Terveydenhuollon yksityisille ja julkisille palvelujen antajille sekä apteekeille kesän alussa lähetetty kysely selvitti, miten palvelujen antajat huolehtivat tietosuoja- ja tietoturva-asioista.
Tulokset osoittavat, että puutteita on erityisesti yksityisessä terveydenhuollossa. Julkisella sektorilla koetaan tietosuoja tärkeämmäksi kuin yksityisellä sektorilla ja julkinen terveydenhuolto on varautunut tietosuoja- ja tietoturvaongelmiin huolellisemmin kuin yksityiset terveydenhuollon toimintayksiköt ja apteekit.
Apteekeissa asiakastietojen käsittelyn hyvä käytäntö on vasta tuloillaan arkipäiväiseksi. Muun muassa potilastietojen väärinkäytön seurantaan ja valvontaan ei ole ollut riittäviä teknisiä välineitä. Koulutusta on kuitenkin kyselyn mukaan lisätty.
Julkisessa terveydenhuollossa vastaavasti noin 70 prosenttia toimintayksiköistä seuraa ja valvoo laitonta käsittelyä oma-aloitteisesti (pistokokein) ja yli 90 prosenttia valvoo potilaan pyynnöstä.
Yksityisistä terveydenhuollon toimintayksiköistä kolmannes ei ollut nimennyt tietosuojavastaavaa. Sen sijaan lähes kaikki apteekit ja julkiselta puoleltakin noin 90 prosenttia on nimennyt lain edellyttämän tietosuojavastaavan.
Tietosuojavaltuutettu lähetti kesäkuussa noin 1 700 terveydenhuollon palvelunantajalle kyselyn, johon vastasi 165 julkisen terveydenhuollon toimintayksikköä, 354 yksityisen terveydenhuollon toimintayksikköä, 36 itsenäistä ammatinharjoittajaa ja 472 apteekkia. Vastausprosentti oli noin 60.
Kyselyn tarkemmat tulokset löytyvät tietosuojavaltuutetun kotisivulta osoitteesta www.tietosuoja.fi .