Suomalaiset matkustaja-alukset pysyvät liikenteessä henkilöstön nettoverotuksen turvin. Jos se poistuu, varustamot harkitsevat alusten siirtoa muiden maiden lippujen alle.
Suomen Varustamot ry:n mukaan ulosliputus merkitsisi yli 4 000 suomalaisen merenkulkijan työttömyyttä. Heistä noin 1 200 työskentelee Viking Linella. Epäsuora uhkaus lausuttiin tiistaina, kun varustamoyhdistys ja Viking Line kertoivat matkustajamerenkulun haasteista.
Nettoverotusta on moitittu yritystueksi ja matkustajaliikennettä viihdemerenkuluksi. Varustamojen mukaan moitteet ovat perusteettomia.
Nettoverotus tarkoittaa, että miehistön sotu- maksut ja verot palautetaan varustamoille. Yhdistys muistuttaa, että Suomi otti nettoverotuksen käyttöön viimeisenä EU-maana vuonna 2002.
Nettoverotuksessa Norjan malliin?
– Nettoverotuksen ehtona oli, että miehistön palkkoja leikattiin 15 prosentilla. Pidensimme työpäivää kahdella tunnilla siten, että palkat säilyivät ennallaan. Olimme edellä kikyä, Varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström kertoo.
Esimerkiksi Norjassa sotu- ja veromaksuja ei edes kierrätetä viranomaisten kautta. Varustamot haluaisivat vastaavan käytännön Suomeen. Asiasta neuvotellaan liikenne- ja viestintäministeriön ja valtiovarainministeriön kanssa.
Nettoverotusta on vaadittu poistettavaksi mm. sen takia, että Viking Line on tehnyt aiesopimuksen seuraavasta aluksesta kiinalaisen telakan kanssa. Nettoverotuksen hyötyjen on arveltu valuvan Suomesta muualle.
Ahlströmin sanoin tässä sekoitetaan kaksi asiaa keskenään. Nettoverotus on koko Eurooppaa koskeva järjestelmä. Sen sijaan alusten hankinta kilpailukykyisesti on jokaisen varustamon oma asia.
Päivittäistavarakauppa hyötyy
Erityisesti varustamoyhdistystä vaikuttaa närästävän matkustajaliikenteen leimaaminen viihdemerenkuluksi. Matkustaja-aluksilla tuodaan Suomeen iso osa päivittäistavarakaupan vihanneksista ja hedelmistä.
Teollisuuden viennissä ja tuonnissa matkustaja-alukset ovat merkittävä tekijä.
– Kappaletavarasta eli korkean jalostusarvon tuotteista yli 60 prosenttia viedään matkustaja-autolautoilla. Kappaletavaran tuonnista osuus on 50 prosenttia, Ahlström tähdentää.
Hän huomauttaa, että Huoltovarmuuskeskus pitää matkustaja-alusten mukana kulkevaa rahtiliikennettä keskeisenä takeena Suomen huoltovarmuudelle.
”Lisäleikkaukset peruttiin jo”
Varustamot ry:n ukaasi herättää Suomen Merimies-Unionissa ihmetystä. Hallitus on perunut alun perin hallitusohjelmassa olleen 20 miljoonan leikkauksen matkustaja-alusten tukeen.
– Lisäksi merenkulku tuli mukaan kiky-sopimukseen, Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting muistuttaa ja katsoo, että matkustaja-alusliikenne tulisi pitää Suomessa.
– Mikäli hallitus harkitsee lisäleikkauksia, myös matkustajaliikenteeseen, alukset jatkavat samoilla reiteillä, mutta muiden lippujen alla.
Poru Viking Linen alustilauksen menemisestä Kiinaan on Zittingin mukaan aiheeton. Tilaukseen on selvä syy, sillä suomalaisten telakoiden tilauskirjat ovat täynnä.