KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Itä-Suomessa täysi tyrmistys: ”Hallitus ja VR eristävät Pohjois-Karjalan”

Joensuusta junalla pääsee ensi vuoden maaliskuusta alkaen vain Helsinkiin kulkevalla reitillä. Yhteysliikenne länteen ja pohjoiseen loppuu.

Joensuusta junalla pääsee ensi vuoden maaliskuusta alkaen vain Helsinkiin kulkevalla reitillä. Yhteysliikenne länteen ja pohjoiseen loppuu. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Matkustajaliikennettä on ensi vuonna enää reitillä Joensuu-Helsinki.

Kansan Uutiset
16.9.2015 9.51

Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR kertoivat tiistaina suunnitelmistaan hallitusohjelman säästötavoitteiden toteuttamiseksi. Säästöt osuvat kipeästi Itä-Suomen junavuoroihin. Maaliskuusta 2016 lähtien ministeriö ei enää osta liikennettä reitiltä Joensuu–Nurmes. Pieksämäki–Joensuu -reitti lyhennetään kulkemaan Pieksämäeltä Varkauteen.

– Tämä on todella suuri isku Itä-Suomen raideliikenteelle. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että Pohjois-Karjalassa matkustajaliikennettä on enää reitillä Joensuu–Helsinki. Lieksan, Nurmeksen, Enon, Uimaharjun, Vuonislahden ja Viinijärven asemilta junaliikenne loppuu kokonaan. Lisäksi yhteydet länteen ja pohjoiseen heikkenevät kohtuuttomasti, kansanedustaja Matti Semi toteaa.

Ministeriön ja VR:n mukaan ensi keväänä voimaan tuleva sopimus toteuttaa hallituksen säästötavoitetta siten, että junaliikenteen ostot palvelevat mahdollisimman monta matkustajaa. Koko maassa junaliikenne loppuu kuitenkin kokonaan 28 asemalta. Lakkautettavilla reiteillä tehdään 550 000 matkaa vuodessa.

Ministeriön ja VR:n mukaan monet lakkautettavat asemat ovat pieniä matkustajamääriltään. Matti Semin mukaan esimerkiksi Nurmeksesta lähti 13 601 ja Lieksasta 23 532 matkustajaa vuonna 2014. Vaihtoyhteyksien heiketessä muutokset vaikuttavat vielä huomattavasti suurempien matkustajamäärien liikkumiseen.

– Mitkä ovat ympäristövaikutukset, kun ihmiset joutuvat pakon edessä käyttämään omaa autoa? hän kysyy.

Semin mukaan sujuva raideliikenne on tärkeää sille, että ihmiset työllistyvät myös ruuhka-Suomen ulkopuolella.

– Kuinka Itä-Suomen suuret työttömyysluvut saadaan alas raideliikennettä kurjistamalla? Semi kysyy.

”Uskomatonta keskustalaiselta ministeriltä”

Pohjois-Karjalan Vasemmisto tuomitsee ankarasti hallituksen päätöksen junavuorojen lakkauttamisesta. Karjalalle isku on erityisen kova, sillä jatkossa Pohjois-Karjalaan junat kulkevat vain reittiä Helsinki–Lappeenranta–Joensuu. Yhteysliikenne länteen ja pohjoiseen muun muassa Jyväskylään, Tampereelle, Ouluun, Kajaaniin, Seinäjoelle ja Vaasaan loppuu kokonaan. Joensuusta on kuljettava vähintään Kouvolaan asti 320 kilometrin päähän, ennen kuin junaa voi vaihtaa.

– Päätöksellään hallitus eristää Pohjois-Karjalan muusta Suomesta. On uskomatonta, että keskustalainen liikenneministeri ilkeää seistä tällaisen päätöksen takana, päivittelee Pohjois-Karjalan Vasemmiston puheenjohtaja Joni Orava.

Oravan mukaan lakkauttaminen vaikeuttaa erityisesti ikääntyneen väestön ja opiskelijoiden liikkumista. Junaliikennettä pitäisi ympäristöystävällisenä liikennemuotona määrätietoisesti kehittää, mutta hallitus on valinnut juuri vastakkaisen tien. Matkustajamäärät tulevat vähenemään linjojen lakkauttamisten myötä myös kannattavammilla reiteillä vaihtoyhteyksien poistumisen myötä. Kustannukset ja lippujen hinnat tulevat nousemaan entisestään, ja matkustajat siirtyvät käyttämään omaa autoa tai bussia.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Päätös on täysin järjetön. Joensuu–Varkaus -välillä on kuitenkin 2014 tehty 80 000 matkaa. Lieksan ja Nurmeksen suuntaankin matkoja on tehty 45 000. Lakkautus vaikeuttaa siis satojen ihmisten matkantekoa päivittäin, Orava laskeskelee.

Pohjois-Karjalan Vasemmisto haluaa painottaa, että junaliikenteen hyötyjä ja kustannustehokkuutta tulisi arvioida kokonaisena verkostona, eikä yksittäisten linjojen kannattavuuden kautta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Naisvaltaiselta julkiselta sektorilta on vähennetty tuhansia työpaikkoja.

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

Orpon hallituksen viime vuoden tuhoisa päätös leikata 120 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta on näkynyt yt-neuvotteluina ympäri maan.

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

Uusimmat

Naisvaltaiselta julkiselta sektorilta on vähennetty tuhansia työpaikkoja.

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

Markku Alajärvi 1945–2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 
05

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

14.09.2025

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

13.09.2025

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

13.09.2025

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

13.09.2025

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

12.09.2025

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

12.09.2025

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

12.09.2025

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

12.09.2025

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään