STX Finland Oy:n Turun telakalla aloitettiin torstaina uudenaikaisen monikäyttöisen erikoislastialuksen rakentaminen.
Oy Gaiamare Ab:lle rakennettava NB 1379 on ympäristöystävällinen erikoisalus, joka luovutetaan tilaajalleen ensi vuoden keväällä. Noin 105 metriä pitkä ja noin 19 metriä leveä laiva antaa työtä tuotannon eri vaiheissa yhteensä noin 300 henkilölle.
Oy Gaiamare Ab kuuluu turkulaiseen Meriaura-yritysryhmään, joka on erikoistunut teollisuuden tuotteiden ja projektilastien kuljetukseen Itämerellä ja Euroopassa.
Korkeaa teknistä tasoa edustava laiva on suunniteltu vaativien ja raskaiden projektilastien kuten offshore-tuulipuistojen rakenteiden kuljettamiseen. Alus soveltuu erinomaisesti myös Itämeren alueen energiapuu-kuljetuksiin.
Myös öljyntorjuntakäyttöön
Laiva on suunniteltu toimimaan myös öljyntorjuntatehtävissä sekä avomerellä että saaristossa ja siihen on mahdollista asentaa monipuolinen öljyntorjuntakalusto. Laivan monipuolista käyttöä tukeva dieselsähköinen koneisto on energiataloudellinen ja vähäpäästöinen.
Laivassa on lukuisia alan uusia innovaatioita, muun muassa dieselsähköisen laivakoneiston bioöljykäyttömahdollisuus. Poikkeuksellista on myös rahtialuksen suunnitteleminen ja varustaminen öljyn keräykseen merestä. Ympärivuotiseen toimintaan pystyvässä 1 A jääluokan aluksessa on suuret, yhteensä 2700 m³ varastotankit, jotka merkittävästi kasvattavat koko Suomen nykyisen öljyntorjuntalaivaston kapasiteettia.
Nyt alulle saatu laiva on hyvin tärkeä Turun telakalle.
– Projektilla ajetaan ylös Turun telakan tuotantoa. Syksyn aikana aloitamme myös Viking Linen risteilylautan tuotannon. Erikoislastialuksen suunnittelu- ja hankintaprosessit ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti. Yhteistyö telakan, tilaajan, luokituslaitoksen sekä materiaali- ja laitetoimittajien kanssa on sujunut hyvin, kertoo STX Turun telakanjohtaja Jari Anttila.