Suomen kolmea monitoimimurtajaa ei kesällä kotimaan vesillä juuri näy. Niitä käytetään putkien laskussa ja öljynporaustornien pystytyksessä eri puolilla maailmaa.
Jäänmurtopalveluiden liiketoimintajohtaja Kai Valtari Arctia Shippingistä kertoo, että suunnitelmissa on vuokrata monitoimimurtajia kesäajaksi myös jäänmurtoon ulkomaille.
Perinteiset jäänmurtajamme pystyvät työskentelemään Itämeren rannikko-oloissa, mutta valtamerten aallokot ovat niille liian kovia. Jos ne muutettaisiin valtamerikelpoisiksi, muutostyöt olisivat mittavat.
Monitoimimurtajista uusin on Botnica, vuodelta 1998. Fennica on rakennettu vuonna 1993 ja Nordica vuotta myöhemmin.
Normaalina talvena meriliikenne selviää Arctia Shippingin mukaan nykyisillä viidellä murtajalla ja kolmella monitoimimurtajalla.
Viime talven kaltaisina pakkastalvina olisi liikenneministeriön mukaan tarvetta yli kymmenelle murtajalle. Puuttuvat alukset joudutaan vuokraamaan ulkoa, jotta satamat pystytään pitämään auki.
Arctia Shipping Oy on valtion omistama osakeyhtiö, joka tarjoaa mm. jäänmurto-, merirakennus- ja öljyntorjuntapalveluja.