Lähi- ja perushoitajat ovat huolissaan vanhusten kotihoidon laadusta ja asiakasturvallisuudesta. Hoitajien työkuorma kasvaa jatkuvasti ja henkilökunta uupuu. Asiakkaiden koetaan jäävän jopa heitteille, sillä hoitohenkilökuntaa ei ole riittävästi. Kotihoidon asiakkaat eivät myöskään saa kaikkia heille myönnettyjä palveluja.
– Suurin ongelma on, että yhtä asiakasta kohden jäävä aika on aivan liian lyhyt. Arvokkaaseen elämään kuuluu muutakin kuin välttämättömästä ravinnosta, hygieniasta ja sairauksista huolehtiminen, sanoo Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.
SuPerin mukaan alimitoitetut resurssit ovat jo riski asiakasturvallisuudelle ja eettisesti väärin.
Suurin ongelma on, että yhtä asiakasta kohden jäävä aika on aivan liian lyhyt.
Kunnat – turvatkaa palvelut
Paavola vetoaa kuntiin, että ne turvaisivat vanhuspalvelulain vaatimusten mukaiset kotihoidon palvelut
– On arvovalinta mihin eurot käytetään.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestelyissä tuleekin taata lainmukainen kotihoito. Hän muistuttaa, että vastuu ikäihmisten hoidosta on lain mukaan kunnalla.
Kunnallisen kotihoidon tulee olla laadultaan sellaista, että se tukee inhimillistä elämää ja on eettisesti päivänvalon kestävää. Paavolan mukaan vaatimukset eivät nyt toteudu.
– Toimintakykyä ylläpitävällä toiminnalla ja sosiaalisella vuorovaikutuksella voidaan säästää kunnan euroja, hän muistuttaa.
SuPer järjestää mielenilmauksen hyvän vanhustenhoidon puolesta vanhustenviikolla 6. 10. klo 17.000 Kansalaistorilla Helsingissä.