmes. Pieksämäki–Joensuu -reitti lyhennetään kulkemaan Pieksämäeltä Varkauteen.
– Tämä on todella suuri isku Itä-Suomen raideliikenteelle. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että Pohjois-Karjalassa matkustajaliikennettä on enää reitillä Joensuu–Helsinki. Lieksan, Nurmeksen, Enon, Uimaharjun, Vuonislahden ja Viinijärven asemilta junaliikenne loppuu kokonaan. Lisäksi yhteydet länteen ja pohjoiseen heikkenevät kohtuuttomasti, kansanedustaja Matti Semi toteaa.
Ministeriön ja VR:n mukaan ensi keväänä voimaan tuleva sopimus toteuttaa hallituksen säästötavoitetta siten, että junaliikenteen ostot palvelevat mahdollisimman monta matkustajaa. Koko maassa junaliikenne loppuu kuitenkin kokonaan 28 asemalta. Lakkautettavilla reiteillä tehdään 550 000 matkaa vuodessa.
Ministeriön ja VR:n mukaan monet lakkautettavat asemat ovat pieniä matkustajamääriltään. Matti Semin mukaan esimerkiksi Nurmeksesta lähti 13 601 ja Lieksasta 23 532 matkustajaa vuonna 2014. Vaihtoyhteyksien heiketessä muutokset vaikuttavat vielä huomattavasti suurempien matkustajamäärien liikkumiseen.
– Mitkä ovat ympäristövaikutukset, kun ihmiset joutuvat pakon edessä käyttämään omaa autoa? hän kysyy.
Semin mukaan sujuva raideliikenne on tärkeää sille, että ihmiset työllistyvät myös ruuhka-Suomen ulkopuolella.
– Kuinka Itä-Suomen suuret työttömyysluvut saadaan alas raideliikennettä kurjistamalla? Semi kysyy.
”Uskomatonta keskustalaiselta ministeriltä”
Pohjois-Karjalan Vasemmisto tuomitsee ankarasti hallituksen päätöksen junavuorojen lakkauttamisesta. Karjalalle isku on erityisen kova, sillä jatkossa Pohjois-Karjalaan junat kulkevat vain reittiä Helsinki–Lappeenranta–Joensuu. Yhteysliikenne länteen ja pohjoiseen muun muassa Jyväskylään, Tampereelle, Ouluun, Kajaaniin, Seinäjoelle ja Vaasaan loppuu kokonaan. Joensuusta on kuljettava vähintään Kouvolaan asti 320 kilometrin päähän, ennen kuin junaa voi vaihtaa.
– Päätöksellään hallitus eristää Pohjois-Karjalan muusta Suomesta. On uskomatonta, että keskustalainen liikenneministeri ilkeää seistä tällaisen päätöksen takana, päivittelee Pohjois-Karjalan Vasemmiston puheenjohtaja Joni Orava.
Oravan mukaan lakkauttaminen vaikeuttaa erityisesti ikääntyneen väestön ja opiskelijoiden liikkumista. Junaliikennettä pitäisi ympäristöystävällisenä liikennemuotona määrätietoisesti kehittää, mutta hallitus on valinnut juuri vastakkaisen tien. Matkustajamäärät tulevat vähenemään linjojen lakkauttamisten myötä myös kannattavammilla reiteillä vaihtoyhteyksien poistumisen myötä. Kustannukset ja lippujen hinnat tulevat nousemaan entisestään, ja matkustajat siirtyvät käyttämään omaa autoa tai bussia.
– Päätös on täysin järjetön. Joensuu–Varkaus -välillä on kuitenkin 2014 tehty 80 000 matkaa. Lieksan ja Nurmeksen suuntaankin matkoja on tehty 45 000. Lakkautus vaikeuttaa siis satojen ihmisten matkantekoa päivittäin, Orava laskeskelee.
Pohjois-Karjalan Vasemmisto haluaa painottaa, että junaliikenteen hyötyjä ja kustannustehokkuutta tulisi arvioida kokonaisena verkostona, eikä yksittäisten linjojen kannattavuuden kautta.