Tampereen kaupunginvaltuusto päätti myöhään maanantai-iltana aloittaa raitiotien rakentamisen. Rakennustyöt aloitetaan ensi vuonna. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan linja Pyynikintorilta Tampereen yliopistolliselle sairaalalle ja Hervantaan sekä varikko. Toisessa vaiheessa rakennetaan linja Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Liikennöinnin raitiotie aloittaa 2021.
Ratikan rakentamispäätös syntyi äänin 41 puolesta, 25 vastaan ja yksi tyhjä. Vasemmistoliiton ja vihreiden kaikki valtuutetut äänestivät raitiotien puolesta. Ratikkaa vastustivat perussuomalaisten, keskustan sekä pienryhmien valtuutetut. Kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien valtuutetuista suurin osa kannatti rakentamispäätöstä.
Tampereen vasemmistolle raitiotien rakentamispäätös merkitsee pitkäaikaisen tavoitteen toteutumista. Raitiotie on tulevaisuuden liikenneratkaisu, joka vähentää päästöjä ja sujuvoittaa joukkoliikennettä sekä parantaa pyörätuolin, rollaattorin tai lastenvaunujen kanssa liikkuvien mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä.
Ratikan vastustajat toistivat yhä uudelleen samoja kysymyksiä ja väitteitä, sillä tavoitteena oli venyttää keskustelu pikkutunneille.
Raitiotien rakentaminen parantaa myös työllisyyttä. Rakentamiseen on arvioitu tarvittavan 2 500 henkilötyövuotta.
Vastustajien jarrutusaikeet epäonnistuivat
Rakentamispäätöstä edelsi lähes kuusituntinen keskustelu, jossa muun muassa uumoiltiin raitiotien rakentamisen vievän kaupungin vararikkoon.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja, apulaispormestari Mikko Aaltonen ei ole samaa mieltä ratikan vastustajien kanssa siitä, että raitiotien rakentaminen veisi Tampereen taloudelliseen ahdinkoon. Ratikan rakentamiseen tarvittavan kiinteäkorkoisen lainan korko olisi 1,20–1,30 prosenttia. 30 vuoden maksuajalla se tarkoittaisi enimmillään 3,7 miljoonan euron vuosittaisia lainanhoitokustannuksia. Kaupungin 1,5 miljardin euron vuosibudjetista lainan hoitokulut olisivat enimmillään 0,2 prosenttia.
Ratikan vastustajat toistivat yhä uudelleen samoja kysymyksiä ja väitteitä, sillä tavoitteena oli venyttää keskustelu pikkutunneille ja siirtää päätöksenteko seuraavaan kokoukseen. Valtuustosalissa lentelivätkin toinen toistaan villimmät väitteet. Ratikkaa pidettiin muun muassa vaarallisena, koska sitä voidaan käyttää itsemurhan välineenä.
Keskustelun tuoksinassa nähtiin sekin ihme, että keskustan valtuutetuista sukeutui liito-oravista ja puista huolestuneita luonnonsuojelijoita. Lopulta yli viisituntisen keskustelun jälkeen ratikan vastustajat hyytyivät ja valtuusto pääsi tekemään yhden tähänastisen historiansa suurimmista päätöksistä.