Kumita-kampanja lähetti tänä syksynä yläkoulujen kautta 65 000 kahdeksasluokkalaiselle värikkään paketin, joka sisältää kondomin ja pienen tietovihkosen. Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama Kumita on suunnattu yläkouluikäisille ja sen toteuttavat Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Kampanja kertoo nuorille myönteisellä tavalla kondomin käytöstä seksitautien ehkäisymenetelmänä. Kumita-paketin vihkosessa on tietoa ja vinkkejä kondomin käytöstä sekä nuorten tuntemien artistien ja urheilijoiden riimittelyjä.
Kaikille 8.-luokkalaisille tarjotaan mahdollisuus vastaanottaa kondomi. Kumita-paketin antaa oppilaalle joko terveystiedon opettaja tai kouluterveydenhoitaja.
Kumita vahvistaa mielikuvaa kondomista arkipäiväisenä esineenä, jota kannetaan aina mukana kuten kotiavaimia tai kännykkää.
Harjoitus tekee mestarin
Kampanja kannustaa yläkouluikäisiä tutustumaan kondomiin jo ennen kuin sen käytölle on tarvetta kumppanin kanssa. Tähän viittaa myös kampanjan slogan ”Kumita. Kun on sen aika.”
– Kondomin käyttöä ei voi osata harjoittelematta, niin kuin ei mitään muutakaan taitoa. Siksi tutustuminen kondomiin on tarpeellista, vaikka tositarkoitukseen olisi vielä vuosia matkaa. Kun väline on tuttu ja käyttöä harjoitellut omassa rauhassa, kynnys ottaa kumi käyttöön kumppanin kanssa ei tunnu niin suurelta, sanoo Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halonen.
Tänä vuonna toteutetun kouluterveyskyselyn mukaan 8 prosenttia perusopetuksen 8.−9.-luokkalaisista luuli, että kondomin ostamiselle on ikäraja. 12 prosenttia nuorista ei osannut sanoa, onko ostamiselle ikärajaa.
– Terveystiedon opetuksen täytyykin olla kokonaisvaltaista; ei riitä, että opetetaan kondomin käyttöä, pitää myös kertoa, mistä ja miten niitä hankitaan, korostaa THL:n asiantuntija Katriina Bildjuschkin.