Europarlamentaarikko Merja Kyllönen nostanut suomalaisen rautatieliikenteen turvallisuuden esiin tänään Suomessa vierailevalle komission liikenneosaston DG Moven pääjohtajalle Henrik Hololeille osoittamassaan kirjeessä.
”Aina silloin tällöin Brysselissä törmää lainsäädäntöön, joka kertakaikkiaan ei sovellu Suomen olosuhteisiin. Nyt tällainen yksityiskohta on ilmennyt tavaraliikenteen melun vähentämiseen tähtäävässä asiakirjassa. Asiakirjassa esitetään komposiittimateriaalista valmistettujen jarruanturoiden pakollista käyttöönottoa koko Euroopassa, mutta Suomen kannalta esitys on paitsi typerä, myös vaarallinen”, Kyllönen kirjoittaa aihetta käsittelevässä blogissaan.
Kyllösen mukaan suomalaisissa talviolosuhteissa komposiittijarrut ovat yksinkertaisesti vaarallisia. Talviolosuhteissa jarrutusmatkat uusilla komposiittijarruilla olisivat testatusti pidemmät, ja VR on raportoinut vaaratilanteista kahden viime talven aikana. Tulevana talvena VR onkin päättänyt rajoittaa komposiittijarrujen käyttöä pohjoisessa Suomessa.
Suomalaismepit ovat kirjelmöineet ongelmasta komissiolle elokuussa ja komissaari Bulc on huolenaiheesta tietoinen. Merja Kyllönen haluaa varmistaa, että poikkeusta melun raja-arvojen yleisestä soveltamisesta ei vain harkita, vaan sovelletaan.
”Toivon että pääjohtaja Hololei olisi valmis tarkastelemaan asiaa yhdessä rautatieturvallisuudesta vastaavan viraston ERA:n kanssa. Suomen rautatieverkosto ei yhdisty eurooppalaiseen liikenneverkkoon, vaikka yhteismarkkinoilla toimitaankin, eivätkä suomalaiset tavarajunat ajele täältä Keski-Eurooppaan meluamaan. Ei siis korjata sitä mikä ei ole rikki”, Kyllönen toteaa.