KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

Osamu Dazai vuonna 1948.

Osamu Dazai vuonna 1948. Kuva: Shigeru Tamura

Osamu Dazain kulttiklassikko taiteilijan syöksykierteestä on myös Japanin 1930-luvun nationalismin ja militarismin tilinpäätös. Teos tuntuu heijastelevan monia nykyäänkin polttavia kysymyksiä.

Ville Ropponen
19.6.2025 7.00

”Olen elänyt häpeäntäyteisen elämän”, kuuluu Osamu Dazain romaanin Epäkelpo ihmiseksi päähenkilön Yōzōn muistikirjojen maineikas aloitus. Nyt teos on ilmestynyt suoraan japanista suomennettuna.

Aiemman, englannin kautta tehdyn suomennoksen Ei enää ihminen esipuheessa Eeva-Liisa Manner nimitti teosta ”väljästi naamioiduksi tunnustusteokseksi”. Tällaisena romaania on länsimaissa tavattu lukea. Näin luin sen myös itse teini-iässä – noudattelevathan romaanin tapahtumat löyhästi kirjailijan omaa elämää.

Dazai näyttäytyi traagisen taiteilijan perikuvana, jonka teos tuntui heijastavan Kafkan tai Camus’n tapaan eksistentialistisia tunteita. Se, että Dazai yritti neljä kertaa itsemurhaa ennen kuin onnistui, vaikutti seppelöivän hänen kärsivän neroutensa, etenkin, kun se resonoi yhden Japani-kliseen eli samuraiden rituaali-itsemurhan seppukun kanssa.

Dazai yritti neljä kertaa itsemurhaa ennen kuin onnistui.

Nihilisti, humoristi ja satiirikko

Epäkelpoa ihmiseksi voi kuitenkin lukea myös yhteiskunnallisesti. Yhtenä Dazain pääteoksena pidetty romaani heijastaa kirjailijan myöhäistuotannon nihilismiä. Dazai ei silti ollut pelkkä nihilisti, vaan myös humoristi ja satiirikko. Tämän osoittavat Pekka Masosen viime vuosina suomentamat novellivalikoimat Merenneito, Erinomainen emäntä ja Yllätysvieras, jotka näyttävät Dazain aiempaa monipuolisemmassa valossa.

Dazain teokset eivät olleet myöskään vain elämäkerrallisia tilityksiä. Kirjailija oli eri kerrontakeinojen mestari, joka valikoi tarkasti, kuinka käytti omaa elämäänsä tuotannossaan. Sodan jälkeen vuonna 1948 ilmestynyt Epäkelpo ihmiseksi on ennen muuta tilinpäätös Japanin sotaan johtaneesta nationalismista ja militarismista.

Loisteliaan tiiviisti kirjoitettu romaani kertoo rikkaan perheen pojan Yōzō Ōban opiskeluista ja työskentelystä pilapiirtäjänä 1930-luvun Tokiossa. Teos on ikään kuin nurinkäännetty kehitysromaani. Jo lapsesta asti ihmisistä vieraantunut Yōzō ajautuu vaikeudesta toiseen ja menettää lopulta kokonaan uskonsa elämään. Synkässä teoksessa välähtää musta huumori vain parissa kohtaa, esimerkiksi, kun Yōzō ottaa yliannoksen luulemaansa unilääkettä, joka osoittautuukin ulostuslääkkeeksi.

Dazai rikkoo romaanissa käyttämäänsä tyylilajia shishōsetsua eli minä-romaania. Japanin modernisoituessa 1900-luvun alussa syntyneen tyylilajin tekijät uskoivat individualismiin ja vapauteen. Pettyneinä Japanin kehitykseen he suuntautuivat sisäänpäin.

Epäkelpo ihmiseksi luo Yōzōn tarinaan kolme eri näkökulmaa: hänen itsensä, Kyobashin baarin emännän – Yōzōn entisen rakastajattaren – ja käsikirjoituksen haltuunsa saaneen kirjailijan vinkkelin. Näkökulmatekniikka, romaanin tärkein elementti, suhteellistaa tarinaa, ja Yōzōa luonnehditaan myös hyvin myönteisesti. Japanilaiset tutkijat ovatkin puhuneet Dazain kohdalla myös minä-romaanin haaksirikosta ja parodiasta.

Vainottu ”luopiokirjailija”

Osamu Dazai, oikealta nimeltään Shūji Tshushima, syntyi vuonna 1909 Koillis-Japanissa varakkaan maanomistajan ja poliitikon toiseksi nuorimpana lapsena. Hänen opiskeluvuotensa Tokiossa ja kirjailijauran alku osuivat myrskyisään aikaan 1920-luvun lopulla. Poliittinen ilmapiiri oikeistolaistui ja vasemmistoa vainottiin. Tämä herätti nuorisossa protestimielialaa. Dazai liittyi anti-imperialistiseen opiskelijaliittoon ja osallistui kielletyn kommunistisen puolueen maanalaiseen toimintaan.

Syksyllä 1930 Dazai oli menossa naimisiin geisha Oyama Hatsuyon kanssa. Hänen perheensä ei hyväksynyt avioliittoa, ja Dazai muodollisesti erotettiin perheestä – myös sen takia, etteivät hänen kommunistipuuhansa yhdistyisi Bunji-veljeen, joka oli poliitikko. Marraskuun lopulla Dazai yritti hukuttautua erään tarjoilijattaren kanssa. Nainen menehtyi, Dazai selviytyi.

Mantšurian välikohtaus 1931 nosti Japanissa valtaan militaristit ja nationalistit. Syntyi vasemmistolaisesta toiminnasta vangitsemisin, jopa kiduttamalla, luopumaan pakotettujen kirjailijoiden ”luopiokirjallisuus”. Myös Dazai joutui useita kertoja pidätetyksi ja poliisikuulusteluun. Viranomaisten ja perheensä painostamana hän erkani kommunistisesta liikkeestä, mutta tunsi pettäneensä aatteensa luopuessaan siitä. Myöhemmin 1930-luvulla Dazai kärsi alkoholismista. Sairastuminen johti hänet myös riippuvuuteen kipulääkkeenä käytetystä morfiinista.

Se, että Dazai oli pettänyt tyttö-ystävänsä jäämällä eloon kaksoisitsemurhassa ja hylännyt poliittiset ihanteensa, jäi painamaan häntä. Ainakin kirjailija palaa niihin kerta toisensa jälkeen tuotannossaan, myös romaanissa Epäkelpo ihmiseksi.

Dazai luo syntipukin näyttääkseen koko yhteisön ongelmia.

Uuden ajan kynnyksellä

Romaanin Yōzōn pääristiriita on se, että ihmisyhteisössä hän joutuu teeskentelemään ja ilveilemään, kätkemään todellisen luonteensa. Myös toiset esiintyvät, mutta Yōzōsta he tekevät sen tekopyhemmin, heijastaen yhteiskunnan käytänteitä, mutta samalla luonnollisesti, niin ettei voi sanoa heidän tekevän sitä tahallaan. Yozon puute on kykenemättömyys epäinhimilliseen sulautumiseen, joka saa muut ihmiset selviämään. Myös tämän voi lukea Japanin 1930-luvun yhteiskunnallista taustaa vasten. Herkkä ja pohjimmiltaan luottavainen Yōzō on liian heikko ihminen kovien arvojen yhteiskunnassa.

Dazai tuo sanomansa esiin epäsuorasti. Romaanin kerronta pysyy Yōzōn sisäisessä puheessa. Oireellista on se, että 1930-lukua kuvataan rappion, Yōzōn alkoholismin, narkomanian, elostelun ja taiteellisen epäonnistumisen kautta. Dazai luo ikään kuin syntipukin näyttääkseen koko yhteisön ja kulttuurin ongelmia. Selvimmin yhteiskunnallinen ulottuvuus välähtää, kun juopunut Yōzō oksentaa lumeen verta – nousevan auringon eli Japanin ja sen militarismin symbolin.

Ensimmäisestä vaimostaan eronnut Dazai meni 1930-luvun lopulla uudelleen naimisiin. Koitti valoisampi, tuottelias aikakausi. Sodan aikana kun kirjailijoita vaadittiin kirjoittamaan nationalismin suitsutuksia, Dazai vaati sitoutumatonta taiteellisuutta, mutta kirjoitti silti pari isänmaallista uhrautumista ylistävää novellia.

Sodan jälkeen Dazai oli suosionsa huipulla, mutta hänen ihmissuhteensa menivät sekaisin. Hänellä oli useita rakastajattaria, joista yhden, Yamazaki Tomien, kanssa hän hukuttautui kesällä 1948. Näin hän tavallaan yhdisti taiteen ja elämän.

Epäkelpo ihmiseksi ilmaisee Japanissa 1930-luvulla eläneiden pahoinvointia ja illuusioiden katoamista, kun he eivät voineet hyväksyä vanhemman sukupolven ihanteita. Toinen Dazain pääteoksena pidetty romaani, Laskeva aurinko (Weilin+Göös 1965, suom. Kyllikki Härkäpää), käsittelee japanilaisen aateliston alamäkeä ja yhteiskunnan murrosta. Yhteiskunnasta vieraantumisen teema liittää romaanit läntiseen modernismiin. Myös eurooppalaiset modernistit, kuten juuri Kafka ja Camus, ruotivat usein teoksissaan luokkayhteiskunnan taittumista sekä äärimmäisten aatteiden, mukaan lukien oikeistolaisen politiikan, täydellistä epäonnistumista.

Dazai, Osamu: Epäkelpo ihmiseksi. Suom. Saku-Petteri Urpo. Sammakko 2025. 176 s.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

"Maailmassa, jossa kriisit lisääntyvät, ekokriisi syvenee ja ilmasto kuumenee, ja sitä kautta investointitarve kasvaa, niin minä en velkajarrua kannata", sanoo vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

Uusimmat

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

"Maailmassa, jossa kriisit lisääntyvät, ekokriisi syvenee ja ilmasto kuumenee, ja sitä kautta investointitarve kasvaa, niin minä en velkajarrua kannata", sanoo vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään