Lennonjohtajien pistelakot laajenevat tiistaina, ja lauantaina alkaa työnantajan julistama työsulku. Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n pääluottamusmies Katariina Syväys toivoo, että neuvotteluja jatketaan mahdollisimman nopeasti, ennen kuin kiista muuttuu periaatteelliseksi.
Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala antoi viime viikolla sovintoehdotuksen. Se olisi kelvannut työnantajapuolelle, mutta ei palkansaajapuolelle.
Pääluottamusmies Syväys sanoo, että lennonjohtajat haluavat yleisen linjan mukaisen korotuksen kuten kaikki muutkin.
– Se tarkoittaa 3,2 prosentin korotusta 24 kuukauden aikana.
Syväys toivoo, että työehtosopimus saataisiin nopeasti ns. alta pois, sillä edessä on alalle merkityksellisempiä kysymyksiä, kuten lentoliikenteelle mahdollisesti tulevat lisämaksut.
”Turhaa nokittelua”
Palvelualojen työnantajat Palta ry:n johtava asiantuntija Hanne Salonen moitti työntekijäpuolen ratkaisua. Hänen mukaansa sovintoehdotus olisi tarjonnut sekä yleisen linjan mukaisen ratkaisun että parannuksia lennonjohtajien toivomiin asiakohtiin.
Salosen mukaan lennonjohtajilta ”vaikuttaisi puuttuvan halu asian ratkaisemiseen”.
Pääluottamusmies Syväys sanoo, että heidän työnantajansa ASN Finland tuntuu ymmärtävän paremmin lennonjohtajien näkemykset kuin työnantajapuolta neuvottelupöydässä edustava Palta.
Palta mainitsi viime viikolla tiedotteessaan, että lennonjohtajien koulutus on ilmaista ja että alan säännöllisen työajan ansio on keskimäärin 8 184 euroa kuukaudessa.
Paltan esittämässä luvussa ovat Syväyksen mukaan mukana myös työnantajalle kuuluvat sivukulut. Oikea keskipalkka on 6 039 euroa kuukaudessa. Alan lähtöpalkka on 2 900 euroa kuukaudessa.
Syväys pitää Paltan tiedotetta turhana nokitteluna. Hän huomauttaa, että myös lakimiesten koulutus on Suomessa ilmaista.
Lakoilla halutaan vain vähän vahinkoa
Työntekijöiden pistelakkojen aikana työnantaja on ilmoittanut hoitavansa lennonjohdon 55 esimiehen voimin. Työsulku- ja lakkoajat menevät osin päälletysten.
Lennonjohtajat ovat pistelakossa tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin. Tosin aikavälillä 4.–15. helmikuuta pistelakossa ollaan kaikkina muina päivinä, paitsi sunnuntaina 10.2. Lennonjohtajat ovat lakossa klo 9–15, mutta tiistaisin 02–15 ja lauantaina 02–08.
– Meillä työntekijäpuolella ei ole ollut tarkoitus aiheuttaa lentoliikenteelle haittaa, Syväys sanoo.
– Haittoja tulee, kun työnantajan julistama työsulku astuu voimaan.
Satamaneuvotteluissa hyvä henki
Satamien nykyinen kaksivuotinen työehtosopimus umpeutuu tammikuun lopussa. Neuvottelut uudesta sopimuksesta aloitettiin kuun puolivälissä.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitosta AKT:stä kerrotaan, että kaikki asiat sopimuksen pituutta myöten ovat vielä auki, mutta neuvottelut ovat edenneet hyvässä hengessä.