Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski on jättänyt kirjallisen kysymyksen ammatillisen koulutuksen tilanteesta. Hän on huolissaan työssäoppimista painottaneen reformin ja noin 200 miljoonan euron leikkauksien vaikutuksista koulutuksen laatuun.
– Opettajien, opiskelijoiden ja yhä enemmän myös yrittäjien taholta tulee jatkuvasti viestiä siitä, kuinka lähiopetuksen määrä on puutteellista ja osaamisen taso heikkenee. Työssäoppimisjaksoilla opiskelijat saatetaan laittaa tekemään pitkiksi ajoiksi rutiininomaisia aputöitä ilman aitoa oppimismahdollisuutta, Myllykoski sanoo.
Hän lainaa yrittäjältä saamaansa viestiä: ”Oppimista odotetaan tapahtuvan yrityksissä, joihin oppilaita on opettajien markkinointityön tuloksena saatu sijoitettua. Olen tästä äärettömän huolissani, koska en näe yrittäjänä mitään realistisia resursseja siihen, että korvaisin ammattitaitoisen opettajan ja tuntiopetuksen.”
Myllykoski on tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen: ”Miten hallitus aikoo varmistaa, että jokaiselle ammattiin opiskelevalle turvataan riittävä lähiopetus ja muut tarvittava tuki tutkinnon suorittamiseen ja riittävän ammattitaidon saavuttamiseen?”
Hän sanoo niin sanotun tuloksellisen rahoituksen osuuden lisäämisen myös kannustavan oppilaitoksia panostamaan suoritettujen tutkintojen määrään laadun kustannuksella. Itseohjautuvuuden painottaminen ei kaikkien nuorten kohdalla toimi.
– Emme voi olettaa, että jokainen oppilas oma-aloitteisesti kahlaa monistenivaskoja läpi ja korvaa niiden noin 1 600 opettajan työpanoksen, jotka hallituksen leikkauksien myötä on jouduttu irtisanomaan, Myllykoski sanoo.