Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto AKT yllättyi Helsingin Bussiliikenne Oy:n päätöksestä siirtyä AKT:n työehtosopimukseen.
– Meillä ei ollut mitään tietoa tästä. Kuulimme asiasta tänään. Meihin ei ole asiassa ollut yhteydessä JHL eikä työnantaja, AKT:n puheenjohtaja Timo Räty kommentoi keskiviikkona.
Viimeistään elokuussa työntekijät siirtyvät työnantajan yksipuolisella päätöksellä talokohtaisesta sopimuksesta AKT:n ja ERTO:n valtakunnallisten sopimusten piiriin. Helsingin Bussiliikenne on sopinut aikanaan talokohtaisen sopimuksen JHL:n, Jytyn ja YTN:n kanssa.
Työnantaja perustelee työehtosopimuksen siirtoa työaikajoustoilla ja säästöillä vuosilomissa.
Kuljettajiin sovelletaan vastedes linja-autoliikenteen sopimusta ja asentajiin huoltokorjaamoalan työehtopimusta. Hallintohenkilöstöön, työnjohtoon ja varastotyöntekijöihin sovelletaan autoliikennealan toimihenkilöiden sopimusta.
Vastalauseeksi Helsingin Bussiliikenteen 700 kuljettajaa, sata varikkotyöntekijää ja 300 toimihenkilöä aloittivat keskiviikkona pahimpaan ruuhka-aikaan vuorokauden mielenilmauksen. Se seisautti sinisten bussien liikennöinnin.
Työntekijäpuoli moitti työnantajapuolta yt-neuvottelujen laiminlyönnistä.
AKT:n puheenjohtaja ei halua ottaa kantaa Helsingin Bussiliikenteen mahdolliseen yt-rikkomukseen. Hän sanoo, ettei tunne asian yksityiskohtia ja kuljettajat kuuluvat toiseen ammattiliittoon.
Periaatetasolla Räty pitää yhteistoimintalain rikkomuksia vakavina.
– Jos yt-rikkomuksia tapahtuu, ne ovat normaaleja oikeusasioista. Niihin haetaan päätöstä oikeudessa, Räty toteaa.