Reilu puolet mainostoimistoissa, markkinointitutkimus- ja digimedia-alalla työskentelevistä kokee, että Toimihenkilöliitto ERTOn ja Markkinointiviestinnän, -tutkimuksen ja digimedia-alan ammattilaiset MaMa:n antamasta palkkasuosituksesta on paljon tai erittäin paljon hyötyä. Kolmannes vastaajista on hyödyntänyt palkkasuositusta omissa neuvotteluissaan ja kertovat vajaan kolmanneksen työnantajista tuntevan suosituksen.
Tiedot ilmenevät Toimihenkilöliitto ERTOn tutkimuksesta, johon vastasi lähes 400 mainos-, media-, digimedia- ja markkinointitutkimusalalla työskentelevää. Vastaajista on naisia lähes kaksi kolmasosaa. Vastaajat ovat korkeasti koulutettuja, sillä lähes 60 prosentilla on joko ammattikorkeakoulu- tai korkeakoulu/yliopistotutkinto. 83 prosenttia työskentelee kuukausipalkalla. Muiden palkoista osa on bonus-, suorite- tai provisioperusteista. Alle 2 % työskentelee tuntipalkalla.
Ilman sopimusta
Lähes puolessa mainostoimistoista, markkinointitutkimus- ja digimedia-alalla ei noudateta mitään työehtosopimusta.
– ERTO ja työnantajaliitto ovat yhteistyössä laatineet työehdoista Runkosopimuksen, jota voi hyödyntää aloilla, joilla ei vielä ole omaa työehtosopimusta, ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen sanoo.
– Alan palkkasuosituksen hyödyntämisestä on työnantajalle paljon etua, kun ei tarvitse neuvotella jokaisen työntekijän kanssa erikseen, vaan työehdoista voi sopia koko taloa koskien, ERTOn jäsenjärjestö MaMa:n puheenjohtaja Kaarina Pehkonen vinkkaa.
– Monet vastaajista toivovat alalle omaa työehtosopimusta. Tämä tavoite vaatii alan järjestäytymisasteen kohentamista. Moni liittyy ammattiliittoon vasta työnantajan huononnettua etuja, esimerkiksi poistettua lomarahan, Pehkonen sanoo.
Ei luottamusmiehiä
Vastaajista 58 prosenttia kertoo, että hänen työpaikallaan ei ole henkilöstön edustajaa (luottamusvaltuutettua tai työsuojeluvaltuutettua) tai hän ei tiedä onko sellaista. Lähes 70 % pitää tarpeellisena tai erittäin tarpeellisena henkilöstön edustajan olemassaoloa.
– Markkinointiviestintäalalle leimallista on jatkuva kiire, kireät aikataulut ja toistuvat yritysfuusiot. Henkilöstön edustajat hyödyttävät kaikkia osapuolia erityisesti muutostilanteissa, puheenjohtajat toteavat yhdessä.