KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

40 miljoonaa on täysin riittämätön bussiliikenteen tueksi

Moni bussilla kuljettu työmatka on uhattuna, jos alueelliseen joukkoliikenteeseen suunnattu tukisumma ei nouse.

Moni bussilla kuljettu työmatka on uhattuna, jos alueelliseen joukkoliikenteeseen suunnattu tukisumma ei nouse. Kuva: Jarkko Mänttäri

Sirpa Koskinen
2.11.2010 16.45
ILMOITUS
ILMOITUS

ELY-keskuksilta kerättyjen tietojen mukaan maakuntien bussiliikenteen peruspalvelut pystytään turvaamaan ensi vuonna, jos valtiolta saadaan minimissään 52 miljoonalla eurolla tukea.

Alueellista joukkoliikennerahaa on valtion budjetissa luvassa ensi vuodelle noin 40 miljoonaa euroa. Vaje olisi siis 12 miljoonaa euroa.

Pohjois-Savon ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten työryhmän arvioissa päädyttiin vähän aiemmin siihen, että yhteen laskettu vaje olisi kahdeksan miljoonaa.

– Joka tapauksessa esitetty 40 miljoonaa on täysin riittämätön, toteaa työryhmän puheenjohtaja, Pohjois-Savon ELY-keskuksen joukkoliikennepäällikkö Seppo Huttunen.

Jos eduskunta hyväksy hallituksen esityksen, maakuntien bussipalvelut kutistuvat Huttusen mukaan entisestään.

– Käytännössä joudutaan päättämään, karsitaanko lipputukea vaiko ostoliikennettä.

Se tarkoittaa joko työ- ja opiskelumatkojen kallistumista tai kuntakeskusten välisen liikenteen vähenemistä.

Kustannustaso noussut

Liikenneviraston julkisen liikenteen vastuualueen johtaja Pekka Rintamäen mukaan ongelma on se, että koko 2000-luvun alueelliseen joukkoliikenteeseen suunnattu tuki on ollut noin 40 miljoonan euron luokkaa, vaikka polttoaine- ja työvoimakustannukset ovat nousseet.

– Tuona aikana kustannusindeksi on muuttunut noin sadan pinnasta 130:een. On selvää, että liikennettä saadaan aina vaan enemmän.

Tuetun liikenteen määrä uhkaa Rintamäen mukaan supistua merkittävästi, 3-5 prosentin verran.

– Eniten tämä koskee peruspalvelutasoista liikennettä eli ostettua liikennettä harvaanasutuilla alueilla, hän sanoo.

Liikennevirasto teki kahden erilaisen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen ja Pohjois-Savon keskusten, kanssa selvityksen rahoitusvaihtoehdoista. Mukana oli monenlaisia skenaarioita.

Työryhmän jäsenet selvittivät esitetyn budjettirahan vaikutuksista erityisesti omalla alueellaan, mutta laativat sitten myös kaikkia yhdeksää keskusta koskevan arvion puuttuvien miljoonien määrästä.

Kun liikennevirasto sitten kysyi minimitarvetta suoraan yhdeksältä keskukselta, ne vastasivat pystyvänsä turvaamaan peruslinjat ja toteuttamaan kaupunkiseutuja koskevat kehittämishankkeet, jos tukea kokonaisuudessa maksetaan 52 miljoonaa euroa.

Huttusen työryhmän pienemmäksi jäänyt vaje selittyy Rintamäen mukaan muun muassa sillä, että selvityksestä puuttui väkirikas Helsinki ja harvaanasuttu Lappi.

Pohjois-Savossa parin miljoonan vaje

Pohjois-Savossa rahoitusvaje on Huttusen mukaan 2-2,5 miljoonaa. Ensi vuonna alueelle on luvassa kahdeksan miljoonaa, mikä on 0,6 miljoonaa vähemmän kuin tänä vuonna.

Pohjois-Savon ELY-keskus on keskuksista laajin. Sen alueella on kolme maakuntaa. Siellä peruspalvelutasoisella kuntakeskusten välisellä liikenteellä on Huttusen mukaan huomattavasti suurempi merkitys kuin vaikkapa Varsinais-Suomessa, koska alueella on paljon haja-asutusta.

Esitetyn 40 miljoonan lisäksi budjetissa on suurille kaupungeille luvassa 10 miljoonaa liikenteen kehittämiseen.

Rintamäen mukaan kyse ei kuitenkaan ole siitä, että tukea suunnattaisiin enemmän suurille ja pienet kärsisivät.

– Suurissa kaupungeissa valtionosuus on reilu prosentti, kun maaseutukunnissa tuki on lähemmäs 40 prosenttia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Uusimmat

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään