Valtakunnansovittelijan toimistossa on riittänyt kävijöitä. Lennonjohtajien työehtoja koskevaa kiistaa soviteltiin jälleen keskiviikkona.
Myös Suomen Konepäällystöliittoa ja Suomen Varustamot ry:tä koskeva sovittelu on kesken. Matkustaja- ja kauppa-aluksia sekä jäänmurtajia uhkaava lakko käynnistyy 9. maaliskuuta, ellei sopuun päästä sitä ennen.
Sen sijaan merenkulkua 1. maaliskuuta uhannut lakko väistettiin, kun Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Varustamot hyväksyivät sovittelija Jukka Ahtelan esityksen 25. helmikuuta. Sopimus koskee sekä matkustaja- että kauppa-aluksia.
Laivaväelle sopimus viime tingassa
Merimies-Unionin ja Suomen Varustamot ry:n sopimus on kaksivuotinen.
Sopimus sisältää mm. loma-ajan pidennyksen yhdellä päivällä. Matkustaja-aluksissa henkilöstö saa pientä lisäkorvausta ennakkotilausten toimittamisesta asiakkaille autokannelle.
Samalla sovittiin pienistä miehistövähennyksistä tietyissä alustyypeissä mm. tehtävien ulkoistusten takia.
Merimies-Unionia pahasti hiertäneessä EU:n ulkopuolisen miehistön lisäämisessä matkustaja-aluksissa päästiin ratkaisuun, jotka vaativat varustamokohtaisia lisäneuvotteluja.
Sopimuksen mukaan varustamon on sovittava aluksiin otettavan laivaväen lukumäärästä ja pätevyyksistä Suomen Merimies-Unionin kanssa. Sovitut tehtävät on miehitettävä vakituisessa työsuhteessa olevilla työntekijöillä.
Ratkaisulautakunta päättää korotustason
Työnantajapuolen ajamien nollakorotusten sijaan laivaväen palkat nousevat tänä vuonna 1,6 prosenttia. Korotus koskee myös matkustaja-alusten euromääräisiä lisiä.
Ensi vuonna korotukset määräytyvät Suomen yleisen taloustilanteen, suomalaisen merenkulkuelinkeinon tilanteen ja suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyden mukaan. Korotuksiin vaikuttavat myös vientiteollisuuden sekä siihen liittyvän kuljetussektorin palkkaratkaisut sekä palkansaajien ansioiden sekä ostovoiman kehittyminen.
Mikäli korotustasosta ei päästä yksimielisyyteen, kiista ratkaistaan tätä varten perustettavassa ratkaisulautakunnassa.
Ahtausalalle kaksivuotinen sopimus
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n hallitus hyväksyi Ahtausalan työehtosopimuksen 15. helmikuuta. Sopimuskausi on kaksi vuotta.
Sopimussihteeri Juha Anttilan mukaan ahtaajien työehtosopimus saatiin neuvoteltua työnantajapuolen eli Satamaoperaattorit ry:n kanssa yhteisymmärryksessä.
– Kompromisseja tehtiin. Neuvottelut sujuivat aika nopeasti, Anttila toteaa.
Sopimus korottaa kuukausipalkkoja tänä vuonna 1,6 prosenttia ja vuonna 2020 verrokkialojen korotusten mukaisesti.
Ratkaisu pitää sisällään noin 30 tekstimuutosta ja kuusi erillistä työryhmää. Työryhmät ovat osa kokonaisratkaisua. Jotkin niistä ovat puhtaasti teknisiä kuten viime kierroksellakin.