Keskisuomalaisen Keuruun kaupungin yläkoulussa on kehitelty toimivaksi osoittautunut malli koulujen työrauhaongelmien vähentämiseen.
Tänä vuonna 20-vuotistaivaltaan juhliva Niilo Mäki Instituutti järjesti Ideoista käytäntöön -kilpailun, jonka avulla etsittiin uusia, toimivia työelämän käytäntöjä, jotka liittyivät oppimisen ongelmien havaitsemiseen tai oppimisen tukemiseen.
Keuruun yläaste palkittiin kilpailussa ryhmämuotoisesta käyttäytymisen palautemallista, joka koulussa on kehitetty yläkoulujen työrauhaongelmiin. Keuruulla on systemaattisesti puututtu kouluissa, erityisesti yläkouluissa tavallisiin työrauhaongelmiin.
Opettajat määrittelevät työrauhan
Keuruulla kehitetyn toimintatavan suurena vahvuutena on, että opettajat yhdessä määrittelevät työrauhaa häiritsevät keskeisimmät asiat ja kaikki opettajat sitoutuvat samojen tavoitteiden toteutumisen seuraamiseen.
Palkitussa toimintatavassa on myös kiinnitetty huomiota oppilaille annetun palautteen välittömyyteen ja johdonmukaisuuteen. Palautetta annetaan jokaiselle oppilaalle sekä myönteisistä että kielteisistä seikoista. Jos miinuksia kertyy liiaksi, koulusta otetaan yhteys kotiin.
Uudenlaisen palautekäytännön myötä koulun oppimisilmapiiri on parantunut ja häiriökäyttäytyminen vähentynyt.
Niilo Mäki Instituutin mukaan Keuruulla omaksuttu toimintatapa on hyvin yhdenmukainen tutkimuskirjallisuuden suosittelemien koulutason tukitoimien kanssa ja siinä on pystytty hyvin soveltamaan tehokkaiksi tiedettyjä tukitoimia suomalaiseen koulujärjestelmään.
Niilo Mäki Instituutti on oppimisvaikeuksien monitieteisen tutkimuksen ja kehittämistyön yksikkö, joka pyrkii ehkäisemään lasten ja nuorten oppimisesta syrjäytymistä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.