Euroopan parlamentti päätti torstaina asettaa tutkintavaliokunnan tarkastelemaan Volkswagenin päästöhuijausskandaalin johdosta tarvittavia toimenpiteitä. Suomesta ainoa jäsen valiokunnassa on vasemmistoliiton Merja Kyllönen. Hän koordinoi valiokunnan koko parlamenttiryhmänsä työtä liikennevaliokunnan toimivaltaan kuuluvissa kysymyksissä.
– Tutkintavaliokunta perustettiin selvittämään päästöhuijausskandaalin yhteydessä paljastuneita puutteita Euroopan komission sekä jäsenmaiden autoalaa valvovien viranomaisten toiminnassa, Kyllönen kertoo.
Hänen mukaansa valiokunta tulee kiinnittämään huomiota erityisesti testiolosuhteissa ja oikeissa ajo-olosuhteissa mitattujen päästöjen eroihin sekä siihen kuinka päästöjen mittausta ja valvontaa voidaan tehostaa.
– Sekä alan itsensä että sitä valvojien toimijoiden uskottavuus on vesittynyt. On välttämätöntä, että kuluttajien luottamus toimijoihin saadaan palautettua ja pystymme jatkossa varmistumaan asetettujen ympäristönormien täyttämisestä, Kyllönen sanoo.
Valiokunnan toimikausi on 12 kuukautta ja kauden puolivälissä se antaa väliraporttinsa. Valiokuntaan kuuluu kaikkiaan 45 meppiä ja siinä on edustus kaikista parlamentin poliittisista ryhmistä.
GUE/NGL-vasemmistoryhmästä valiokuntaan kuuluvat myös tsekkiläinen Kateřina Konečná sekä Kyproksen Neoklis Sylikiotis.
Valiokunnan työtä tukemaan Merja Kyllönen halusi koota ryhmästään taustatiimin, joka tarkastelee asiaa erityisesti autoteollisuuden työntekijöihin kohdistuvien laajojen vaikutusten näkökulmasta.
– Autoteollisuus on Euroopassa monessa maassa merkittäjä työllistäjä, eikä työntekijöitä tule rangaista yritysjohdon vastuuttomasta käytöksestä, Kyllönen sanoo.