KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Pääkirjoitus

Rautateiden ”kilpailu” käytäisiin henkilöstökuluilla

Ihmiset suhtautuivat rauhallisesti runsaan vuorokauden kestäneeseen junalakkoon.

Ihmiset suhtautuivat rauhallisesti runsaan vuorokauden kestäneeseen junalakkoon. Kuva: Lehtikuva/Mikko Stig

Kansan Uutiset
18.8.2017 7.00

Koko Suomen junaliikenne oli pysähdyksissä maanantai-illasta tiistaiyöhön. Poliittisen mielenilmauksen syynä oli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) viime viikon ilmoitus siitä, että rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttaminen aloitetaan ensi vuosikymmenellä. Junat pysäyttäneen Veturimiesten liiton mukaan kilpailutus toteutetaan tavalla, jossa on kyse kansallisomaisuuden tuhoamisesta.

Kuljetusliittojen maanantaina työtaistelulle ilmaisema tuki tarkoittaa sitä, että lisää poliittisia mielenilmaisuja on tulossa, jos hallitus ei peräänny suunnitelmastaan. Bernerin esittelemä linjaus on kuitenkin talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa hyväksytty. Monia päätöksiään perunut hallitus ei ainakaan helposti peräänny jo pelkästään arvovaltasyistä.

Rautateiden ay-toimijat eivät pidä hallituksen mallia aitona kilpailuna. VR:stä eriytetään muun muassa kalustoyhtiö, jonka veturit ja vaunut ovat kaikkien kilpailutuksessa voittaneiden vuokrattavissa. Kun kaikki käyttävät samaa yhteiskunnan kustantamaa kalustoa, käydään ”kilpailua” käytännössä henkilöstökuluilla. Alalla on nyt kattavat työehtosopimukset, mutta työnantajien koko ajan kasvanut sopimusshoppailu ei lupaa hyvää niiden noudattamiselle jatkossakin.

ILMOITUS
ILMOITUS

”Rautateiden kustannusrakenteesta johtuen on selvää, että ellei tehostumista saada suurempien liikennemäärien myötä saavutettavista skaalaeduista, sitä joudutaan hakemaan hallinnon ja liikennöinnin henkilöstömenoista”, totesi selvitysmies Juha Honkatukia vuonna 2012 raportissaan liikenne- ja viestintäministeriölle.

Toinen liikkuva osa on verotus. Edellisessä hallituksessa kokoomus oli myymässä kansallisomaisuutta sähkönsiirrossa. Vain vasemmistoliitto vastusti asiaa hallituksessa. Fortumin verkot ostanut Caruna on korottanut siirtohintoja kymmenillä prosenteilla. Veroja se maksoi viime vuoden 150 miljoonan euron tuloksestaan 0,28 prosenttia, kertoi Yle heinäkuussa.

Taas kerran poliitikot ovat naiiveja sen edessä, miten markkinatalous perimmiltään toimii. Sen tarkoituksena ei tässä tapauksessa ole luoda hyviä ja edullisia kiskoliikennepalveluja suomalaisille, vaan tehdä mahdollisimman suuria voittoja mahdollisimman pienillä kustannuksilla, joihin lukeutuvat myös mahdollisimman pienet verot.

Suomi on oikea bisnesmokien kultamaa. Moni niistä on peräisin hyväuskoisten, mutta taitamattomien poliitikkojen halusta luoda lisää kilpailua milloin millekin toimialueelle. Taloushistorioitsija Markku Kuisma kysyi Carunan tapauksessa, mitä järkeä on myydä ”rahanpainokoneita” ulkomaisten sijoittajien käsiin.

Niin, mitä järkeä? VR on viime vuosina tulouttanut valtiolle osinkoja noin sata miljoonaa euroa vuodessa.

Edellisessä hallituksessa liikenneministerinä toiminut vasemmistoliiton europarlamentaarikko Merja Kyllönen on sanonut Suomen jo tehneen asiassa kaiken EU:n vaatiman ja yksinoikeussopimuksia voidaan tehdä päättäjien niin halutessa edelleen. Suomessa on kuitenkin tapana tehdä asiat tiukimman mukaan ja samalla oma elämä vaikeaksi.

Niin tälläkin kertaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Pääministeri Petteri Orpo hehkui optimismia Pääministerin haastattelutunnilla viime sunnuntaina.

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

Suomi ei ole eurooppalaisessa tarkastelussa suuri poikkeus – virta vie oikealle tai äärioikealle melkeinpä kaikkialla

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Uusimmat

Minja Koskelasta tuli vasemmistoliiton puheenjohtaja syksyllä 2024.

”Yhteiskunnassa käytetään enemmän sanaa minä kuin me” – Minja Koskela haluaa tähän muutoksen

Hallitus korvaa elokuva-alan leikkaukset uusilla koulutusleikkauksilla.

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

Johannes Yrttiaho.

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

VTV:n virheen kokoluokka on 8 000 000 000 euroa.

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

20.11.2025

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

20.11.2025

Sarkkinen VTV:n raportista: Marinin hallituskauden loppupuolella julkinen talous oli lähellä tasapainoa ja työllisyys ennätyksellisen hyvällä tasolla

20.11.2025

Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät, Eloranta suomi SAK:n edustajistossa

20.11.2025

Varapuheenjohtajaksi pyrkivän Harri Pikkaraisen arvio vasemmistoliitosta: ”Hyvät mahdollisuudet kasvaa keskisuureksi puolueeksi keskilyhyellä aikavälillä”

20.11.2025

VTV laski väärin edellisen hallituksen menojen kasvun, väittää Sanna Marinin luottomies Matias Mäkynen

20.11.2025

Näin valmisteltiin Orpon hallituksen vallankumouksellinen ohjelma – millä mallilla on vasemmiston pohjatyö?

20.11.2025

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

19.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Laura Meriluoto kehottaa kysymään, mitä tulee talouskasvun jälkeen

19.11.2025

Palkansaajien ostovoimaa kasvaa, kiitos kuuluu palkankorotuksille, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko

19.11.2025

Ilmastokokouksessa enemmän fossiilisten lobbareita kuin ulkomaisia vieraita, päivittelee kansalaisjärjestö

19.11.2025

Tarkastusvirastolta tiukkaa kritiikkiä Marinin hallitukselle: Velkaa otettiin liikaa koronan varjolla

19.11.2025

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

19.11.2025

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

19.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään