Kuljetusalan harmaa talous työllistää Auto- ja kuljetusalan työntekijäliittoa. Liiton lakimiesten pöydälle tulee tuhatkunta riitatapausta vuodessa.
Kahdeksan kymmenestä riidasta on kuorma-autopuolella ja liittyy palkkaukseen.
– Riidat liittyvät alipalkkaukseen eli harmaaseen talouteen, AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo.
Hänen mukaansa yleisimmin erilaiset lisät ja niiden korotusosat on jätetty maksamatta.
– Peruspalkka maksetaan yleensä työehtosopimuksen minimien mukaan ja lomakorvaukset vuosilomalain mukaan. Sunnuntai-, ilta- ja yötyölisät, työajan lyhennyspäivät sekä täydet ylityölisät jäävät maksamatta. Vielä 50-prosenttiset yleensä maksetaan, Piirainen naurahtaa.
Tilaajat vaativat halpoja kuljetuksia
Harmaan talouden hyötyjiä ei Piiraisen mielestä tarvitse kaukaa hakea. He istuvat kuljetusketjun tilauspäässä.
– Hyötyketju lähtee liikkeelle siitä, että tilaajat, kuten kauppa ja teollisuus, hinnoittelevat kuljetukset valmiiksi niin alas, että kuljetusliikkeet joutuvat tekemään tarjouksia, joissa rahat revitään lopulta kuljettajien selkänahasta, Piirainen tietää.
Häntä pelottavat etenkin kuljetuksia hamuavat kansainväliset ketjut ja niiden kuljettajat.
– Kun kuljetusketjusta vastaavat suomalaiset kuljetusliikkeet, suomalaiset kuljettajat ja suomalaiset pääluottamusmiehet, ongelmia ei juuri tule. Ongelmat korostuvat, kun mukaan tulee ulkomaalaisia alihankkijoiden alihankkijoita.
Palkat haetaan vaikka jälkikäteen
Piirainen pahoittelee hallituksen kesäkuussa tekemää kapotaasisäädösten höllentämistä. Ulkomailta tulevalla ulkomaisella kalustolla saa ajaa Suomen sisällä aiempaa useamman kuljetuksen.
– Tämä tulee huonontamaan tilannetta entisestään varsinkin ruuhka-Suomessa, Etelä-Suomessa. Viivan voi vetää Lappeenrannasta Tampereen kautta Poriin. Sen alla on harmaampaa.
Suomalainen kuljetusala ei ole kuitenkaan antautunut.
– Kyllä tässä jokainen taho on pyrkinyt toimillaan puuttumaan tilanteeseen. Me AKT:ssa teemme tietysti ne asiat, jotka voimme tehdä. Haemme palkat tarvittaessa vaikka oikeusteitse jälkikäteen jokaiselle jäsenellemme, jota on kaltoin kohdeltu ja jolle on maksettu palkkaa alle työehtosopimuksen, Piirainen vakuuttaa.
Euroopan kuljettajilla yhteiset vaatimukset
Myös eurooppalainen ay-liike vaatii kuljetusalan palkansaajille oikeuksia. Parhaillaan kerätään nimiä esimerkiksi Fair Transport Europe -kansalaisaloitteeseen.
– Suomessa ollaan jo lähellä tavoitteen alarajaa eli kymmentätuhatta allekirjoitusta. Tavoite saavutetaan tällä viikolla, Piirainen uskoo.
Myös Ruotsissa, Norjassa ja Belgiassa on saavutettu tavoitteet. Muualla aikaa on vielä kuukausi.
Tavoitteena on saada koko Euroopassa Fair Transport Europe -aloitteeseen miljoona allekirjoitusta. Tällöin hanke saataisiin suoraan parlamentin käsittelyyn.