KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Turun bussit kulkevat kohta jätevesikaasulla

Turun bussit voivat kohta kulkea biokaasulla.

Turun bussit voivat kohta kulkea biokaasulla. Kuva: Pekka Helminen

Turun joukkoliikenteen bussit kulkevat kohta Kakolan jätevedenpuhdistamon lietteestä mädätetyllä metaanilla. Ympäristötoimenjohtaja Mikko Jokinen pitää todennäköisenä, että Turku on Suomen ensimmäinen kaupunki, jonka bussit käyttävät biokaasua.

PEKKA HELMINEN
14.1.2011 16.25

– Jätevesilietteen tuottama 2,4 miljoonaa kuutiometriä metaania melkein riittää pyörittämään joukkoliikenteen, Jokinen arvioi.

Göteborgissa liikenteen tarpeisiin on käytetty hieman enemmän kaasua, kuin Turku nyt tuottaa.

Jos myös kotitalouksissa ja teollisuudessa syntyvää biojätettä, kesantonurmia ja rantojen ruovikoita hyödynnetään, Jokisen mukaan Turun joukkoliikenne ja osa esimerkiksi jätekuljetuksia voidaan pyörittää biopohjaisella metaanilla.

Turun Topinojan kaatopaikalla toimiva Biovakka Oy hyödyntää jo nyt jätevesilietettä sekä muita biopohjaisia raaka-aineita energian tuottamiseen, mutta vain lämpöön ja sähköön. Jokisen mukaan hyötysuhteeltaan olisi edullisempaa käyttää metaani suoraan autojen ”menokaasuna”.

Jokinen painottaa, että luonnon nopealla kierrolla tuotettu biokaasu on autojen polttoaineena selvästi kestävämpi ratkaisu kuin fossiiliset bensiini tai dieselöljy.

Jo vuonna 2003 Etelä-Ruotsin Helsingborgissa todettiin kaupunki-ilmaston olevan huono ja bussikaluston kirjavaa. Koska käytettävissä oli biokaasutuotantoa ja myös kaasuverkko, toteutettiin järjestely, jonka seurauksena nyt kaupungin bussiliikenne ajetaan pääasiassa biokaasulla.

Putki linja-autovarikolle

Jokisella on jo näkemys myös käytännön järjestelyistä. Mädätyksessä syntyvä biokaasu siirretään puhdistuksen jälkeen putkea pitkin julkisen liikenteen solmukohtaan varikolle, jossa tankkaus on mahdollista tehdä.

Lähinnä eteläisessä Ruotsissa toimii jo noin 30 bussien, jäterekkojen ja kaupunkien ajoneuvoille tarkoitettua biokaasun jakeluasemaa. Julkisia asemia on 75.

Ruotsissa on Jokisen mukaan havaittu biokaasun olevan energiatehokas ratkaisu suoraan liikenteessä käytettäväksi.

Tekes (Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus) rahoittaa Jokisen mukaan selvitystä biokaasun soveltuvuudesta linja-autoliikenteen polttoaineeksi.

Jokinen muistuttaa, että Kiinassa jo puoli miljoonaa autoa kulkee biokaasulla. Myös Etelä-Amerikassa liikenne käyttää paljon biokaasua.

Turun kaupungin selvityksen mukaan vuonna 2016 biopolttoaineeseen siirtymisellä voidaan hiilidioksidipäästöjä vähentää kaupunkiseudulla jopa 10000 tonnia vuodessa.

Biokaasuun siirtyvän liikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat 72 ja typenoksidien 46 prosenttia sekä meluhaitta puolittuisi.

Maakaasu varapolttoaineeksi

Tankkauspisteeseen tulee Jokisen mukaan rakentaa riittävän suuri säiliö maakaasulle varapolttoaineeksi. Biokaasun tuottamisessa saattaa ilmetä prosessi- tai logistisia katkoksia.

Jokinen pitäisi myönteisenä, että Fortumin Naantalin jalostamo voisi toimittaa maakaasua. Kaasua voitaisiin toimittaa myös Ruotsin puolelta.

Viking Linen STX:n Turun telakalta tilaama autolautta ottaa polttoaineensa, nesteytetyn maakaasun eli LNG:n näillä näkymin aluksi Ruotsin Nynäshamnista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Hakusessa on Jokisen mukaan yleisesti myös se, valitaanko biokaasua käyttäväksi kulkuneuvoksi pelkästään kaasua käyttävä auto vai hybridi. Bensiiniä tai dieselöljyä lisäpolttoaineenaan käyttäviä autoja on jo liikenteessä. Kaasu polttoaineena on yleisesti halvempaa kuin nestemäiset kilpailevat vaihtoehdot.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään