KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Harmaa talous rassaa rekkakuskeja

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen pahoittelee hallituksen kesäkuussa tekemää kapotaasisäädösten höllentämistä.

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen pahoittelee hallituksen kesäkuussa tekemää kapotaasisäädösten höllentämistä. Kuva: Lauri Hannus

”Hyötyjät löytyvät kuljetusketjun tilauspäässä”.

UP/Mika Peltonen
10.8.2016 16.46

Kuljetusalan harmaa talous työllistää Auto- ja kuljetusalan työntekijäliittoa. Liiton lakimiesten pöydälle tulee tuhatkunta riitatapausta vuodessa.

Kahdeksan kymmenestä riidasta on kuorma-autopuolella ja liittyy palkkaukseen.

– Riidat liittyvät alipalkkaukseen eli harmaaseen talouteen, AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo.

Hänen mukaansa yleisimmin erilaiset lisät ja niiden korotusosat on jätetty maksamatta.

– Peruspalkka maksetaan yleensä työehtosopimuksen minimien mukaan ja lomakorvaukset vuosilomalain mukaan. Sunnuntai-, ilta- ja yötyölisät, työajan lyhennyspäivät sekä täydet ylityölisät jäävät maksamatta. Vielä 50-prosenttiset yleensä maksetaan, Piirainen naurahtaa.

Tilaajat vaativat halpoja kuljetuksia

Harmaan talouden hyötyjiä ei Piiraisen mielestä tarvitse kaukaa hakea. He istuvat kuljetusketjun tilauspäässä.

– Hyötyketju lähtee liikkeelle siitä, että tilaajat, kuten kauppa ja teollisuus, hinnoittelevat kuljetukset valmiiksi niin alas, että kuljetusliikkeet joutuvat tekemään tarjouksia, joissa rahat revitään lopulta kuljettajien selkänahasta, Piirainen tietää.

Häntä pelottavat etenkin kuljetuksia hamuavat kansainväliset ketjut ja niiden kuljettajat.

– Kun kuljetusketjusta vastaavat suomalaiset kuljetusliikkeet, suomalaiset kuljettajat ja suomalaiset pääluottamusmiehet, ongelmia ei juuri tule. Ongelmat korostuvat, kun mukaan tulee ulkomaalaisia alihankkijoiden alihankkijoita.

Palkat haetaan vaikka jälkikäteen

Piirainen pahoittelee hallituksen kesäkuussa tekemää kapotaasisäädösten höllentämistä. Ulkomailta tulevalla ulkomaisella kalustolla saa ajaa Suomen sisällä aiempaa useamman kuljetuksen.

– Tämä tulee huonontamaan tilannetta entisestään varsinkin ruuhka-Suomessa, Etelä-Suomessa. Viivan voi vetää Lappeenrannasta Tampereen kautta Poriin. Sen alla on harmaampaa.

Suomalainen kuljetusala ei ole kuitenkaan antautunut.

– Kyllä tässä jokainen taho on pyrkinyt toimillaan puuttumaan tilanteeseen. Me AKT:ssa teemme tietysti ne asiat, jotka voimme tehdä. Haemme palkat tarvittaessa vaikka oikeusteitse jälkikäteen jokaiselle jäsenellemme, jota on kaltoin kohdeltu ja jolle on maksettu palkkaa alle työehtosopimuksen, Piirainen vakuuttaa.

Euroopan kuljettajilla yhteiset vaatimukset

Myös eurooppalainen ay-liike vaatii kuljetusalan palkansaajille oikeuksia. Parhaillaan kerätään nimiä esimerkiksi Fair Transport Europe -kansalaisaloitteeseen.

– Suomessa ollaan jo lähellä tavoitteen alarajaa eli kymmentätuhatta allekirjoitusta. Tavoite saavutetaan tällä viikolla, Piirainen uskoo.

Myös Ruotsissa, Norjassa ja Belgiassa on saavutettu tavoitteet. Muualla aikaa on vielä kuukausi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tavoitteena on saada koko Euroopassa Fair Transport Europe -aloitteeseen miljoona allekirjoitusta. Tällöin hanke saataisiin suoraan parlamentin käsittelyyn.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään