Suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy (RMC) saa lisää muskeleita, kun Suomen Teollisuussijoitus Oy, Taaleritehtaan hallinnoima rahasto ja Finda Oy lähtevät telakan osaomistajiksi.
RMC:n strategia tähtää monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien tarvitsemien alusten rakentamiseen ja huoltoon. RMC:n osakepääoma nousee lähes 25 miljoonaan euroon, mikä mahdollistaa aiempaa suurempien laivatilausten toteuttamisen Raumalla.
– Olemme jatkossa ykkösvalinta autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten toimittajana ja kumppanina sekä vahvistamme osaltamme Suomen arktista osaamista. Erikoistumisella ja osaamiseen panostamalla Suomi on tulevaisuudessakin vahva tekijä laivanrakennuksen toimialalla, sijoitusta kommentoi RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen.
Suomi tähtää suurvallaksi
Työ- ja elinkeinoministeriön Meriteollisuus 2020 -työryhmä on asettanut tavoitteeksi, että Suomesta tulee arktisen meriteollisuuden suurvalta. Suomessa arktisen meriteollisuuden toiminnot ja palvelut ovat integroituneita ja koko arvoketju on alueellisessa hallinnassa.
– Sijoitukset yhtiöön antavat aihetta uskoon yhtiön potentiaalista, sen osaamisesta ja kyvystä toimia joustavasti muun muassa vaativilla arktisen alueen sekä erikoisalusmarkkinoilla, sanoo elinkeinoministeri Olli Rehn.
RMC aloitti toimintansa kesällä 2014 Raumalla Seaside Industry Parkissa.
– RMC:n suunnitelma aloittaa jälleen laajamittaisen laivanrakennus Raumalla tuo toteutuessaan hyviä uutisia alueen meriteollisuusammattilaisille. Se tarkoittaisi vähintään satoja uusia työpaikkoja, erityisesti telakan alihankintaverkostoon. Pitkät perinteet ja vahva alueellinen tuki luovat uskoa hankkeen onnistumiseen, uskoo oikeus- ja työministeri Jari Lindström.
Tilauskirjat täynnä
Suomen meriteollisuudella menee jälleen hyvin. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Helsingin ja Turun telakoiden täydet tilauskirjat tarjoavat Rauman telakalle erinomaisen mahdollisuuden saada jatkossa myös matkustaja-autolauttatilauksia. Tällä hetkellä Rauma on Helsingin telakan ohella ainoa vähintään keskikokoisiin jäänmurtajiin keskittyvä telakka.
– Suomalainen meriteollisuus on vahvassa nousussa. Haluamme olla mukana rakentamassa kansainvälistä kasvua yrityksessä, jonka arktinen osaaminen on maailman huippuluokkaa, sijoitusta perustelee Teollisuussijoituksen sijoitusjohtaja Jussi Hattula.