KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Bensakeskustelussa sivuutetaan suurin ongelma, joka on halvan bensan ympärille rakennettu yhteiskunta

Kuva: Lehtikuva/Markku Ulander

Suomalainen yhteiskunta rakennettiin halpojen fossiilisten polttoaineiden aikana. Nyt tuo aika on päättynyt ja edessä on sopeutuminen, kirjoittaa KU:n päätoimittaja Jussi Virkkunen.

Jussi Virkkunen
14.6.2022 14.26

Bensan hinnan nousu näkyy päivittäin uutisissa. Eikä ihme: valtaosa aikuisista suomalaisista autoilee, joten asia on lähes kaikille ajankohtainen.

Monien juttujen lähestymistapa asiaan on päivittely ”miten tämä voi maksaa näin paljon” -tyylillä. Eikä sekään mikään ihme ole, koska kun ihminen tankkaa autoaan ja maksaa siitä reilusti yli sata euroa, on ajatus helposti juuri ”miten tämä voi oikeasti maksaa näin paljon”.

Mikä sitten avuksi? Sosiaalisen median keskustelut eivät ole hyvä mittari mihinkään, mutta ne antavat hauskan kuvan vastakkainasettelusta, joka bensan hintaan liittyy. Kun ekonomistit perustelevat, miksi bensaveroa ei pidä laskea, täyttyy vastausketju silkasta vihasta. Varsinkin, jos kyseinen ekonomisti on nainen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Ekonomistit ovatkin hyvin yhtenäisenä rintamana sanoneet, ettei polttoaineveroa pidä laskea. Ekonomistikoneen kyselyssä 86 prosenttia vastaajista piti ideaa kehnona.

– Polttoaineveron lasku voisi antaa väärän signaalin kuluttajille ja yrityksille, ettei fossiilisista polttoaineista tarvitsekaan päästä eroon. Lisäksi se olisi valtiolle kallis tapa tukea ostovoimaa, vastasi puolestaan toimihenkilöiden keskusjärjestö STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà KU:lle kesäkuun alkupuolella.

Älä todellakaan laske veroa

Poliitikot polttoaineveron laskua joka tapauksessa vaativat, ja joissain maissa sellainen on myös toteutettu. Saksassa veroa laskettiin merkittävästi kesän ajaksi. Lopputuloksena on ollut kiistely siitä, laskivatko hinnat tarpeeksi. Alkurysäyksen jälkeen hinta on jälleen alkanut nousta.

Saksassa onkin epäilty, että valtio maksaa yritysten käärimät lisävoitot. Samaa mahdollisuutta asiantuntijat ovat epäilleet Suomessa.

– Me ei myöskään tiedetä, kuinka paljon polttoaineveron lasku näkyisi pumppuhinnoissa, kuinka paljon taas huoltoasemien voitoissa. Meillä ei edes ole sellaista viranomaisdataa, jonka perusteella tätä voitaisiin arvioida, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija Marita Laukkanen sanoi Ylen haastattelussa , jossa hän perusteli bensaveron alennusta vastaan.

Se suurin ongelma

Ehkä suurin ongelma on kuitenkin sivuutettu keskustelussa. Se on huomattu, että voimakas inflaatio vaikuttaa pienemmillä paikkakunnilla asuviin enemmän kuin suurten kaupunkien väestöön.

Se luo mehukkaan ”eliitti unohtaa syrjäseudut” -asetelman, jota äärioikeistolaiset populistit, perussuomalaiset etunenässä, yrittävät nyt hyödyntää.

Todellisuudessa suurin ongelma on seuraava: ihmisille on annettu täysin väärä lupaus. Heille on luvattu, että polttomoottoreilla toimivien autojen varaan rakennettu yhteiskunta voi toimia ajasta ikuisuuteen. Seurauksena Suomessa on hyvin hajautunut yhteiskunta, jossa ihmiset ovat totuttaneet itsensä kulkemaan kaikki matkat autoilla.

Ympäristöongelmat – etunenässä mikromuovit ja ilmastopäästöt – ovat toki suurin ongelma, mutta samalla ihmiset ovat jollain tapaa luottaneet, että polttoaine pysyy aina edullisena.

Nyt olemme tilanteessa, jossa se ei enää pysykään. Ja tuskin koskaan tulee enää olemaan. Nyt siihen pitää sopeutua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

Jatkossa suomalainen vaalidata säilytetään Ruotsissa.

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

Aino-Kaisa Pekonen.

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

Pariisissa haettiin kesäkuussa vilvoitusta poikkeuksellisen helleaallon takia. On arvioitu, että ilmastokriisi aiheutti tänä kesänä 16¿500 ihmisen kuoleman Euroopassa.

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

Uusimmat

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

Jatkossa suomalainen vaalidata säilytetään Ruotsissa.

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

Aino-Kaisa Pekonen.

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
02

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
03

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 
04

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 
05

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Unohdetussa sotarunoelmassa rotat järsivät ruumiita ja kodit on poltettu

07.11.2025

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

06.11.2025

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

06.11.2025

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

06.11.2025

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

06.11.2025

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

06.11.2025

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

05.11.2025

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään