Yriysvastuulakia Suomeen ajava #ykkösketjuun -kampanjassaalkoi maanantaina toimintaviikko. Kampanja näkyy ja maistuu julkisuudessa, kun aktivistit tarjoavat ykkösketjuun-kahveja ympäri Suomen.
Yritysvastuulakia ajaa yli 135 yrityksen ja järjestön yhteinen kampanja.
– Yritykset, ammattiyhdistysliike ja kansalaisyhteiskunta ovat yhdistäneet voimansa ihmisoikeuksien puolesta. Haluamme, että ihmisoikeuksien kunnioittaminen ei ole yrityksille enää jatkossa vapaaehtoista, sanoo Hannes Bengs, Pure Waste -yrityksen perustaja.
Suomen laki mahdollistaa edelleen, että ihmisoikeuksia polkemalla voi saada kilpailuetua, koska esimerkiksi tuntemattomista oloista, lapsi- tai pakkotyöllä tuotettuja raaka-aineita voi usein ostaa nopeammin ja halvemmalla.
Suomen nykyinen lainsäädäntö ei myöskään estä yrityksiä markkinoimasta Suomessa esimerkiksi hikipajoissa tuotettuja tuotteita. Yritysvastuulaki puuttuu ongelmaan velvoittamalla yritykset huolehtimaan ihmisoikeuksista niiden arvoketjuissa.
– Laki perustuisi YK:n yritysvastuuperiaatteissa määriteltyyn huolellisuusvelvoitteeseen, sanoo #ykkösketjuun-kampanjaa koordinoivan Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.
Puolueista SDP, vihreät, vasemmistoliitto, RKP ja feministinen puolue kannattavat lakia. Lisäksi 442 kansanedustajaehdokasta lähes kaikista puolueista yhteensä on sitoutunut edistämään lakia valituksi tullessaan. Eniten #ykkösketjuun-kampanjan ehdokassitoumuksia ovat tehneet vihreät, joiden 216 ehdokkaasta 107 on allekirjoittanut ehdokassitoumuksen. Toiseksi eniten sitoumuksia ovat tehneet Vasemmiston ehdokkaat (88/216) ja kolmanneksi eniten SDP:n ehdokkaat (57/216).
SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan vastaavaa lainsäädäntöä on voimassa jo Ranskassa. Yritysvastuulaki on valmisteilla myös Sveitsissä, Saksassa, Alankomaissa ja monessa muussa maassa.
– Suomen tulee siirtyä yritysvastuun edelläkävijämaiden joukkoon, sanoo Eloranta.