Lapsuusajan oppimisen ongelmilla voi olla hyvinkin pitkäaikaiset vaikutukset nuorten elämänkulkuun erityisesti nykyajan monimutkaisessa yhteiskunnassa, joka asettaa kaikille hyvin monenlaisia vaatimuksia.
Osa nuorista ei löydä helposti peruskoulun jälkeistä koulutuspolkua, eivätkä kaikki selviä yksin työelämään. Monilla nuorilla oppimisen vaikeudet eivät rajoitu lukemisen, kirjoittamisen tai matematiikan perusteiden oppimiseen, vaan ne ilmenevät laajemmin tiedon käsittelyn taitojen heikkouksina.
Oppimisvaikeudet on laajaa väestönosaa koskettava ongelma, jonka vaikutukset yksittäisen ihmisen elämään voivat olla hyvinkin mittavat aina vaikeaan syrjäytymiseen saakka.
Oppimisvaikeuksia, joiden taustalla ajatellaan olevan poikkeavuus aivojen toiminnallisessa järjestymisessä, esiintyy arviolta 5-10 prosentilla lapsista. Oppimisvaikeudet eivät ole seurausta yleisestä kehitysvammaisuudesta, todetuista neurologisista sairauksista tai vammoista tai siitä, etteikö lapsi olisi saanut riittävän hyvää opetusta.
Oppimisen ongelmat voivat ilmetä jo varhaislapsuudessa esimerkiksi motorisen koordinaation, kielellisen kehityksen tai hahmottamisen ongelmina. Myöhemmin kouluiässä ne tulevat esiin muun muassa vaikeuksina lukemisen, kirjoittamisen tai laskemisen perustaitojen omaksumisessa.
Vaikutukset myös sosiaalisiin suhteisiin
Opinnoissa suoriutumisen lisäksi oppimisvaikeudet näkyvät myös nuorten sosiaalisissa suhteissa. Nuorella, jolla on vaikeuksia löytää perusopintojen jälkeistä koulutuspolkua tai työpaikkaa, on usein jo alaluokilta alkaneita oppimisen ongelmia. Opinnoissa tai sosiaalisissa suhteissa epäonnistuminen voi tuoda mukanaan myös motivaatio- ja mielialaongelmia.
Jyväskylässä toimiva Niilo Mäki Instituutti on oppimisvaikeuksien monitieteisen tutkimuksen ja kehittämistyön yksikkö, jossa jo pitkään on paneuduttu oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyyn ja kuntoutukseen. Nyt instituutti on kustantanut laaja-alaisista oppimisvaikeuksista ensimmäisen suomenkielisen teoksen.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet -kirja on suunnattu erityisesti perus- ja ammatillisen opetuksen, työvoimapalveluiden ja kuntoutuksen ammattihenkilökunnalle sekä opiskelijoille ja tutkijoille. Kirjan ovat toimittaneet Vesa Närhi, Heikki Seppälä ja Pekka Kuikka.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet -kirja kuvaa oppimisvaikeuksia käsitteellisestä, tutkimuksellisesta ja tukitoimien näkökulmasta. Kirjassa korostetaan varhaisen ja pitkäjänteisen ohjauksen merkitystä koulutuksen ja työelämän tuki- ja ohjauspalveluissa.