Perjantaina uhkaava lennonjohtajien lakko on toteutumassa. Lakolla lennonjohtajat vauhdittavat yli vuoden jumissa olleita työehtoneuvotteluja. Lakko alkaa kello 15 ja päättyy kello 17.
Lakkoa uhataan jatkaa siten, että seuraavilla viikoilla lennonjohtajat ovat lakossa torstaisin klo 13–15. Työnantajapuolen mukaan lennot pystytään hoitamaan esimiestyöllä ja muilla järjestelyillä.
Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY ja ANS Finland ovat neuvotelleet palkankorotuksista syksystä 2017 lähtien. Työnantajapuolta neuvotteluissa edustaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry.
Osapuolet ovat hakeneet ratkaisua joulun jälkeen valtakunnansovittelijan johdolla. Keskiviikkona osapuolet tapasivat toistamiseen ja seuraava sovittelu on sovittu torstaiaamuksi.
Kummankin mukaan lennonjohtajille haetaan yleisen linjan mukaisia korotuksia, mutta tekstikysymyksistä ja etenkin niiden kustannusvaikutuksesta osapuolet ovat eri mieltä.
Työnantajapuolen pääneuvottelija, PALTAn toimitusjohtaja Tuomas Aarto arvioi keskiviikon neuvottelujen jälkeen, ettei sopua saavuteta ennen perjantaita.
– Pidän erittäin epätodennäköisenä, että sopuun päästään ennen perjantaita. Sopuun tullaan pääsemään neuvotteluteitse, työtaistelut eivät ratkaisua jouduta.
Kiista yleisen linjan mukaisista korotuksista
Lennonjohtajien yhdistyksen SLJY:n mukaan useista työehtosopimuksen muutoskohdista vallitsee yksimielisyys. Ratkaisu on kaatunut tekstikohtien kustannusvaikutuksiin.
– Olemme houkutelleet työnantajan kolmeen otteeseen takaisin neuvottelupöytään. Pääsääntöisesti olemme yrittäneet hakea ratkaisua neuvottelemalla, pääluottamusmies Katariina Syväys kertoo.
– Tekstikohtien heikennysesitykset ovat olleet sellaisia, ettei kokonaisuus ole lähelläkään yleistä linjaa.
Vastikään työnantajapuolen vetovastuun neuvotteluissa ottanut Aarto kertoo, että lennonjohtajille on tarjottu neuvotteluaikana useita yleisen linjan mukaisia ratkaisuehdotuksia.
– Lennonjohtajat ovat vaatineet tekstipykälien kautta enemmän kuin yleinen linja.
Palkkoihin ei korotuksia moneen vuoteen
– Kiistakohtia ei montaa ole, mutta ne ovat vaikeimmasta päästä, pääluottamusmies Syväys sanoo.
Yksi kiistoista koskee rekrytointiperiaatteita. Asia voidaan Syväyksen mukaan siirtää yhtiön ja henkilöstön kanssa neuvoteltavaksi.
Palkankorotuksesta täytyy hakea ratkaisu valtakunnansovittelijan johdolla. Alan työehtosopimus koskee noin 210 lennonjohtajaa.
– Edellisen kerran saimme palkankorotuksen vuonna 2015.
Syväyksen mukaan lennonjohtajat ymmärtävät tekstikohtien muutostarpeet, mutta niiden kustannusvaikutuksista ollaan eri mieltä. Koska kyse on yhtiökohtaisesta sopimuksesta, Syväys ei voi kertoa tarkempia yksityiskohtia. Hän mainitsee, että yksi kohta liittyy lennonjohtajakoulutuksen tarjoamiseen muille maille.
Norralaiset jatkavat ylityökieltoa
Lentoliikenteen puolella jatkuu Nordic Regional Airlinesin NORRAn (ent. Flybe Finland Oy) lentäjien ylityö- ja vuoronvaihtokielto.
Yhtiön noin 250 lentäjää aloitti työtaistelun jouluaattona. Jo kuukauden verran he ovat kieltäytyneet varallaolosta.
Työtaistelulla lentäjät haluavat painostaa yhtiön palkankorotuksiin. Ratkaisua on haettu lokakuun alusta, ja tapaamisia osapuolten kesken on ollut säännöllisesti.
Neuvotteluissa lentäjiä edustaa FAPA ry.
– Neuvottelut eivät ole edenneet laisinkaan, FAPAn puheenjohtaja Sami Suontama sanoo.
Edellisen kerran lentäjät saivat palkankorotuksen vuonna 2013.
– Syynä on yleinen palkkamaltti. Välillä annoimme yhtiölle mahdollisuuden kasvaa ja vakauttaa asemansa. Nyt haemme palkankorotuksia.
Korotustavoitteesta Suontama ei suostu kertomaan tarkemmin. Liitto muistuttaa, että monet yhtiön liikennelentäjät ovat siirtyneet toisiin kotimaisiin lentoyhtiöihin tai ulkomaille parempien työehtojen perässä. NORRAn lentäjien työehdot ovat liiton mukaan alle liikennelentäjien yleisen eurooppalaisen tason.
NORRA lentää Suontaman mukaan Finnairin kotimaan lennoista yli puolet ja merkittävän osan Finnairin Euroopan liikenteestä. Laivueeseen kuuluu 24 lentokonetta.