KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Politiikkaa ja rakkaudentuskaa kauhujen saarnistossa

Lavastaja Walter Schütze ja puvustaja Heidi Wikar ovat loihtineet näyttämölle salaperäisen metsän, joka esityksen edetessä muuntuu kuoleman puutarhaksi, jonka yllä korpit lentelevät

Lavastaja Walter Schütze ja puvustaja Heidi Wikar ovat loihtineet näyttämölle salaperäisen metsän, joka esityksen edetessä muuntuu kuoleman puutarhaksi, jonka yllä korpit lentelevät. Kuva: Suomen Kansallisooppera/Heikki Tuuli

Siskotuulikki Toijonen
24.10.2012 12.18

Kansallisoopperan Don Carlos on solistien juhlaa

Giuseppe Verdin (1813–1901) Pariisin oopperalle 1867 säveltämä, Friedrich Schillerin näytelmään pohjautuva Don Carlos ei ole mikään kepeä ooppera, vaan kauttaaltaan synkkä ja painostava poliittinen rakkausdraama. Vaikka teos keskittyy Espanjan 1560-luvun historiaan, Filip II:n valtakaudella inkvisition kurimuksessa, sen tematiikka on koskettavaa ja yleispätevää edelleenkin.

Oopperan keskiöön nousevat taistelu vapaamielisyyden ja kirkon taantumuksellisuuden välillä, uusien idealististen aatteiden nousu sekä samaa naista rakastavan isän ja pojan kolmiodraama. Filipin poika Don Carlos on rakastunut tulisesti isänsä kanssa poliittisista syistä avioituneen ihanaan Elisabethiin. Mutta, rakkaus on vain kauppatavaraa taloudellisten ja poliittisten etuisuuksien alttareilla, kun yksilöiden haaveet ja kaipuut polkeutuvat politiikan jalkoihin. Kuten nykyään, globaalit investointipankit uhraavat ahneutensa alle kokonaisten valtioiden ja maanosien edut.

Espanja on alistanut flaamit, joita Carlosin tuekseen saanut Rodrigo puolustaa. Vapausaate saa kannatusta ja voimistuu, mutta ei yksinvaltiutta ja kirkon ylivaltaa niin vain nujerreta liberalismin tieltä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Verdiä innoitti vapauden tematiikka jos kohta rakkausdraamakin, joten hänen poliittisimmasta oopperastaan kehkeytyi viisituntinen spektaakkeli. Hän yhdisti tässä upeimmassa oopperassaan mestarillisesti roolihenkilöidensä syvimmät tunnot spektaakkelimaisesti jylläävään, lähes tuhlailevan melodiseen musiikkiin kauniine aarioineen, duettoineen ja kuorokohtauksineen. Yksi klassisen oopperan vavisuttavimmista on Filipin monologi, upea on myös Suurinkvisiittorin ja Filipin duetto, Rodrigon kuolinkohtaus ja tietenkin kauneuttaan hehkuva Ebolin aaria.

Olen nähnyt kymmeniä Don Carloksen esityksiä. Kansallisoopperan uutuustuotannon ylöspano ja kontekstualisoiminen goottihenkiseen kauhuromantiikkaan on yksi erikoislaatuisimmasta, jossa yrittänyttä nyt kyllä laitetaan.

Lavastaja Walter Schütze ja puvustaja Heidi Wikar ovat loihtineet näyttämölle salaperäisen metsän, joka esityksen edetessä muuntuu yhä synkemmäksi ja kammottavammaksi, hiiltyneeksi, raunioituneeksi kuoleman puutarhaksi, jonka yllä korpit lentelevät. Näissä stalkermaisissa maisemissa helhuavat irokeesit tanassa niittejään kalisuttelevat flaamilaisylimykset, näyttäviin goottihenkisiin pukuihin tai ilotyttöjen asuihin pukeutuneet kuorolaiset ja solistit hehkuvissa asuissaan. Komeaa katsottavaa kaikki tyyni, ja saattanee houkutella nuorta väkeä valtionapujen vähenemisen riivaavaan oopperaan. Ikävä kyllä tämä visuaalinen ylenpalttisuus ei vain oikein tuo mitään lisä-arvoa oopperan draamankaariin ja henkilöiden kehittymiseen ja heidän välisiin jännitteisiin suhteisiin syvyyssuunnassa.

Ohjaaja Manfred Schweigkofler väkensä kanssa on eksyksissä tässä kauhujen metsässä, jossa roolihenkilöt harhailevat lähinnä toistensa ohi.

Mutta roolimiehitys on onnistunut, kuoro upea ja Pietro Rizzon johtama orkesteri, varsinkin oopperan edetessä soi vuolaasti. Don Carlos on musiikin suurta juhlaa.

Jykevä ja tunteittensa pauloihin täysillä heittäytyvä Mika Pohjonen nimiroolissa laulaa hyvin ja varmaotteisesti. Rakkaudentuskissaan kamppailevan miehen tulkintaan olisi tosin kaivannut hieman enemmän herkkävireisyyttä.

Judith Howarthin lyyrinen sopraano soi kauniisti ja vaivatta. Kovin kepein ottein hänkin tempoilee paikasta toiseen kolmiodraaman syövereissä. Ho hoi! henkilö-ohjaus.

Epäluuloisen ja arrogantin Filipin rooli on mittatilaustyö kaunisääniselle, komeasti laulavalle ja komealle Mika Karekselle, joka olisi voinut korostaa vielä enemmän yksinäisyyttään ja uhmaa. Sitäkin enemmän sitä riitti julmetulla Gregory Frankilla sadistisena inkvisiittorina.

Tommi Hakalan baritoni soi linjakkaan kauniina, hän on näyttämöllisesti sulava, joten odotettu kuolinkohtauskin onnistui sykähdyttävästi.

Oopperan syvimpään ja ehjimmän roolisuoritukseen yltää, niin näyttämöllisesti kuin bel canton taitajanakin äänellisesti vain paraneva Lilli Paasikivi prinsessa Ebolina.

Giuseppe Verdi: Don Carlos. Ensi-ilta Kansallisoopperassa 19.10.2012. Ohjaus: Manfred Schweigkofler. Lavastus: Walther Schützen. Puvustus: Heidi Wikar. Musiikin johto: Pietro Rizzo. Rooleissa: Judith Howarth, Mika Kares, Mika Pohjonen Tommi Hakala, Lilli Paasikivi ja Gregory Frank.Don Carlosta esitetään syyskaudella 2012 aina 4.12. asti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään