KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Ilmastokriisin antisankarit: eliitti lentää eniten, ajaa isoimmilla autoilla ja asuu suurimmissa taloissa

Lentoliikenne on esimerkki päästöjen epätasaisesta aiheuttamisesta. Esimerkiksi Ranskassa 2 prosenttia väestöstä lentää puolet kaikista lennoista.

Lentoliikenne on esimerkki päästöjen epätasaisesta aiheuttamisesta. Esimerkiksi Ranskassa 2 prosenttia väestöstä lentää puolet kaikista lennoista. Kuva: Lehtikuva/Tobias Schwarz

Tuoreen tutkimuksen mukaan viisi prosenttia maailman väestöstä on aiheuttanut 37 prosenttia kasvihuonekaasujen päästöjen kasvusta.

Arto Huovinen
26.4.2021 7.00

Viime viikolla julkaistussa Cambridge Sustainability Commissionin tutkimusraportissa selvitettiin kasvihuonekaasujen päästöjen kasvua vuodesta 1990 vuoteen 2015. Raportin mukaan vaurain kymmenesosa maailman väestöstä aiheutti lähes puolet päästöjen kasvusta. Jos huomioon otetaan vain vaurain viisi prosenttia, heidän kontolleen tuli peräti 37 prosenttia kasvusta.

Maapallon tämänhetkisestä väestöstä kymmenen prosenttia on 780 miljoonaa ihmistä ja viisi prosenttia 390 miljoonaa.

Euroopan unionin sisällä varakkain 10 prosenttia aiheutti 27 prosenttia päästöistä, mikä on saman verran kuin mitä tuotti köyhempi puolikas EU-kansalaisista.

ILMOITUS
ILMOITUS
Väestön rikkain prosentti tuottaa 15 prosenttia päästöistä.

Myös EU:n tasolla päästöjä aiheuttava kulutus on noussut nimenomaan ylimmissä varallisuusluokissa, kun alimmissa se on jopa laskenut.

Lukuihin sisältyy epävarmuutta. Yksityisen kulutuksen osuudeksi kaikista päästöistä arvioidaan raportissa 72 prosenttia, mutta siinä huomautetaan elinkaarianalyysin tekemisen ongelmista.

Raportissa halutaan kiinnittää huomiota ilmasto-oikeudenmukaisuuteen. Sen mukaan varakkaimpien pitää pienentää hiilijalanjälkeään eniten.

Tutkimuksen johtava kirjoittaja Peter Newell sanoi raporttia julkistettaessa, että ”saastuttava eliitti matkustaa eniten, ajaa eniten suurimmilla autoilla ja asuu suurimmissa taloissa, joiden lämmityksen he pystyvät helposti kustantamaan, joten heillä ei yleensä ole huolta talojensa lämmöneristyksen tasosta”.

Mahdollisuus valintoihin

Newellin mukaan varakkaimpien on yksinkertaisesti lennettävä vähemmän ja ajettava vähemmän: ”Vaikka heidän katumaasturinsa toimisivat sähköllä, rasittaa sekin energiajärjestelmää ja lisäksi on otettava huomioon autojen valmistuksessa syntyneet päästöt.”

Paljon lentävät rikkaat voivat ajatella kuittaavansa päästöt tukemalla puiden istutusta sekä hiilidioksidin talteenottoa. Tämä ei Newellin mukaan riitä. Tällaisten keinojen vaikuttavuus on kiistanalainen, eikä niiden pitkäaikaisesta merkityksestä ole näyttöä.

Newell sanoi The Independent -lehdelle, että raportissa pyritään pääsemään irti ajattelusta, jonka mukaan ilmastokriisin ratkaisemisessa olisi kyse joko pelkästään yksilötason tai pelkästään järjestelmätason muutoksista.

Newellin mukaan tarvitaan molempia. Politiikan tasolla on ohjattava varakkaita pienentämään hiilijalanjälkeään. Pienituloisilla taas kyse on paljolti siitä, ettei heillä ole tosiasiallisia mahdollisuuksia toisenlaisiin valintoihin. Siksi hallitusten olisi luotava heille mahdollisuuksia ”tarjoamalla oikeanlaista infrastruktuuria kuten vähähiilistä liikennettä tai auttamalla heitä lämmittämään kotejaan tehokkaammin”.

Raportin (Britanniaa koskevien) politiikkasuositusten mukaan pitäisi toteuttaa lentovero, joka kasvaa vuosittaisten lentojen määrän mukaan. Katumaastureiden ja muiden paljon saastuttavien autojen myynti ja markkinointi tulisi kieltää. Oikeudenmukaista siirtymää olisi edistettävä tukemalla sähköistä julkista liikennettä ja kunnallisia energiasuunnitelmia.

Lisäksi raportissa kannatetaan ehdotuksia, joissa kannustetaan vähentämään lihansyöntiä ja ruokahävikkiä sekä vaihtamaan sähköautoihin ja aurinkoenergiaan.

Globaali eriarvoisuus

Edellä kuvatussa Cambridgen raportissa on siis kysymys päästöjen kasvusta. Oxfam-avustusjärjestö puolestaan julkaisi syyskuussa raportin, jossa arvioitiin päästöjen kokonaisjakautumaa samalla aikavälillä 1990–2015. Tuona aikana päästöjen kokonaismäärä kasvoi kaksinkertaiseksi.

Yhdessä Tukholman ympäristöinstituutin kanssa tehdyn Oxfamin raportin laskelma on hätkähdyttävä: sen mukaan maailman väestön rikkain 1 prosentti aiheutti yli kaksi kertaa enemmän päästöjä kuin maailman köyhin 50 prosenttia. Tämä vaurain sadasosa tuotti 15 prosenttia hiilidioksidipäästöistä, kun köyhimmän puolikkaan osuus oli vain 7 prosenttia.

Rikkaimman sadasosan suurimmat yksittäiset päästölähteet olivat lento- ja automatkustus.

Varakkain 10 prosenttia kulutti kyseisten 25 vuoden aikana lähes kolmasosan maapallon jäljellä olleesta hiilibudjetista. Hiilibudjetilla tarkoitetaan sitä hiilidioksidin määrää, joka vielä voidaan päästää ilman että ilmasto lämpenee yli 1,5 astetta verrattuna esiteolliseen aikaan.

Cambridgen tuoreessa raportissa esitetään laskelma, jonka mukaan 1,5 asteen tavoitteessa pysytään, jos vaurain kymmenesosa ihmisistä vähentää päästöjään 10 prosentilla ja vaurain sadasosa 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Silloin maailman väestön köyhin puolikas voisi vielä kolminkertaistaa nykyiset päästönsä.

Myös Oxfam esitti lisää veroja ylikulutukselle kuten ahkerille lentomatkustajille. Veroilla voitaisiin rahoittaa vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja sekä parantaa maailman köyhimpien elinoloja.

Raportin pääkirjoittaja Tim Gore sanoi tuolloin, että varakkaan vähemmistön ylikulutus kiihdyttää ilmastokriisiä, mutta hinnan siitä maksavat köyhät ja nuoret. ”Tällainen äärimmäinen hiilieriarvoisuus on suoraa seurausta siitä, että hallitukset ovat vuosikymmeniä tavoitelleet jyrkästi eriarvoista ja hiili-intensiivistä talouskasvua”, sanoi Gore.

Vauras lentää paljon

Lentoliikenne on aiheuttanut 2,5 prosenttia kaikista päästöistä, mutta ennen koronaa sen ennustettiin kasvavan lähivuosikymmeninä voimakkaasti.

Lentoveroa kannattaa myös brittiläinen Possible-järjestö, joka maaliskuussa julkaisi raportin lentomatkustuksesta. Sen mukaan lähes kaikissa maissa pieni vähemmistö vastaa suurimmasta osasta lentomatkoja.

