Viikon kysymys
Imatralainen pariskunta sai alkukesästä poliisilta ilmoituksen ylinopeudesta ja siihen perustuvasta sakosta. Siinä ei ole mitään kummallista. Ilmoituksen mukaan he olivat ajaneet kymmenen kilometrin ylinopeutta Kärkölässä, Lahden lähistöllä.
Mutta hämmennystä tuotti se, että tapahtumahetkellä pariskunta oli ollut kotonaan Imatralla ja heidän autonsa koko päivän visusti tallissa. Rangaistusvaatimus perustui automaattiseen nopeusvalvontaan.
Miten tämä on selitettävissä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta?
– Tässä on tapahtunut selvä erehdys ajoneuvon tunnuskilven luvussa. Joko numero tai kirjain on luettu väärin. Jos sitten vielä kuvankäsittelijä ei ole osannut katsoa, että rekisterikilpi ja ajoneuvon merkki sekä malli sopivat toisiinsa, niin näin voi käydä. Silloin tällöin näin tapahtuu, mutta aika harvoin kuitenkin.
– Tästäkin syystä asiasta on mahdollisuus valittaa, ja kertoa oma näkemyksensä tapahtuneesta, jolloin kuva otetaan uudelleen tarkistettavaksi. Sen jälkeen havaitaan, että kyseessä on eri auto, ja seuraamus pystytään lähettämään oikealle henkilölle.
Olisiko mahdollista, että joku olisi ajellut väärennetyillä rekisterikilvillä?
– Niinkin tapahtuu silloin tällöin, mutta se huomataan aika nopeasti. Usein kysymys on jostakin muusta ajoneuvosta poistetusta kilvestä. Ajoneuvorekisteristä tarkistamalla huomataan heti, etteivät kilpi ja ajoneuvo kuulu yhteen.
Syyttömän ei siis tarvitse maksaa sakkoja?
– Ei, eikä pidäkään mennä maksamaan. Tavallaan silloin tulisi syyttömänä tuomituksi. Sen takia seuraamusvaatimuksessa on mukana selkeät ohjeet, mihin voi ilmoittaa vastustavansa ja kertoa syyt siihen. Suomalaiset ovat kyllä hyvin rehellisiä. Kun rangaistusvaatimusta vastustetaan, sen perustelut pitävät hyvin paikkansa. Ei niitä tarvitse juurikaan epäillä.
Mikä osuus kameravalvonnalla on ollut liikennekuolemien vähenemiseen?
– Useat tutkimukset niin kotimaasta kuin ulkomailtakin osoittavat, että kameravalvonta on vähentänyt onnettomuuksia. VTT:n selvityksen mukaan noin 27 ihmishenkeä on pystytty vuosittain säästämään kameravalvonnan avulla. Silloin tarkastellaan koko maan tilastoja. Kaikki mittarit ja tutkimukset osoittavat, että kameravalvonnalla selvä merkitys liikenneturvallisuuden kohentumiselle.
– Automaattivalvonnan piirissä on noin 3 000 kilometriä, ja siellä ajellaan rauhallisemmin kuin muilla teillä. Nopeudella on yhteys onnettomuuksiin. Kamerat on myös sijoitettu paikkoihin, joissa onnettomuuksia on tapahtunut, niin siellä ne ovat selvästi vähentyneet.
Olisiko poliisin toivelistalla lisätä kameravalvontaa?
– Poliisilla on itse asiassa strategia, että kameravalvontaa saataisiin vielä noin tuhannelle maantiekilometrille ja jonkin verran myös kaupunkeihin.