KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Turun bussit kulkevat kohta jätevesikaasulla

Turun bussit voivat kohta kulkea biokaasulla.

Turun bussit voivat kohta kulkea biokaasulla. Kuva: Pekka Helminen

Turun joukkoliikenteen bussit kulkevat kohta Kakolan jätevedenpuhdistamon lietteestä mädätetyllä metaanilla. Ympäristötoimenjohtaja Mikko Jokinen pitää todennäköisenä, että Turku on Suomen ensimmäinen kaupunki, jonka bussit käyttävät biokaasua.

PEKKA HELMINEN
14.1.2011 16.25

– Jätevesilietteen tuottama 2,4 miljoonaa kuutiometriä metaania melkein riittää pyörittämään joukkoliikenteen, Jokinen arvioi.

Göteborgissa liikenteen tarpeisiin on käytetty hieman enemmän kaasua, kuin Turku nyt tuottaa.

Jos myös kotitalouksissa ja teollisuudessa syntyvää biojätettä, kesantonurmia ja rantojen ruovikoita hyödynnetään, Jokisen mukaan Turun joukkoliikenne ja osa esimerkiksi jätekuljetuksia voidaan pyörittää biopohjaisella metaanilla.

Turun Topinojan kaatopaikalla toimiva Biovakka Oy hyödyntää jo nyt jätevesilietettä sekä muita biopohjaisia raaka-aineita energian tuottamiseen, mutta vain lämpöön ja sähköön. Jokisen mukaan hyötysuhteeltaan olisi edullisempaa käyttää metaani suoraan autojen ”menokaasuna”.

Jokinen painottaa, että luonnon nopealla kierrolla tuotettu biokaasu on autojen polttoaineena selvästi kestävämpi ratkaisu kuin fossiiliset bensiini tai dieselöljy.

Jo vuonna 2003 Etelä-Ruotsin Helsingborgissa todettiin kaupunki-ilmaston olevan huono ja bussikaluston kirjavaa. Koska käytettävissä oli biokaasutuotantoa ja myös kaasuverkko, toteutettiin järjestely, jonka seurauksena nyt kaupungin bussiliikenne ajetaan pääasiassa biokaasulla.

Putki linja-autovarikolle

Jokisella on jo näkemys myös käytännön järjestelyistä. Mädätyksessä syntyvä biokaasu siirretään puhdistuksen jälkeen putkea pitkin julkisen liikenteen solmukohtaan varikolle, jossa tankkaus on mahdollista tehdä.

Lähinnä eteläisessä Ruotsissa toimii jo noin 30 bussien, jäterekkojen ja kaupunkien ajoneuvoille tarkoitettua biokaasun jakeluasemaa. Julkisia asemia on 75.

Ruotsissa on Jokisen mukaan havaittu biokaasun olevan energiatehokas ratkaisu suoraan liikenteessä käytettäväksi.

Tekes (Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus) rahoittaa Jokisen mukaan selvitystä biokaasun soveltuvuudesta linja-autoliikenteen polttoaineeksi.

Jokinen muistuttaa, että Kiinassa jo puoli miljoonaa autoa kulkee biokaasulla. Myös Etelä-Amerikassa liikenne käyttää paljon biokaasua.

Turun kaupungin selvityksen mukaan vuonna 2016 biopolttoaineeseen siirtymisellä voidaan hiilidioksidipäästöjä vähentää kaupunkiseudulla jopa 10000 tonnia vuodessa.

Biokaasuun siirtyvän liikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat 72 ja typenoksidien 46 prosenttia sekä meluhaitta puolittuisi.

Maakaasu varapolttoaineeksi

Tankkauspisteeseen tulee Jokisen mukaan rakentaa riittävän suuri säiliö maakaasulle varapolttoaineeksi. Biokaasun tuottamisessa saattaa ilmetä prosessi- tai logistisia katkoksia.

Jokinen pitäisi myönteisenä, että Fortumin Naantalin jalostamo voisi toimittaa maakaasua. Kaasua voitaisiin toimittaa myös Ruotsin puolelta.

Viking Linen STX:n Turun telakalta tilaama autolautta ottaa polttoaineensa, nesteytetyn maakaasun eli LNG:n näillä näkymin aluksi Ruotsin Nynäshamnista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Hakusessa on Jokisen mukaan yleisesti myös se, valitaanko biokaasua käyttäväksi kulkuneuvoksi pelkästään kaasua käyttävä auto vai hybridi. Bensiiniä tai dieselöljyä lisäpolttoaineenaan käyttäviä autoja on jo liikenteessä. Kaasu polttoaineena on yleisesti halvempaa kuin nestemäiset kilpailevat vaihtoehdot.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Pääministeri Petteri Orpon puheet syyskauden ensimmäisellä kyselytunnilla eivät menneet putkeen.

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

Uusin kotimainen ensi-ilta on tänään Elämä on juhla, jonka pääosassa nähdään Pirjo Lonka.

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

Uusimmat

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Maanviljelijä kaataa biomädättäjään lehmänlantaa.

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

Jännitys ei tällä kertaa kohoa Max Seeckin trillerissä oikein millekään tasolle.

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

Ilmastotekniikkayhtiö Teran työntekijät tarkastavat maapalstoja, jonne on kylvetty biohiileen sekoitettua lannoitetta. Biohiili kohentaa maaperän kuntoa ja pitää hiilidioksidin maassa pitkiä aikoja.

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

05.09.2025

Hallitusta ei suomalainen elokuva tai kulttuuri kiinnosta, Koskela kommentoi elokuvatuotantoon kohdistuvaa leikkausta

05.09.2025

Karkotus uhkaa useita Suomessa toimivia palestiinalaisia tutkijoita, kertoo Tieteentekijöiden liitto

05.09.2025

Furuholm syyttää Orpon antaneen eduskunnalle väärää tietoa hallituksen asuntopolitiikasta

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään