”Tulos ratkaisee näissäkin töissä, ei sukupuoli”
Jokainen suomalainen tuottaa puolisen tonnia yhdyskuntajätettä vuodessa.
– Onhan se paljon. Varmaan itse kullakin olisi syytä vähän miettiä, onko kaikki kulutus tarpeen, kuorma–autonkuljettaja Christa Hautamäki sanoo.
Hän korjaa työssään kuluttamisen jälkiä. Lassila & Tikanoja Oyj:n autonkuljettajana vuodesta 2004 toiminut Hautamäki pitää huolen, että roskikset tyhjennetään ajallaan, ja jätteet viedään sinne, minne pitääkin.
Jäteauton kuljettajana Hautamäki lukeutuu vankkaan vähemmistöön. Kuorma-auton kuljettajista ainoastaan pari prosenttia on naisia, linja-auton kuljettajista kymmenisen prosenttia.
– Muistan, kun työuran alussa olin hakemassa työpaikkaa, ja soitin erääseen firmaan kysyäkseni töitä. Puhelimeen vastannut mies oli ensin pitkään aivan hiljaa, kunnes sai vihdoin ällistyneenä vastatuksi, että ”sinähän olet nainen”.
Asenteet ovat muuttuneet
Ensimmäistä työpaikkaansa Hautamäki oli hakemassa kymmenisen vuotta sitten. Hän tiesi, mitä halusi.
– Siitä lähtien kun sain ajokortin, olen halunnut työskennellä kuljettajana. Sitä taitaa olla vähän suvussanikin, sillä mummini on ajanut bussia.
Ammattitaitonsa Hautamäki kertoo hankkineensa tekemällä alan töitä. Nykyisinhän näihin ammatteihin tullaan ammattitutkinnon kautta.
Hautamäki sanoo, että jonkin verran on edelleen sellaista ”akka ratissa -asennetta”, varsinkin jos sattuu tekemään jonkun virheen, mutta tytöttely ylipäätään on vähentynyt.
– Annan kyllä tarvittaessa takaisin.
Hänen mielestään asenteet ovat liikkuneet oikeaan suuntaan.
– Työn lopputulos ratkaisee, ei sukupuoli.
Nainen ammattikuljettajana on kirvoittanut keskustelua myös netissä. Suomi24 –sivuilla on monenlaisia mielipiteitä.
– Sukupuolirasismiin, selän takana naureskeluun voi olla viisasta valmistautua.
– Työ on pääasiassa mukavaa, mutta raskasta.
– Jos tosiaan kiinnostaa, niin mikä ettei.
Kuljetusyrityksen näkökulmasta nainen on hyvä valinta. Jaakko Pohjola Oy:n toimitusjohtajan Virpi Pohjolan mukaan (www.naisrahtarit.fi) yhtiöllä on kahdesta naiskuljettajastaan pelkästään positiivisia kokemuksia.
– Meillä naiset tekevät samoja töitä kuin miehet ja ovat pärjänneet hyvin. Tietysti on muistettava, että kaikista naisista ei tule hyviä kuljettajia – mutta ei tule kaikista miehistäkään, Pohjola toteaa.
”Minun juttuni”
Ensimmäinen kuljettajanpaikka järjestyi Hautamäen toisen tyttären kummisedän kautta.
– Jos omat tyttäreni haluaisivat tälle alalle, en asetu esteeksi.
Kuljettajan työ vaatii Hautamäen mielestä omanlaisensa luonteen.
– Ei tämä ole pelkkää ajamista, hän sanoo.
Hautamäki on ajanut isoja autoja laidasta laitaan: vaihtolava-autoja, rekkaa, nosturiautoja, pakkaavia jäteautoja.
– Tämä on minun juttuni. Olen oma herrani työssä, kukaan ei kyttää olkapään takana. Työ on vaihtelevaa, ja on vapaus tehdä se niin kuin itse haluaa, kunhan vain tekee kunnolla.
Pystypainia talvella
Raskainta jätteiden kuljetuksessa on säiliöiden siirtely roskiksesta autolle. Runsasluminen talvi, kuten viime talvi, lisää vaikeusastetta.
– Joskus joutui harjoittamaan säiliöiden kanssa varsinaista pystypainia, jotta sain ne autolle. Pehmeä lumi ja sohjo hankaloittavat siirtelyä.
Lisävaikeuksia toi viime talvena ajoväylien kapeneminen. Lunta ei ehditty siivota pois kaduilta siinä tahdissa kun sitä satoi.
– Isolla autolla oli täysi tekeminen, ettei kolhittu katujen varsille pysäköityjä muita autoja.
– Yhtään kolhua en aiheuttanut, Hautamäki sanoo.
Laiskoja lajittelijoita
Talouden taantuma ei ole Hautamäen mukaan näkynyt juuri muualla kuin vaihtolavapuolella. Syynä on rakentamisen hiljentyminen. Muuta jätettä kertyy jokseenkin entiseen tahtiin.
Hautamäki sanoo, että sekajätettä olisi mahdollista hyödyntää nykyistä paljon enemmän.
– Ei jätteiden lajittelu kotona mitään vaikeaa ole. Pienet tyttärenikin osaavat sen. Kysymys on lähinnä laiskuudesta, ettei sitä viitsitä tehdä. Aikuisten on turha vedota siihen, etteivät osaa, Hautamäki sivaltaa.
Jätemääriin on vaikutusta myös teollisuuden tavalla pakata tuotteensa. Hautamäki osallistui hiljattain kuluttajapaneeliin. Siinä selvitettiin, mitä kuluttajat ajattelevat keksipakkauksesta, jossa jokainen keksi oli vielä erikseen pakattu. Hautamäeltä ei sille herunut ymmärtämystä
Järjestäytyminen: kyllä
– Ammatillinen järjestäytyminen on ollut itselleni selvää. Se tuo turvaa ongelmien varalta.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton jäsenenä Hautamäki muistuttaa, että liiton hankkimista eduista ovat hyötyneet nekin, jotka eivät kuulu liittoon.
– Nykyinen tilanne ei ole syntynyt itsestään, vaan se on ollut kovan työn takana, hän sanoo.