KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Työryhmä näyttää raportissaan, miten liikenne saadaan päästöttömäksi vuoteen 2045 mennessä, toteutus jää poliitikoille – ”Ei poliitikon asema helppo ole”

Liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Juhapekka Ristola (oik.) luovutti raportin keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.).

Liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Juhapekka Ristola (oik.) luovutti raportin keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.). Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Liikenne- ja viestintäministeriön vetämässä työryhmässä oli edustajia kaikkiaan 17:stä eri organisaatiosta ja yhtiöstä.

Jussi Virkkunen
12.12.2018 15.31

Suomen liikenteen kasvihuonepäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä. Siinä on liikenne- ja viestintäministeriön asettaman työryhmän positiivinen viesti. Negatiivisena voi pitää sitä, että helppoa se ei tule olemaan.

Jo vuonna 2025 eli kuuden päästä henkilöautojen ajoneuvokilometrien kasvun pitäisi taittua ja kääntyä laskuun. Tällä hetkellä ennuste on päinvastainen, sillä ajoneuvokilometrien ennustetaan kasvavan nykyhetkestä voimakkaasti.

Tavoitteeseen päästään työryhmän mukaan ottamalla käyttöön tiemaksut kaupunkiseuduilla ja investoimalla kestävään liikennejärjestelmään. Näin päästäisiin siihen, että raideliikenteen, linja-autoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn yhteenlaskettu matkustussuorite puolestaan kaksinkertaistuu vuoteen 2045 mennessä.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Välttämättömien asioiden ja yleisen tietoisuuden välillä on aika iso kuilu.”

Työryhmän toimenpidesuositusten johtoajatuksena on saastuttaja maksaa -periaate. Mitä enemmän saastuttaa, sitä enemmän maksaa. Tämä tarkoittaisi fossiilisten polttoaineiden verotuksen asteittaista kiristämistä, ja vuonna 2045 niiden myynti tulisi kokonaan kieltää.

Työryhmä korostaa raportissa, että tavoitteena ei ole liikkumisen tai tavaran kuljettamisen rajoittaminen. Tavoitteena on ohjata liikkumista kestäviin ratkaisuihin, jotka ovat luonnollisesti erilaisia kaupungeissa, kaupunkien välillä ja harvaan asutuilla seuduilla.

Edessä on myös henkilöautoliikenteen todella nopea sähköistyminen, jos tavoitteisiin halutaan päästä. Työryhmän mukaan Suomessa tulisi olla 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuauto vuonna 2030. Vuonna 2045 sähköautoja pitäisi olla noin kaksi miljoonaa ja noin 250 000 kaasuautoa.

Miksi liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen ja lopulta poistaminen on välttämätöntä?

Kaikilla aloilla pitää vähentää kasvihuonepäästöjä voimakkaasti, jos ilmaston lämpeneminen halutaan rajoittaa puoleentoista asteeseen esiteollisesta ajasta. Tällä hetkellä yksikään maa ei ole edes lähellä tuota tavoitetta.

Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski sanoi keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, että maailma on menossa kohti neljän asteen lämpenemistä vuosisadan loppuun mennessä.

Suomessa liikenne tuottaa viidenneksen kasvihuonepäästöistä.

Miten liikenteen päästöt saadaan poistettua vuoteen 2045 mennessä, työryhmän puheenjohtaja Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä?
Kyse on kokonaisuudesta, jota esitämme. Siinä on kolme isoa osaa: on biopolttoaineiden voimakas kasvattaminen siirtymäajan aikana. Siirtymäajan loppuvaiheessa biopolttoaineet varataan raskaalle liikenteelle ja lentoliikenteelle. Varsin varhain täytyy sähköautoistumisen kasvun lähteä liikkeelle.

Toinen osa on se, että meidän pitää päästä sähköautoistumiseen todella nopeasti. Siinä keskeistä näyttää olevan se, että vuodesta 2025 sähköauton hankintakustannukset, puhumattakaan kokonaiskustannuksista, alkavat samalta tasolta kuin polttomoottoriautojen. Se tekee mielekkääksi sähköauton ostamisen, kun on hankkimassa uutta ajoneuvoa.

Kolmas on sitten käyttäytymismuutokset muun muassa sen takia, että liikenteen uusia palveluita on erityisesti kaupungeissa ja kaupunkiseutujen välisessä liikenteessä enenevissä määrin tarjolla.

Nämä kolme kokonaisuutta johtavat oikeaan suuntaan. Tämä edellyttää päätöksiä, mahdollisesti hyvin varhain ja hyvin ennakoivasti.

Pidämme hirveän tärkeänä työryhmässä sitä, että kun tässä kuvataan laskennallisesti erittäin merkittäviä veronkorotuksia sekä polttoaineveron alueelle että muiden liikenneverojen alueelle, niin niitä pitää kompensoida niin kotitalouksille kuin yrityksille. Muuten emme pidä kohtuullisena sitä, että näihin tavoitteisiin päästäisiin.

Edessä on hyvin laajoja investointeja hyvin lyhyessä ajassa, jos tavoitteisiin halutaan päästä?

Juuri näin. Ehdotamme määräaikaista tukea sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Edelleen pidetään erittäin tärkeänä toteuttaa suuria raidehankkeita, jotta voidaan aidosti nostaa raideliikenteen henkilömuoto-osuutta suhteessa muihin liikennemuotoihin.

Nämä ovat erittäin suuria asioita, mutta ryhmän mukaan niihin on pakko mennä.

Toimenpiteiden toteuttaminen jää politiikoille?

Se on juuri näin. Nyt on näytetty, miten temppu tehdään. Ja ei poliitikon asema helppo ole. Sanoisin, että näiden välttämättömien asioiden ja yleisen tietoisuuden välillä on aika iso kuilu.

Taitavimmat poliitikot kykenevät sanoittamaan tämän kuilun ylitse, mutta se tulee olemaan vaikeata.

Päästövähennykset ja lopulta niiden poistaminen on siis mahdollista, mutta se vaatii myös aika kivuliaita ratkaisuja?

Suomihan on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen mukaisiin vaatimuksiin, ja siitä on tehty kansalliset jyvitykset, jotka liikenteelle ovat aika merkittäviä. Se jo edellyttää nopeaa liikkeellelähtöä.

Iso osa päätöksistä on tekemättä. Kun otetaan perspektiivi vuoteen 2045 saakka, niin pitää luoda pitemmälle ulottuvia keinoja.

Millaista oli toimia tämän työryhmän vetäjänä?

Erittäin tenhoavaa, aluksi pelottavaa. Valtakunnan parhaat asiantuntijat olivat paikalla teemassa, josta minulla oli vain pintapuolinen ymmärrys. Omaksi roolikseni jäi huolehtia, että työ etenee eikä se juutu joihinkin yksittäiseen asioihin, joista saattoi olla erimielisyyttä.

On ollut huimaavaa ensinnäkin nähdä, että meillä on tuollaisia ihmisiä olemassa täällä. Sitten kun he keskenään hyvin ennakkoluulottomasti lähtivät ideoimaan, mitä pitää tehdä. Aina kun joku otti esiin huolen, sitten muu porukka lähti miettimään, miten huolen voisi ottaa haltuun.

Ja nämä asiantuntijat näyttivät, että päästöjen poistaminen on mahdollista?

Kyllä, he näyttivät, että se on mahdollista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Orpon hallituksen viime vuoden tuhoisa päätös leikata 120 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta on näkynyt yt-neuvotteluina ympäri maan.

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

Maahanmuuttajien elämästä yritetään tehdä mahdollisimman hankalaa, Veronika Honkasalo sanoi lain lähetekeskustelussa.

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

Heinäkuun helleputki johtui ilmastonmuutoksesta.

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

Uusimmat

Orpon hallituksen viime vuoden tuhoisa päätös leikata 120 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta on näkynyt yt-neuvotteluina ympäri maan.

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

Pakolaiset antoivat oman panoksensa Shirika-suunnitelmaan sidosryhmien tapaamisessa Nakurussa helmikuussa 2025.

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

Papua-Uudessa-Guineassa yritetään nostaa syntyneiden lasten rekisteröimistä mahdollisuudella hoitaa rekisteröinti älypuhelimella. Syntymätodistus suojaa lasta hyväksikäytöltä.

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

Kirvesmies on uusi voitto Kari Haakanalta kolmen loistavan trillerin jälkeen.

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
05

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

13.09.2025

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

12.09.2025

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

12.09.2025

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

12.09.2025

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

12.09.2025

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025

Ulkomaalaislakia on kiristetty jo 16 kertaa: ”Silkkaa persupolitiikka hallitukselta ja se näyttää sopivan myös RKP:lle”

12.09.2025

Oppositio kurmootti hallitusta ”karmeista” työttömyysluvuista – työllisyystavoite 78000 miinuksella

11.09.2025

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

11.09.2025

Hallitus löi hanskat tiskiin Suomen ilmastopolitiikassa, syyttää Luonnonsuojeluliitto

11.09.2025

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

11.09.2025

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

11.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään