KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Turun bussit kulkevat kohta jätevesikaasulla

Turun bussit voivat kohta kulkea biokaasulla.

Turun bussit voivat kohta kulkea biokaasulla. Kuva: Pekka Helminen

Turun joukkoliikenteen bussit kulkevat kohta Kakolan jätevedenpuhdistamon lietteestä mädätetyllä metaanilla. Ympäristötoimenjohtaja Mikko Jokinen pitää todennäköisenä, että Turku on Suomen ensimmäinen kaupunki, jonka bussit käyttävät biokaasua.

PEKKA HELMINEN
14.1.2011 16.25

– Jätevesilietteen tuottama 2,4 miljoonaa kuutiometriä metaania melkein riittää pyörittämään joukkoliikenteen, Jokinen arvioi.

Göteborgissa liikenteen tarpeisiin on käytetty hieman enemmän kaasua, kuin Turku nyt tuottaa.

Jos myös kotitalouksissa ja teollisuudessa syntyvää biojätettä, kesantonurmia ja rantojen ruovikoita hyödynnetään, Jokisen mukaan Turun joukkoliikenne ja osa esimerkiksi jätekuljetuksia voidaan pyörittää biopohjaisella metaanilla.

Turun Topinojan kaatopaikalla toimiva Biovakka Oy hyödyntää jo nyt jätevesilietettä sekä muita biopohjaisia raaka-aineita energian tuottamiseen, mutta vain lämpöön ja sähköön. Jokisen mukaan hyötysuhteeltaan olisi edullisempaa käyttää metaani suoraan autojen ”menokaasuna”.

Jokinen painottaa, että luonnon nopealla kierrolla tuotettu biokaasu on autojen polttoaineena selvästi kestävämpi ratkaisu kuin fossiiliset bensiini tai dieselöljy.

Jo vuonna 2003 Etelä-Ruotsin Helsingborgissa todettiin kaupunki-ilmaston olevan huono ja bussikaluston kirjavaa. Koska käytettävissä oli biokaasutuotantoa ja myös kaasuverkko, toteutettiin järjestely, jonka seurauksena nyt kaupungin bussiliikenne ajetaan pääasiassa biokaasulla.

Putki linja-autovarikolle

Jokisella on jo näkemys myös käytännön järjestelyistä. Mädätyksessä syntyvä biokaasu siirretään puhdistuksen jälkeen putkea pitkin julkisen liikenteen solmukohtaan varikolle, jossa tankkaus on mahdollista tehdä.

Lähinnä eteläisessä Ruotsissa toimii jo noin 30 bussien, jäterekkojen ja kaupunkien ajoneuvoille tarkoitettua biokaasun jakeluasemaa. Julkisia asemia on 75.

Ruotsissa on Jokisen mukaan havaittu biokaasun olevan energiatehokas ratkaisu suoraan liikenteessä käytettäväksi.

Tekes (Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus) rahoittaa Jokisen mukaan selvitystä biokaasun soveltuvuudesta linja-autoliikenteen polttoaineeksi.

Jokinen muistuttaa, että Kiinassa jo puoli miljoonaa autoa kulkee biokaasulla. Myös Etelä-Amerikassa liikenne käyttää paljon biokaasua.

Turun kaupungin selvityksen mukaan vuonna 2016 biopolttoaineeseen siirtymisellä voidaan hiilidioksidipäästöjä vähentää kaupunkiseudulla jopa 10000 tonnia vuodessa.

Biokaasuun siirtyvän liikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat 72 ja typenoksidien 46 prosenttia sekä meluhaitta puolittuisi.

Maakaasu varapolttoaineeksi

Tankkauspisteeseen tulee Jokisen mukaan rakentaa riittävän suuri säiliö maakaasulle varapolttoaineeksi. Biokaasun tuottamisessa saattaa ilmetä prosessi- tai logistisia katkoksia.

Jokinen pitäisi myönteisenä, että Fortumin Naantalin jalostamo voisi toimittaa maakaasua. Kaasua voitaisiin toimittaa myös Ruotsin puolelta.

Viking Linen STX:n Turun telakalta tilaama autolautta ottaa polttoaineensa, nesteytetyn maakaasun eli LNG:n näillä näkymin aluksi Ruotsin Nynäshamnista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Hakusessa on Jokisen mukaan yleisesti myös se, valitaanko biokaasua käyttäväksi kulkuneuvoksi pelkästään kaasua käyttävä auto vai hybridi. Bensiiniä tai dieselöljyä lisäpolttoaineenaan käyttäviä autoja on jo liikenteessä. Kaasu polttoaineena on yleisesti halvempaa kuin nestemäiset kilpailevat vaihtoehdot.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
05

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään