– Kun ihminen syntyy perheeseen, jossa vanhemmat eivät osaa hakea apua oppimisvaikeuksiin, se voi johtaa koulukiusaamiseen. Se johtaa usein mielenterveyden ongelmiin, mikä taas helposti johtaa runsaaseen päihteiden väärinkäyttöön, mikä johtaa siihen, ettei nuori välttämättä ole kiinnostunut hyvinvoinnistaan ja itsestään. Se saattaa johtaa siihen, että altistuu riskille tulla hyväksikäytetyksi. Se voi lisätä ahdistusta ja ollaankin jo tilanteessa, joka on hankala purkaa.
Köyhyystutkija Anna-Maria Isola
– Jos oma lapsi on loistava pelaaja, on helppo hyväksyä se, että vaikkapa jalkapallossa jo 6-7-vuotiaina osa valitaan edustusjoukkueisiin ja loput saavat harrastaa, jos huvittaa, mutta seuran resurssit laitetaan siihen, että yritetään synnyttää huippuja. Tämä on helposti hyväksyttävää syrjäyttämistä, vaikka pitäisi puhua siitä, onko tässä mitään järkeä. Miten viiden miljoonan kansasta voisi edes tulla jalkapallon huippumaa?
Ehkäisevä päihdetyön tekijä Timo Nerkko
Ryhmä on tärkeä kaikille ihmisille ja ryhmään kuulumisen tarve on perustarve. Syrjäytyneillä nuorilla usein yhteinen nimittäjä on se, että on tiputtu erilaisista ryhmistä, ensimmäisenä perheestä.
Jos saamme opettajille eli koulujen ryhmänjohtajille enemmän ammattitaitoa yhteisön rakentamiseen, monet asiat olisivat helpompia. Työelämä vaatii sosiaalisia taitoja. Niitä ei opita yksin tai edes pareittain. Se tapahtuu olemalla osa ryhmää.
Ammattikasvattaja Anni Selin