Tutkimus koskee koronaa edeltänyttä aikaa, koska korona on vähentänyt dramaattisesti lentomatkustusta. Siinä on tarkasteltu 26 maata, jotka tuottavat eniten lentoliikenteen päästöjä.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa 12 prosenttia väestöstä lentää kaksi kolmasosaa kaikista lennoista, Britanniassa 15 prosenttia lentää 70 prosenttia lennoista ja Ranskassa vain 2 prosenttia puolet lennoista. Intiassa yksi prosentti lentää 45 prosenttia lennoista ja Kiinassa 5 prosenttia lentää 40 prosenttia lennoista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kuivat alueet kasvavat ja pohjavedet ehtyvät – Mitä Syyriassa tapahtuu nyt, voi tapahtua pian muuallakin

Nälkää näkee aiempaa harvempi ihminen, kertoo SOFI 2025 -raportti. Kuvassa perulaisnaisia perunaviljelmillään.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla, mutta ei kaikilta

Drilli aitauksen reunalla Drill Ranchissa. Vankeudesta pelastettujen drillien määrä on kasvanut 90:stä 600:een.

Pieni apinatarha taistelee uhanalaisen drillin säilyttämiseksi Nigeriassa

Naiset kuorivat ja pilkkovat mangoja valtion omistamassa pienyrityksessä Villarojassa, Artemisan maakunnassa Länsi-Kuubassa. Uusi työlaki kuroo umpeen miesten ja naisten palkkaeroja.

Uusi työlaki suojaa kuubalaisia irtisanomisilta ja riistolta

Uusimmat

Camilla Grebe ei ole saanut hyytävää tunnelmaa Pimeyden polkuihin.

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

Hallituksen veronkevennykset painottuvat selvästi kaikkein suurituloisimmille.

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

Pinja Vuorisen seuraaja valitaan huomenna lauantaina.

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Honkasalo Juusolle: Miksi perussuomalaiset ja oikeistohallitus haluavat irtisanoa lisää suomalaisia hoitajia?

 
02

Kommentti: Keskisarja provosoi persut nousuun ja häipyi sitten puuhailemaan omiaan, koska eduskunnassa on ”aika vähän mitään hyödyllistä tekemistä”

 
03

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
04

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
05

Vasemmistoliiton kannatus on ulottunut kaikkiin väestöryhmiin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kun todellisuus ei taivu Orpon toiveisiin, hallitus haluaa silotella sitä viestinnällä

30.10.2025

Katja Syvärinen valittiin eurooppalaisen ay-liikkeen naiskomitean varapuheenjohtajaksi

30.10.2025

Helsingin Vasemmisto budjettisovusta: Eriarvoisuuden torjuntaa ja panostuksia liikuntaan

30.10.2025

Verottajan tehovalvonta paljasti 11 miljoonaa maksamattomia veroja ravintola-alalla

30.10.2025

Minja Koskela: Oikeisto haluaa ideologisista syistä maksimoida rikkaiden käteenjäävät tulot

30.10.2025

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

30.10.2025

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

29.10.2025

Pöytäkirja vahvistaa: SDP ja kokoomus korottavat HSL:n lippujen hintoja seuraavat neljä vuotta

29.10.2025

Oikeuskansleri näpäytti oikeusministeriä – Lohikoski: Tärkeä muistutus

29.10.2025

Eroa Kaisa Juuso, Lapin Vasemmisto vaatii

29.10.2025

Hyvätuloisten verot kevenevät ensi vuonna ”ennätyksellisesti”, kertoo Labore

29.10.2025

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

29.10.2025

Törkeää helsinkiläisten sumutusta, vasemmistoliitosta kommentoidaan HSL:n lippujen hintojen korotusta

28.10.2025

Li Andersson Juuso-gatesta: Häpeävätkö Suomen hallituksen ministerit omaa politiikkaansa?

28.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään