Suomen Turussa laivoja on tiettävästi rakennettu jo keskiajalta lähtien. Marraskuussa tämä osa historiaa päättyy ainakin väliaikaisesti.
Pernon varustelulaiturissa on tällä hetkellä telakan viimeinen laiva loppuvarustelussa ja uusia tilauksia ei ole.
– Kun laiva loka-marraskuun vaihteessa valmistuu, niin telakka tyhjenee kokonaan. Se on tosiasia, sanoo STX Finlandin Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto.
Pudotus vuoden aikana ollut raju. Vielä vuosi sitten telakan porttien sisäpuolella työskenteli 5 000 henkeä. Nyt heitä on 1 500, joista 300 telakan omaa väkeä ja loput alihankkijoiden työntekijöitä.
Vaikka telakka saisi uudenkin laivatilauksen, lomautukset jatkuvat ja uudet alkavat. Tilauksesta rakentamisen alkuun kuluu nimittäin jopa kuudesta kahdeksaan kuukauteen.
Mikäli telakka ajetaan lopullisesti alas, sen vaikutukset olisivat rajut koko Varsinais-Suomessa. Telakka työllistää suoraan ja välillisesti 14–15 000 henkeä koko maakunnan alueella.
– Uskon kuitenkin, että täällä rakennetaan vielä laivoja. Jos tämä bisnes kuitenkin loppuu, niin kyllä koko Varsinais-Suomi pitää julistaa kriisialueeksi. Haasteellista se tulee olemaan, sanoo Aalto.
Reportaasi Turun telakalta ilmestyi Kansan Uutisten Viikkolehdessä perjantaina 27.8.