Euroopan kuljetusalan federaatio ETF on käynnistänyt kansalaisaloitteen, jolla vaaditaan EU:n komissiota varmistamaan terveen kilpailun periaatteen toteutuminen kaikissa kuljetusmuodoissa maalla, merellä ja ilmassa.Tavoitteena on suitsia epäterve liiketoiminta, joka johtaa sosiaaliseen polkumyyntiin ja palkkojen polkemiseen.
Kansalaisaloitteen on saatava tuekseen miljoona allekirjoitusta seitsemästä EU-maasta päästäkseen EU-komission käsittelyyn.
Suomessa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi viime viikolla mietinnön, joka käytännössä vapauttaa ulkomaisen rekkaliikenteen ja lisää vasemmisto-opposition mukaan halpatyövoimaa. Hallituspuolueiden rinnalla kaupallisia tavarankuljetuksia Euroopan unionin alueella eli ns. kabotaasia koskevan esityksen hyväksyivät RKP ja vihreät.
”Sinisilmäistä olettaa, että lakia noudatetaan”
Kuljetusalan ammattiliittojen mukaan kabotaasilaki on vasta jäävuoren huippu. Epätervettä kilpailua, sosiaalista polkumyyntiä ja harmaata taloutta esiintyy laajasti koko kuljetusalalla.
Kuljetusliittojen mukaan niillä ei ole mitään syytä vastustaa vapaata liikkuvuutta silloin kun lakeja ja asetuksia noudatetaan. Mutta niin kauan kuin entisten Itä-Euroopan maiden sosiaaliset ja taloudelliset erot verrattuna EU:n ”vanhoihin jäsenvaltioihin” ovat nykyisenkaltaiset, pitää esimerkiksi kabotaasiliikennettä rajoittaa ja valvontaa lisätä tuntuvasti. Liittojen mielestä on sinisilmäistä olettaa, että näistä maista tuleviin kuljettajiin sovellettaisiin suomalaisia työehtoja ja työehtosopimuksen mukaista palkkaa, kuten laki edellyttää.
Kansalaisaloitteessa EU-komissiota vaaditaan takaamaan työntekijöiden yhdenvertainen kohtelu kotimaasta riippumatta. Yhdenvertaiseen kohteluun kuuluvat samapalkkaisuus ja samanlaiset työolot.
Jopa kuukausien asumista rekassa
– Kohtaan yhä useammin kuljettajia, jotka on pakotettu asumaan viikkoja, jopa kuukausia rekkojensa ohjaamoissa näkemättä läheisiään ja ilman mitään sosiaali- tai muuta turvaa. Heidän palkkansa ylittää harvoin tuhat euroa kuukaudessa, kertoo yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Jere Pulska kokemuksistaan.
– Takuutunteja tai -palkkoja ei tunneta. Tämä on modernia orjuutta ja hyväksikäyttöä, joka meidän tulee lopettaa. Yhteisten pelisääntöjen puuttuessa me kuljettajat emme ole samalla viivalla ja kilpailu vääristyy. Tästä kärsivät rehelliset työnantajat ja harmaa talous ottaa Euroopan synkkään syleilyynsä.
Kansalaisaloitteella halutaan vaikuttaa myös EU:ssa ensi vuonna käsiteltävään liikennepakettiin. Tarvitaan valvonnan periaatteiden ja sanktioiden yhtenäistämistä, liitot vaativat.
– Jos emme tee mitään, asiat eivät korjaannu nyt eivätkä tulevaisuudessa! Me tavalliset kuljetusalan palkansaajat olemme ryhtyneet toimiin ympäri Eurooppaa. Fair Transport Europe -kampanjalla pyrimme yhdessä korjaamaan kuljetusalalla ilmenneitä räikeitä epäkohtia ja pysäyttämään epäreilujen käytäntöjen leviämisen muille aloille, Pulska sanoo.
Kansalaisaloitetta tukevat Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto ETF, Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto ITF sekä Suomesta SAK ja kuljetualan ammattiliitot.